Page 1 of 1

Ojämn gång på stackaren /924

Posted: 2008-10-18 19:29:57
by Hultberg
Hej!

Min fantastiska lilla 924 har återigen börjat att trilskas med mig! Sötnosen har nu fått för sig att irritera sin husse med en ojämn gång. Känslan man får är att hon inte blir riktigt varm i kläderna. Och detta kom bara sådär över en natt.

Under tiden jag haft henne de senaste åren har det i princip varit standard med en 30s uppvärmning/tomgång innan maskineriet mår prima och är redo för nya äventyr. Liksom, fine - hon är ju snart 30. Nu är iaf den där uppvärmningen förlängd till omkring ∞s.

Det går att köra med henne, för den våghalsige. Ingen skillnad mellan tomgång och gaspådrag - alltid ojämnt och relativt regelbunda dippar i gången.

Jag har på inrådan bytt bränslefilter och hällt i någon liter K-sprit - utan resultat. Vidare har jag även botaniserat i verkstadshandböcker och Haynes i frågan.. men den här avdelningen med finlir och mätningar av diverse pryttel är inte min starka sida. Varför finns det inte någon jädra tomgångsskruv som på moppen? :roll:

Någon som har något spontant och enkelt tips? Speciellt tips i stil med "-Har du tryckt in knappen för perfekt tomgång? Den sitter på ratten."
Skämt åsido.. alla tips på möjliga fel mottages tacksamt!

Posted: 2008-10-18 23:21:41
by Sahlle_9xx
Om den går ojämnt oavsett läge på högerpedalen så skulle jag gissa på antingen tändningsproblem, för det är inget vatten i oljan eller övertryck i expansionkärlet? (vid kall motor) Eller trasig termostat? Luft/läckage i kylsystemet? Underskatta inte vikten av bra tändkablar.. Kan vara mycket olika...bara att börja felsöka :) (Kan iofs med tanke på att den inte blir varm vara bränslerelaterat på sätt & vis. Låt säga att termostaten står öppen eller något annat som gör att den aldrig blir ordentligt varm, då går den ju med kallstartspridaren "aktiv" ständigt, vilket säkerligen ger ojämn gång..)

Posted: 2008-10-19 01:24:26
by Hultberg
Oljan är fin, inget vatten - bra nivå på vätskemängd både gällande kylarvatten och olja. Och sötnosen blir varm som vanligt efter några minuter. Så, missförstå mig rätt när jag uttrycker det som att hon aldrig blir varm :) Termostaten byttes förra året och vattenpumpen för några månader sedan.. så jag skulle vilja påstå att det inte är problemet. Såvida jag inte missat någon slangklämma eller motsvarande, men jag är tveksam då hon inte läcker någon vätska. Har även kollat kamremmen och monterat om den för att säkerställa att den låg rätt.

Men mjo, tändningsproblem och fördelardosa står relativt högt i kurs. Dock är det relativt nya prylar i dom trakterna också?

Kan ett risigt luftfilter orsaka något sådant här förresten? När jag pillade tidigare idag såg jag att ett spänne till lådan inte var i sin position.. och filtret var lite svart :roll:

Posted: 2008-10-19 10:49:27
by 944_Driver
Skitigt luftfilter brukar inte komma över en natt så det är det nog inte. Men testa att köra utan för att se om det påverkar. (gratis felsökning så att säga)

Jag skulle också börja med att kolla så tändsystemet är i fin form innan jag började meka k-jet. Starta gärna maskin i mörker och se om du ser några gnistor kring tändkablarna, det är ett säkert tecken på att de är slut. Fördelarlock och rotor brukar se dåligt ut (svarta märken, sprickor etc) om det är dåligt och stiften kan man ju alltid byta för att vara säker. Sedan är det väl lite olika tändsystem i 924:or beroende på årsmodell och det kanske finns olika saker att kolla över där, men det får någon 924-fil berätta mera om.

