Page 1 of 3
Kupefläkten står still
Posted: 2008-12-27 11:05:12
by lasse59
Åkte till Sörmland i julhelgen och helt plötsligt la kupefläkten av.
Har kollat säkringarna och alla är hela.
Någon som vet något om vanligt fel ? Tex. att fläkten på 924 kärvar eller så ?
mvh
Re: Kupefläkten står still
Posted: 2008-12-27 11:09:43
by Spånet
lasse59 wrote:Åkte till Sörmland i julhelgen och helt plötsligt la kupefläkten av.
Har kollat säkringarna och alla är hela.
Någon som vet något om vanligt fel ? Tex. att fläkten på 924 kärvar eller så ?
mvh
Kollat att tjuvkoppla relät?
Hade samma problem med min 44a, glapp i relät.
Re: Kupefläkten står still
Posted: 2008-12-27 12:56:38
by lasse59
Spånet wrote:lasse59 wrote:Åkte till Sörmland i julhelgen och helt plötsligt la kupefläkten av.
Har kollat säkringarna och alla är hela.
Någon som vet något om vanligt fel ? Tex. att fläkten på 924 kärvar eller så ?
mvh
Kollat att tjuvkoppla relät?
Hade samma problem med min 44a, glapp i relät.
Reläet sitter i kockan med reläer ?
Hur tjyvkoppla, mellan vilka poler ?
God fortsättning
Re: Kupefläkten står still
Posted: 2008-12-27 14:12:54
by Spånet
lasse59 wrote:Spånet wrote:
Kollat att tjuvkoppla relät?
Hade samma problem med min 44a, glapp i relät.
Reläet sitter i kockan med reläer ?
Hur tjyvkoppla, mellan vilka poler ?
God fortsättning
Har tyvärr inte tillgång till varken bil eller dokumentation nu då jag ligger hemma med den obligatoriska "semesterfebern".
Den sitter i härvan över väster knä och om jag inte mins fel precis till vänster om det högsta reläet i den övre raden

Re: Kupefläkten står still
Posted: 2008-12-27 15:32:47
by lasse59
Spånet wrote:lasse59 wrote:
Reläet sitter i kockan med reläer ?
Hur tjyvkoppla, mellan vilka poler ?
God fortsättning
Har tyvärr inte tillgång till varken bil eller dokumentation nu då jag ligger hemma med den obligatoriska "semesterfebern".
Den sitter i härvan över väster knä och om jag inte mins fel precis till vänster om det högsta reläet i den övre raden

Blev dålig i halsen i natt, hoppas skiten släpper snabbt som ögat
http://se.youtube.com/watch?v=S1isNmmbnV4
Ska kolla i Haynes om jag kan se det där.
Krya på dig
Lasse
Re: Kupefläkten står still
Posted: 2008-12-28 11:14:23
by lasse59
lasse59 wrote:Spånet wrote:
Har tyvärr inte tillgång till varken bil eller dokumentation nu då jag ligger hemma med den obligatoriska "semesterfebern".
Den sitter i härvan över väster knä och om jag inte mins fel precis till vänster om det högsta reläet i den övre raden

Blev dålig i halsen i natt, hoppas skiten släpper snabbt som ögat
http://se.youtube.com/watch?v=S1isNmmbnV4
Ska kolla i Haynes om jag kan se det där.
Krya på dig
Lasse
Var i garaget och slet bort plastgallret och kollade fläkten i motorrummet, det kommer fram 12 volt till fläkten, men den står still.
Vet inte vilket relä det är, tror inte det är det reläet som du säger, men jag har ju haft fel förut

Fläktvingarna går ganska lätt när man snurrar manuellt, jag trodde först att fläkten bäckat ihop i lagret.
Hur är det med sjukdomen ? Bättre hoppas jag.
mvh
Posted: 2008-12-28 11:35:06
by Spånet
När du ändå har tagit dig fram till fläkten så prova att koppla den direkt på batteriet. Detta kommer att visa/utesluta fel på fläkten.
Hälsan håller på att ordna sig, bara så förbannat trött på att alltid bli sjuk när jag försöker varva ner från jobbet, kommer alltid som ett brev på posten

. Nästa gång jag ska vara ledig så blir det fullt köra fram till ledigt och fullt köra på ledigheten, vem behöver varava ner

.
Posted: 2008-12-28 11:52:40
by lasse59
Ska direktkoppla till batteriet.
Jag hittade ett relä som heter Blower, men frågan är hur man byglar det och vad som kan hända om man byglar fel
mvh
Lasse
Posted: 2008-12-28 11:55:51
by Pehr Johnsson
Men har du spänning fram till fläkten så borde den ju snurra. Låter som fläkten sagt upp sig.
Posted: 2008-12-28 12:03:52
by Spånet
Pehr Johnsson wrote:Men har du spänning fram till fläkten så borde den ju snurra. Låter som fläkten sagt upp sig.
Det stämmer om det inte är som med laddningen
Tillräckligt med spänning men inte tillräckligt med ström.
Posted: 2008-12-28 12:06:11
by Spånet
lasse59 wrote:Ska direktkoppla till batteriet.
Jag hittade ett relä som heter Blower, men frågan är hur man byglar det och vad som kan hända om man byglar fel
mvh
Lasse
Det brukar finnas ett kopplingsschema på reläet, där kan du läsa ut vilka 2 punkter att bygla.
Eller ta ett kort så kan jag hjälpa dig.
Posted: 2008-12-28 12:07:11
by Pehr Johnsson
Spånet wrote:Pehr Johnsson wrote:Men har du spänning fram till fläkten så borde den ju snurra. Låter som fläkten sagt upp sig.
Det stämmer om det inte är som med laddningen
Tillräckligt med spänning men inte tillräckligt med ström.
Förvisso, men det bör ju inte vara reläet, det slår ju uppenbarligen på!
Posted: 2008-12-28 12:10:17
by lasse59
Pehr Johnsson wrote:Spånet wrote:
Det stämmer om det inte är som med laddningen
Tillräckligt med spänning men inte tillräckligt med ström.
Förvisso, men det bör ju inte vara reläet, det slår ju uppenbarligen på!
Fläkten är stendöd, hörs inget från reläet när jag drar på fläkten.
mvh
Posted: 2008-12-28 13:08:11
by lasse59
Så här är märkningen av reläet respektitve sockeln.
Posted: 2008-12-28 13:17:14
by Spånet
Bygla honorna där 85 och 86 sitter en kort stund, fläkten borde gå utan att nyckeln är vriden.
(snyyygg skiss)