Page 1 of 2

Luft och buller 968

Posted: 2009-01-16 09:48:04
by firefish
Några in- och avgasfrågor gällande 968 (CS) med standardmaskin. Promax 7100 chip skall troligtvis i men i övrigt inget speciellt. Avsikten är att frigöra någon liten hästkraft men främst att få lite lagom skönsång samt banta bort lite vikt. Originalsystemet verkar vara en skaplig pjäs. Inget raggarstuk således men lite räser vore fint.

På ingassidan, är 968 tacksam för annat luftfilter, moddad/borttagen luftbox eller liknande?

Hur är standardgrenröret på 968? Duger det gott eller bör man titta på något annat och isf vad?

Hur ser det optimala avgassytemet ut till 968, främst då med avseende på storlek, typ av kat, typ och antal dämpare.


Tack på förhand,

/ff

Posted: 2009-01-16 10:45:07
by Matts Persson
Hej!
Som nybliven 968 ägare har jag liknande funderingar. Efter att ha läst på www.968forums.com verkar avgassystemet vara en komplicerad och tung pjäs. För övrigt ett bra forum som också behandlar modifieringar av luftbox etc. Titta även in på www.rsbarn.com för ideer angående grenrör, avgassystem mm.

Lycka till med uppgraderingen och håll oss informerade.

Hälsningar,

Matts

Posted: 2009-01-16 11:51:06
by firefish
Hej Matts.

Håller med, rsbarn hade trevliga grejer. Jag sökte även lite på moddade luftboxar och cold air intakes men har inte hittat några bra bilder.

Tack för tipsen.

Posted: 2009-01-16 12:49:08
by Pehr Johnsson
Titta lite på Jappes bil en bit ner i tråden! forum/viewtopic.php?t=8532&highlight=jappe

Jag chippade min S2:a och borrade 4st 60mm hål i luftburken. Det blev en helt annan karaftär på bilen, betydligt bättre respons. Bilen fick även ett nytt härligt dovt muller, bara att börja borra brabbar!! :D :D :D

Posted: 2009-01-16 18:27:18
by jonaslarsson
jag har byggt 3 tums system i rostfritt med racekat sparar en jäkla massa vikt på det mot orginal. sen så kör jag med ett koniskt filter och feksens chip det gjorde en del skillnad faktist både ljud mässigt och prestanda.

finns lite bilder här i min biltråd på filter installationen och avgaset
forum/viewtopic.php?t=13840&postdays=0& ... c&start=30

Posted: 2009-01-17 01:24:33
by emm
Min granne har en 968 och han satte på öppet filter, tror han mumlade något om att han fick en slöare bil i högre farter med detta, läs över 220 km/h, (själv kör jag aldrig så fort :roll: )...

Tydligen ska orginalluftbox vara väldigt korrekt uträknad.

Posted: 2009-01-17 18:04:11
by jonaslarsson
det har jag svårt att tänka mig min gör 262 km/h på gps då visar den 280 på mätaren

Posted: 2009-01-18 13:52:18
by firefish
Tack för svaren! Någon som vet om det är någon som byggt en trycksatt luftbox i 968, alternativt trycksatt originalboxen?

Fin vagn Jonas - har du original grenrör eller byggt/köpt ett nytt?

Posted: 2009-01-18 19:21:56
by jonaslarsson
åker orginal grenrör tror faktist man kan hitta en del kusar på att byta det likadant insuget tror jag inte är någon höjdare på dessa bilar. är sugen på att bytta detta på min bil men det får bli senare projekt håller på att bygga en ny motor så det går åt rätt mycket slantar där i vinter.

Posted: 2009-01-19 22:01:11
by Dan Winberg
Kör med orginal grenrör, 3" rostfritt med racekat samt öppen box men tror nog som flera har sagt att man skall köra på orginalboxen men att avgassystemet kan ge ngr extra häster men framför allt mer buller :-).

Jag skulle gärna ha et nytt grenrör men det kostar tyvärr....

Posted: 2009-01-20 08:12:53
by firefish
Jo, grenrör kostar ju en slant tyvärr...

Men jag antar att gossarna som konstruerade 968 visste vad de gjorde - var det inte så att grenrör/avgas var en av de stora skillnaderna mellan 968 och S2 (och följaktligen ganska bra)? Vad jag menar är att man vill ju inte göra vagnen sämre och jag vill inte tjäna 10 hästar på topp om det innebär att jag förlorar effekt i mellan och botten.

Ni som kör tretum, kör ni med en eller två dämpare och vilka fabrikat? Hur mycket vikt tror ni att ni sparat in genom att kassera det gamla systemet? Kör ni med 1 mm rostfria rör?

Jag håller med om att insuget iaf ser lite begränsande ut, framför allt jämfört med motsvarande på tex e30 M3. Man får väl prova sig fram helt enkelt. Öppnare box alt löst filter bidrar ju också till akustiken om inte annat :)

Ni som chippat era vagnar, vad har ni för chip och varför valde ni just den leverantören?

/ff

Posted: 2009-01-20 21:04:43
by Dan Winberg
jag trodde de största skillnaderna var variocamen...

Posted: 2009-01-21 11:13:13
by emm
jonaslarsson wrote:det har jag svårt att tänka mig min gör 262 km/h på gps då visar den 280 på mätaren
Yo!

Givetvis går den snabbare än 220 km/h... jag skrev inget annat iheller.

Vad jag skrev var farter över 220 km/h, så kände han skillnad i acceleration mot orginal luftburk och öppet konfilter.

Jag har inte åkt med honom eller upplevt detta själv, detta är endast vad han sa efter att ha provat, och han satte på orginal luftburk igen.

Posted: 2009-01-22 09:48:59
by firefish
Dan Winberg wrote:jag trodde de största skillnaderna var variocamen...
Så är det säkert, men jag läste någonstans att även grenrören blev kraftigt omarbetade på 968 jämfört med S2 (men jag är ny på Porsche så mina kunskaper är lätt begränsade).

Posted: 2009-01-22 09:58:52
by Pehr Johnsson
Det mesta borde väl hänga på Variocamen?