Page 1 of 2

Hjälp! Coilover fjädrar till 944 bak, vad ska jag ha?

Posted: 2009-01-28 22:26:53
by 951master
Hallå alla glada racegalningar :D

Skall köra med ett GAZ gold chassi, 30mm krängare fram, 19mm bak, har 700lb fjädrar till fram, (om jag fattat rätt ca.122nm)

Behöver hårdare fjädrar till baken, då de jag har är aningens mjukare än fram.. (650lb) (115nm)

det jag gissar att jag behöver är:

Hårdhet ca.850lb eller 150nm...


Eller vad säger ni mer erfarna raceputtar?

Snabb info om bilen/bilens setup/övr. chassi: en 944 turbo, S2 låda, diffbroms, ca.400hk, alla bussningar, fästen och leder är förstärkta/utbytta, mot delrin, uniballs, polyuretan...


Fjädern som sitter på håller måtten:
innerdiam: ca. 58mm..
ytterdiam: ca. 83mm..
längd ca. 205mm. (8tum)

Gör detta till en kombinerad KÖPES tråd.. :lol: alt. om nån kan tipsa om var jag får tag på vad jag behöver..

OBS! måtten behöver ju inte vara exakt samma, men dessa mått har fjädern som sitter där just NU..


Tack på förhand../R

Posted: 2009-01-29 10:33:52
by d_b
Har inte direkt någon kunskap om det här men jag kan ju i alla fall "rapa" upp info som jag stött på när jag klurat på liknande frågor:

Jepp, lb/in till N/mm via 0,175 x lb/in så 122,5 N/mm på dina framfjädrar.

MR (utväxling) fram på en 944/968 verkar ligga på 0,95 och bak 0,75 - men jag har hört andra värden oxå...

Jarlmark har rekommenderat följande fjädersetups till PCSR bilar:

140 N/mm fram och 190 N/mm bak, alt

160 N/mm fram och 220 N/mm bak.

Om du väljer en bakfjäder som leder till samma förhållande i wheelrate mellan fram och bak som Jarlmarks kit så har du i alla fall hängt upp resonemanget på ngt. Om det är rätt väg att gå vet jag inte, men en ansats i alla fall.

Wheelrate får du genom fjäderns hårdhet på dämparen (din på 122,5 fram) x MR^2 (så 110,5 i wheelrate fram), lös ut den wheelrate du behöver bak för "rätt" förhållande mellan fram och bak, och räkna sen ut fjäderns hårdhet genom att dela wheelraten med 0,75^2.

Jag skulle tippa på en bakfjäder i spannet 160 till 180 N/mm fjäder (915 till 1030 lb/in), i det övre spannet får du en bil som är mer "överstyrd" (förhållandevis hårdare bak) än Jarlmarks setup (ok, enbart tagit hänsyn till fjädrarna - dämpare och krängare etc. påverkar ju oxå).

Kom ihåg att antagandet för MR påverkar uträkningen av wheelrate, så det kan vara värt att lägga mer energi på att fastställa vad MRn faktiskt ligger på.


/David

Posted: 2009-01-29 10:42:20
by Torbjorn968
Har Dr Jarlmark LEDA setup med 800 fram och 1000 bak.

//T

Posted: 2009-01-29 10:56:45
by Karl Birgander
Fråga: Är jarlmarks setup i grunden satt att vara aningen överstyrt?

Posted: 2009-01-29 11:08:02
by Andreas Zolnir
Karl Birgander wrote:Fråga: Är jarlmarks setup i grunden satt att vara aningen överstyrt?
Näe jag upplever snarare Jarlmarks setup som lätt understyrd,

speciellt om man åker orginalkrängare,

O andra sidan så är det verkligen att föredra, att gå för lite understyrt.

Väldigt svårt att köra säkert (fort) med en bil som är mkt överstyrd

Andreas Z

Posted: 2009-01-29 11:27:39
by Karl Birgander
Andreas Zolnir wrote:
Karl Birgander wrote:Fråga: Är jarlmarks setup i grunden satt att vara aningen överstyrt?
Näe jag upplever snarare Jarlmarks setup som lätt understyrd,

speciellt om man åker orginalkrängare,

O andra sidan så är det verkligen att föredra, att gå för lite understyrt.

Väldigt svårt att köra säkert (fort) med en bil som är mkt överstyrd

Andreas Z
Ok, Låter bra!
Har bara kört lite lätt gata på nuvarande setup.
Med justerbar bakre krängare kan jag nog få till en go bil.