//Magnus

Posted: 2008-10-19 12:57:26
by Hultberg
Rotat lite i rotorn och även kastat luftfilter - utan resultat. Fördelarlock inkl. rotor ser ytterst fresh ut bortsett från lite marginell oxidering här och var. Jämna ytor rakt igenom..

Skall ta en titt på stift och kablarna där som du säger, känns som nästa steg. Lite slut på idéer snart dock :p

Posted: 2008-10-19 13:14:11
by lasse59
Om du har du avgassmällar, eller att den går orent, kolla i såfall att spreja tändmodulens kabelstift med elektronsprej.

Modulen är en lättmetallburk som sitter ensam längst ner till höger om höger framlyse, när du står framför bilen, jucka försiktigt bort kabelstiftanslutningen som sitter på modulens underkant.
Spreja kabelstiftsanslutningen som du juckat loss, samt motsvarande kontakter i modulen, där får du spreja på känn (om du inte väljer att skruva loss den, den sitter med 2 plåtskruvar).
Börja där, kostar inte mer än en burk elektronsprej för nån 50-lapp och den har du nytta av framöver också.

mvh
Lasse59

Posted: 2008-10-20 12:35:55
by Erik D
Om din 924 är en av dom tidigare årsmodellerna så har den en brytare som sitter under rotorn i fördelaren. Det kan vara värt att kontrollera skicket på brytare spetsen och klacken som glider mot rotoraxeln. En ny brytare kostar ca 50 kr hos Mekonomen, och om du byter brytare så kan det också vara läge att köpa en ny kondensator (ca 85kr). Glöm inte att kontrollera tändinställningen om du skruvar nåt på brytaren.

Posted: 2008-10-22 16:14:47
by headline
Det är brytarlös fördelare på bilen. Kolla att det inte är något läckage mellan någon luftbälg eller spricka i gummit någonstans så den drar tjuvluft. Kan funka att felsöka med startgas (den varvar ännu mer).

Lycka till!

Posted: 2009-01-23 16:16:21
by Hultberg
Hej igen! Det var ett tag sedan nu :)

Sötnosen har stått undanstoppad ett par veckor - nu dock felsökt. Och, toppen läcker. Jag är kluven kring vad jag skall göra med min darling nu. Headline vet ju hur vacker och fin skapelsen är i lacken, så nära till hands är att plocka isär bilen och sälja delar.

Några andra idéer?

Det som är bytt på den det senaste och som rullat max 500mil och 2 år:
Generator
Koppling, lamell och hela skiten
Vattenpump
Alla remmar
Avgassystem
Stubbaxel och knutar
Trummor och belägg bak mm

Och lite annat bös jag skrivit ner på en lapp här någonstans.
Tankar? :|

Posted: 2009-01-23 16:19:40
by Pehr Johnsson
Någon mekkunnig borde väl hjälpa dig att byta packning?

Posted: 2009-01-24 01:07:11
by Edvard
Skicka den med bussgods till mig så säter jag in ett par lapp på ditt konto;)

Grejjen är den att säljer du i delar så kommer du att ha hälften kvar sen, funkar sällan bra. Sälja som gds eller låt någon kunnig reparera.

Posted: 2009-01-24 09:00:01
by firefish
Du ska självklart reparera! Att byta toppackning är inte så dyrt, om du inte behöver plana toppen (vilket man väl bör göra oavsett) för då kan det kosta någon tusenlapp eller två till. Du verkar ju vara fäst vid vagnen och det är mycket värt bara det. Du kan väl inte svika för att den blitt en smula krasslig på ålderns höst... :)

Posted: 2009-01-24 11:11:32
by Pehr Johnsson
firefish wrote:Du ska självklart reparera! Att byta toppackning är inte så dyrt, om du inte behöver plana toppen (vilket man väl bör göra oavsett) för då kan det kosta någon tusenlapp eller två till. Du verkar ju vara fäst vid vagnen och det är mycket värt bara det. Du kan väl inte svika för att den blitt en smula krasslig på ålderns höst... :)
När jag fick min toppackning bytt så fick jag prisuppgift på några hundralappar.