Page 1 of 1
944 startar inte när den är varm
Posted: 2008-10-20 08:20:29
by vim
944 1984
OK, lite märkligt problem.
Om bilen är kall startar den utan problem. Bilen går sedan felfritt så länge man vill (eller ja så länge den har bensin så klart).
Felet uppstår om bilen hunnit bli ordentligt varm (ca 30 minuter körning eller mer).
Om man då stänger av den startar den inte igen förrän den svalnat. Startmotorn låter inte alls. Inget klick eller något. Jag får fullt utslag på voltmätaren så det är inte batteriet som laddar ur eller så (och som sagt, den startar fint så fort bilen blivit sval igen).
Det verkar som om något under huven får tuppjuck i värmen.
Idéer?
Posted: 2008-10-20 08:25:25
by Pehr Johnsson
Då är det formodligen solenoiden som trular.
Posted: 2008-10-20 09:17:45
by Tino Carrasco
Pehr Johnsson wrote:Då är det formodligen solenoiden som trular.
Bingo! Den skiten sätter sig i värmen när den är kass. Byt till en renoverad start när du ändå är igång. Slippa det strulet är skööönt!
Posted: 2008-10-20 14:09:09
by vim
OK, super.
Är det något man som amatör kan byta själv eller är det direkt verkstad som gäller?
Om startmotorn funkar prima i övrigt... ska man byta den ändå?
Posted: 2008-10-20 21:26:57
by 944_Driver
vim wrote:OK, super.
Är det något man som amatör kan byta själv eller är det direkt verkstad som gäller?
Om startmotorn funkar prima i övrigt... ska man byta den ändå?
Kan du komma under bilen och äger några lämpliga verktyg så är svaret ja, det är två skruv modell stora och två muttrar till kablarna. Vill minnas att det är 19, 13 och 10 mm skalle på dessa. Glöm inte att börja jobbet med att lossa minuspolen på batteriet bara!
Innan du byter den så kan du ju nöja dig med att mäta på den när motorn är varm så du ser att det verkligen kommer fram spänning till den som det ska.
(Köp inte en beg. audi startmotor att meka dit för den går åt fel håll men är lika i övrigt.)
//Magnus
Posted: 2008-10-21 07:50:05
by vim
Ja, jag har smörjgrop så det borde gå fint.
Men det är alltså byte av hela startmotorn som gäller. Inte bara solenoid?
Posted: 2008-10-21 07:52:41
by Pehr Johnsson
vim wrote:Ja, jag har smörjgrop så det borde gå fint.
Men det är alltså byte av hela startmotorn som gäller. Inte bara solenoid?
Det ska gå att renovera den. Detta är ju inte Porschespecifikt så testa att googla och se om du hittar en lösning utanför forumet?
Posted: 2008-10-22 08:06:49
by vim
OK.
Förresten. Är det samma startmotor på 944 första & andra modellen samt 924?
/Orvar
Posted: 2008-10-22 12:14:46
by johan944
924 turbo och 944a (alla modeller) har vad jag vet likadana startmotorer.
vanliga 924an har startmotorn monterad åt andra hållet så att säga.
Föresten skriv i din profil vart du bor så kanske det är någon i din närhet som har en extra ligandes

Posted: 2008-10-25 11:17:12
by vim
924 turbo och 944a (alla modeller) har vad jag vet likadana startmotorer.
OK... så 944B har annan? Köpte just en från en -88 men jag har tre dagar öppet på den iofs. Eller menade du 944:a (inte A)?