Posted: 2009-01-29 13:20:03
by Cédric
Allt detta beror ju helt och hållet på vilka däcksbredder man har, annars blir ju ett jämförande ganska så intetsägande..

Posted: 2009-01-29 22:21:14
by 951master
ok.. ? ... :lol:

luddigt var det här..

men som jag kan tolka så KAN det vara lagom att pröva med 160nm (900lb) till baken.. för att matcha mina 122nm (700lb) fram..

Så nu är mest frågan: Var köper jag dessa?


PS.
kommer att köra med 265/18 på 10" fälg bak, 225/18 på 8,5" fälg fram.

Mvh/R

Posted: 2009-01-29 22:45:41
by Karl Birgander
951master wrote:Så nu är mest frågan: Var köper jag dessa?
Skicka PM till ubbes2 och se om ni skall dela frakt från www.demon-tweeks.co.uk annars köper du där själv.

Posted: 2009-01-30 08:54:34
by Highway
Karl Birgander wrote:
951master wrote:Så nu är mest frågan: Var köper jag dessa?
Skicka PM till ubbes2 och se om ni skall dela frakt från www.demon-tweeks.co.uk annars köper du där själv.
Eller varför inte hos http://www.millway.se

Posted: 2009-01-30 08:57:42
by Pehr Johnsson
Karl Birgander wrote:
951master wrote:Så nu är mest frågan: Var köper jag dessa?
Skicka PM till ubbes2 och se om ni skall dela frakt från www.demon-tweeks.co.uk annars köper du där själv.
Karl: Han kallar sig Ubbe944S2

//Pehr

Posted: 2009-01-30 09:06:56
by d_b
951master wrote:
PS.
kommer att köra med 265/18 på 10" fälg bak, 225/18 på 8,5" fälg fram.
Nu är du väl lite blyg ändå :D

Om du har sånna fälgar så kan du köra med mer gummi.

T.ex. 255 fram och 285 bak? Åtminstone 235 fram om du kör 265 bak (som 968 turbo s).

Jag köpte Toyo R888 i dim 245/40 och 275/40 17" till mina 9x17" CupII från:

Kallhälls Däckservice Enköpingsvägen 199. Järfälla(vid hydromacken) 08-58350531. :d=:

Fjädrar kommer jag handla från http://www.feke.se/ om det blir aktuellt.

/David

Posted: 2009-01-30 09:29:58
by FredrikÅ
951master wrote: men som jag kan tolka så KAN det vara lagom att pröva med 160nm (900lb) till baken.. för att matcha mina 122nm (700lb) fram..
Rent balansmässigt så låter det vettigt. Men frågan är väl hur dina bakdämpare är dimensionerade?

Jag skulle gissa på att dom är optimerade att jobba med betydligt mjukare fjädrar och
därför så finns risken att du får en bakvagn som inte alls gör som du har tänkt dig... :wink:

Posted: 2009-01-30 10:14:49
by Karl Birgander
Highway wrote:
Karl Birgander wrote: Skicka PM till ubbes2 och se om ni skall dela frakt från www.demon-tweeks.co.uk annars köper du där själv.
Eller varför inte hos http://www.millway.se
Priset.

Posted: 2009-01-30 10:36:07
by Spånet
d_b wrote:
951master wrote:
PS.
kommer att köra med 265/18 på 10" fälg bak, 225/18 på 8,5" fälg fram.
Nu är du väl lite blyg ändå :D

Om du har sånna fälgar så kan du köra med mer gummi.

T.ex. 255 fram och 285 bak? Åtminstone 235 fram om du kör 265 bak (som 968 turbo s).

Jag köpte Toyo R888 i dim 245/40 och 275/40 17" till mina 9x17" CupII från:

Kallhälls Däckservice Enköpingsvägen 199. Järfälla(vid hydromacken) 08-58350531. :d=:

Fjädrar kommer jag handla från http://www.feke.se/ om det blir aktuellt.

/David
Gillar dom här "fanatiska" försöken att få på så breda däck som möjligt :d=: .

Problemet är bara att det går långsamare och lååååångsamare ju bredare och tyngre det blir och att det sedan tar 8-10 varv att få upp värmen i dom det ska vi inte ens tala om. Kör man med PCS så får man säkert ett par varv med bra grepp :wink: :D

Bara mina 5 öre :roll:

//Lasse