Page 1 of 2
Posted: 2008-11-19 17:21:36
by joly
Vad är det för skillnad på Blocken på sugmotorn`före -85 samt efter?
Har ett -87 motor med dålig vevaxel meN bra förövrigt samt en -84
motor med perfekt vevaxel passar delarna mellan motorerna?
Borde kanske inte posta detta inlägg i köpes men behöver få veta!
Posted: 2008-11-20 19:28:25
by FredrikÅ
joly wrote:Vad är det för skillnad på Blocken på sugmotorn`före -85 samt efter?
Har ett -87 motor med dålig vevaxel meN bra förövrigt samt en -84
motor med perfekt vevaxel passar delarna mellan motorerna?
Borde kanske inte posta detta inlägg i köpes men behöver få veta!
Jag vill också veta..
Har en havererad bottendel från -86 (kolvras) och är erbjuden en bottendel från en -84, men vet inte om det passar.
Posted: 2008-11-20 20:01:20
by joly
Ingen som kan svara!!!
Posted: 2008-11-20 20:46:46
by Pehr Johnsson
Det borde vara någon som vet, frågan har varit upp förr men jag minns inte vad det var.
Posted: 2008-11-22 00:10:13
by xanlar
har en svag aning oma att det handlar om kyl och smörjkanaler
Posted: 2008-11-22 00:23:20
by Pehr Johnsson
ja ...eller om det bara var några fästen i blocket... Vi får se när dom som vet träder fram
Posted: 2008-11-22 17:20:21
by joly
Utvändigt tycker jag att dom ser väldigt lika ut!
Posted: 2008-11-23 11:05:58
by 944_Driver
Tror det handlar om tjockare väggar i cylindrarna på 85.5 och senare.
//Magnus
Posted: 2008-11-24 16:35:09
by 951master
tidigare block är klenare, har djupare vattenmantel, mindre olljekanaler i bl.a vevaxel, klenare kolvar, mm.. finns lite gamla trådar att söka kan jag tänka mej...
Dock GÅR det att plocka ihop nyare och äldre delar.. om man har lite koll på vad man gör..
Posted: 2008-11-24 17:08:35
by patand
951master wrote:tidigare block är klenare, har djupare vattenmantel, mindre olljekanaler i bl.a vevaxel, klenare kolvar, mm.. finns lite gamla trådar att söka kan jag tänka mej...
vevaxel och kolvarna ingår väl knappast i blocket?

Posted: 2008-11-24 22:16:06
by 951master
patand wrote:951master wrote:tidigare block är klenare, har djupare vattenmantel, mindre olljekanaler i bl.a vevaxel, klenare kolvar, mm.. finns lite gamla trådar att söka kan jag tänka mej...
vevaxel och kolvarna ingår väl knappast i blocket?

Men ursäkta för f**n att jag nämnde det!! killen pratar ju även om en vevaxel, å de kan ju kanske va bra att veta att det skiljer även där??
dessutom någon annan som pratar om kolvras, kan ju också vara sjysst om nån talar om att det inte är samma grejer??? men ja vet ju inte?
ingen har för övrigt påstått att ett block ÄR en kolv och en vevaxel

men de e ju för f**n fler som undrar runt samma saker.. men ja ska hålla käften nästa gång..
*irriterad*
Posted: 2008-11-24 23:31:18
by FredrikÅ
951master wrote:*irriterad*
Jag tackar i alla fall för infon. Jag undrade ju faktiskt om hela bottendelen,
så ditt svar var perfekt.
Köper bottendelen från en -84 och chansar på att Dr Claes får ihop grejorna åt mig.
Återkommer med resultat längre fram..
Posted: 2008-11-25 00:25:17
by Bosse
patand wrote:951master wrote:tidigare block är klenare, har djupare vattenmantel, mindre olljekanaler i bl.a vevaxel, klenare kolvar, mm.. finns lite gamla trådar att söka kan jag tänka mej...
vevaxel och kolvarna ingår väl knappast i blocket?

Riktigt så snabb kanske inte du borde vara.
Då kan det bli ebb på bra inlägg.
Förstår att 951Master blev irriterad när han faktiskt försöker hjälpa.
Bosse
Posted: 2008-11-25 06:56:10
by Pehr Johnsson
Det är ju Patand som även satt rubriken på denna tråd. Joly ställde ju frågan i post nr.1 i Per Huzells köpes tråd av nytt Motorblock.
Posted: 2008-11-25 09:38:35
by emm
Men det kom ju faktiskt fram info, och mer därtill, jag är intresserad av svar i denna tråd och det som 951Master skrev gav mig mycket kött på benen!
Tummen upp för infon!