Page 1 of 2
Plana topp 931
Posted: 2009-01-24 14:06:03
by Henka
Jag har tagit av toppen på min 931:a pga att den rykte onödigt mycket.
Tanken var att kika över vevhusventilation ventiltätningar och turbo.
Jag gjorde ett komp test på den och det var bra komp på 3 cyl och på tok för högt på den fjärde. Varvid jag misstänkte att den tog in vatten i den cyl.
Och väl av så ser jag att mina misstankar var rätt. Det ser ut som det är porer i toppen mellan tredje och fjärde cyl. och även i förbränningsrummet på fyran.
Så till problemet, toppen är planad tidigare och jag hittade denna info i ett dokument på Utzons hemsida:
Machining the Cylinder Head Mating Face
Permissible unevenness of mating face: 0.1 mm
Max. reworking depth 0.4 mm
Peak-to-valley height = 0.015 mm
Size Worn A = 139.55mm
Min topp har det måttet 139.5mm betyder det då att jag inte kan plana den igen?
Om man tittar noga så ser man porerna vid vattenkanalen mellan förbrännings-rummen. Det behövs ytterst lite för att få bort detta men då kommer jag under toleransmåttet 139,5
Blir det att se sig om efter en annan topp eller kan jag ta ner det som behövs?
Posted: 2009-01-24 15:39:20
by gegge
Kolla med tex Erland Cox på Topplocksverkstan. Är toppen fräsch i övrigt kan han svetsa på lite material. Finns inte mycket gods att plana gissar jag.
Posted: 2009-01-24 16:11:59
by Ionizer
Du kan väl kompensera med en aningen tjockare packning om ventilerna kommer för nära kolvarna?
Posted: 2009-01-26 10:26:48
by Henka
Nån som vet var man får tag i tjockare packning isf. ?
Posted: 2009-01-26 11:25:10
by notetoself
Finns något företag i Alingsås-trakten som gör packningar i valfri tjocklek. Har tyvärr inte mer info...

Posted: 2009-01-26 18:39:18
by Joakim.S
Hej!
Jag skulle plana toppen och använda org-packning, det som händer är att kompressionen ökar samt att kamdrevet kanske inte stämmer med nollningen. Dessa saker får man hålla koll på och ev ställa ned tändningen ett par grader samt sätta på ett justerbart kamdrev.
På min motor så har jag 1,2mm frigång eller rättare sagt min kolv sticker upp 4/10mm ovan blockplanet, så jag tror att din frigång inte skall vara några som helst problem.
MVH Joakim
Posted: 2009-01-27 04:48:58
by Millen
http://www.cometic.com/ gör packningar. 924 finns med i listan iaf och det går även att välja egen tjocklek.
Posted: 2009-01-27 09:29:25
by gegge
Den är i koppar - inte en MLS. Svårt att få det tätt. Då är det bättre med orginal.
MEN, det finns ett gruppköp på MLS från just Cometic på
www.924.org och vi saknar 40 köpare innan de går igång och tillverkar.
Posted: 2009-01-28 11:10:09
by Henka
40 köpare lät lite mycket att vänta in
Just nu ligger jag med influensa men när jag kommer på benen igen så ska jag ta med toppen till
http://www.snorremaskin.se/ och höra var de tycker.
Jag tänkte att det kanske går att porta ur förbränningsrummen lite för att motverka hög komp.
Posted: 2009-01-28 12:47:59
by Berand
Jag planade min topp 0,15-0,20mm, det tror jag är tillräckligt för din topp också.
Jag brydde mig inte om att försöka räkna ut hur mycket kompressionen ökade, jag tror att det rör sig om väldigt liten förändring. (Om du ändå ligger i sängen så kan du ju försöka räkna på det.)

Naturligtvis kan man ju inte hålla på och plana bort alldeles för mycket, men en förändring på 0,15 mm borde fungera.
Min topp blev så fin, se bild.
Posted: 2009-01-28 13:52:37
by Henka
Saken är den att jag inte vet hur mycket den är planad förut
Jag reagerade på att det stod ett mått
Permissible unevenness of mating face: 0.1 mm
Max. reworking depth 0.4 mm
Peak-to-valley height = 0.015 mm
Size Worn A = 139.55mm
Och så var det en bild på hur man mätte måttet A och när jag mätte det så låg det på precis 139.5mm
Därför var jag orolig att det inte gick att ta mer av nån anledning.
Posted: 2009-01-28 14:19:30
by Cédric
Det ser ju ut som grava spikskador, det är inte något jag skulle sätta tillbaka. Alla gropar banar ju väg för fler spikningar. Så kanske en behandling av förbränningsrummen hade varit rätt bra ändå.
Posted: 2009-01-28 14:57:40
by Henka
Kanske inte så lätt att se på bilden men när man tittar "live" så ser det ut som porer i gjutningen eller nåt.. eftersom det är även utanför förbränningsrummet så har jag svårt att tänka mig att just de märkena är utav spikning
Kan fel glykol ärja eller fräta i en alutopp?
Det kan mycket väl vara så att den spikat tidigare men det syns ingenting på kolven isf.
De har iallafall haft av toppen tidigare och även planat den.
Posted: 2009-01-28 15:13:27
by Henka
Här är en bild där man ser lite bättre hur det är ner ätit vid vattenkanalen.
Det var där topplockspackningen hade gett sig så den tog in vatten.
Posted: 2009-01-28 16:20:47
by gegge
Sorry, det behövs inte 40 till. Gruppköpet för MLS startar nu:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Valfri höjd, passar 924 och 931 och kostar runt $100. Med den packningen blir det kolvarna som ger upp först!