Kylaren läcker, har tätat gavlarna men likväl läcker det någonstans, vet inte vart.
Går i planer på att köpa en ny alt. beg.
Enligt uppgift från PorscheCenter så skall det vara samma kylare 82-85
Någonting säger mig att jag kan hitta denna kylare i någon annan bilmodell/märke. Är det någon här som kan hjälpa mig med svar på denna fråga.
Det kanske är någon som har en kylare liggandes eller vet någon annan som har. I sådana fall är jag mer än intresserad av denna.
Är tacksam för alla svar!
Kylarläckage: 944 n/a -84 (manuell)
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2004-04-04 18:28:36
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2004-05-09 07:47:24
- Contact:
Hur gick det med kylaren ?
jag har troligen samma problem
kan man kall löda eller spackla ?
framför allt hur i helvete demonterar jag kylaren ?
och när vi ändå är där med demontering...... hur lossar jag fast rostade postionsljus ? borrar dem ?
jag har troligen samma problem

kan man kall löda eller spackla ?
framför allt hur i helvete demonterar jag kylaren ?
och när vi ändå är där med demontering...... hur lossar jag fast rostade postionsljus ? borrar dem ?
// Andy
944 Targa / 83
;-)
--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------
944 Targa / 83
;-)
--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Palla upp bilen fram och plocka sedan ut den underifrån. Skyddsplåten under bilen måste naturligvis plockas bort och de två "fästena" upptill som håller kylaren på plats får också lossas tillsammans med de relevanta slangarna. På det hela taget en rätt lätt operation. Luftningen efteråt däremot verkar somliga bråka med i evigheter.wramberg wrote: framför allt hur i helvete demonterar jag kylaren ?
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2004-04-04 18:28:36
- Contact:
Kylarläckage: 944 n/a -84 (manuell)
"Det måste gå att laga den..".. försökte några gånger bla. med att smälta om plasten i gavlarna, innan jag gick in under "Länkar" här på forumet, hittade: http://www.connactivity.com/~kgross/FAQ/944faq.html
Läste följande:
"7.5 I'm losing coolant, what's going on?
The coolant system is closed. If you're losing coolant it's very likely something bad. Pressurizing the cooling system may help you find the leak. Common leakages are the hose connections, water pump, oil cooler, or even the radiator splitting apart (they're part aluminum and part plastic, the seam sometimes fails). If you do find a leak, your best bet is to fix the problem. Avoid using stop-leak products if at all possible since they may cause more problems than they fix such as clogging passageways and causing blowouts.
Also, check the heater valve for leaking. As was mentioned above, avoid stop-leak as it can clog up the radiator and the heater core. If the radiator is the cause, bite the bullet and replace it (cost around $300-$400). I think that it is close to impossible to repair a cracked seam in one of these (I've tried it...even epoxy didn't work), so your best bet is to go ahead and replace. This is an easy job that can be accomplished with minimal tools and in an hours time.!"
Jagade en ersättningskylare på flera olika håll. De uppgifter som jag hade att gå på var att 82-85 skulle kylaren vara likadan, detta begränsade urvalet. Senare fick jag veta att även de senare kylarna passar i de äldre modellerna (kommer inte ihåg fram till vilket årtal, det var dock fram till någon av de senare 80-talsmodellerna), de senare kylarna har bara förbättrats. De flesta 944:or som hamnat på skroten verkar vara smällda i fronten. Jag resonerade som så att kylaren i min 944 som börjat läcka hade suttit i ca 8000mil, därför tyckte jag att en ny skulle kännas säkrast. Även om priset(1500:-) på skroten lockade
PorscheCenter ville ha 5103:-
Köpte en ny av Sandén (JÄTTETACK, för hjälpen) för 2550:-
/ Ollibolli
Läste följande:
"7.5 I'm losing coolant, what's going on?
The coolant system is closed. If you're losing coolant it's very likely something bad. Pressurizing the cooling system may help you find the leak. Common leakages are the hose connections, water pump, oil cooler, or even the radiator splitting apart (they're part aluminum and part plastic, the seam sometimes fails). If you do find a leak, your best bet is to fix the problem. Avoid using stop-leak products if at all possible since they may cause more problems than they fix such as clogging passageways and causing blowouts.
Also, check the heater valve for leaking. As was mentioned above, avoid stop-leak as it can clog up the radiator and the heater core. If the radiator is the cause, bite the bullet and replace it (cost around $300-$400). I think that it is close to impossible to repair a cracked seam in one of these (I've tried it...even epoxy didn't work), so your best bet is to go ahead and replace. This is an easy job that can be accomplished with minimal tools and in an hours time.!"
Jagade en ersättningskylare på flera olika håll. De uppgifter som jag hade att gå på var att 82-85 skulle kylaren vara likadan, detta begränsade urvalet. Senare fick jag veta att även de senare kylarna passar i de äldre modellerna (kommer inte ihåg fram till vilket årtal, det var dock fram till någon av de senare 80-talsmodellerna), de senare kylarna har bara förbättrats. De flesta 944:or som hamnat på skroten verkar vara smällda i fronten. Jag resonerade som så att kylaren i min 944 som börjat läcka hade suttit i ca 8000mil, därför tyckte jag att en ny skulle kännas säkrast. Även om priset(1500:-) på skroten lockade
PorscheCenter ville ha 5103:-
Köpte en ny av Sandén (JÄTTETACK, för hjälpen) för 2550:-
/ Ollibolli
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]