Page 1 of 1
Original fälgdimension
Posted: 2008-10-17 19:02:57
by fischlein
Har sökt ibland gamla trådar men hittar inte det jag söker...
Jag skulle vilja veta original fälg dimension fram + bak samt original dimensioner på däck till en 968 CS 95. Min kärra är inreggad i Sverige med andra däck/fälgar...
Anledningen till jag vill veta är att jag tänkt köpa nya fälgar samt R - däck för bankörning. Och eftersom bilen är "byggd" för en viss dimension bör man väl köra på den...? Eller? Eftersom bilen är optimerad för detta..? Någon som har tips på en bra kombination däck/fälg? (Bilen är helt original i övrigt.) Det handlar i nuläget inte om att vara snyggt eller vara bra komfort, det ska vara bra grepp för bankörning!
Posted: 2008-10-17 20:08:09
by Pehr Johnsson
Om jag varit i din sits hade jag lagt pengar på chassie istället för fälgar!
Välkommen hit förresten! Nästan grannar ju!

Posted: 2008-10-17 21:03:23
by fischlein
Pehr Johnsson wrote:Om jag varit i din sits hade jag lagt pengar på chassie istället för fälgar!
Välkommen hit förresten! Nästan grannar ju!

Sant, men jag vill inte riskera köra sönder de fälgarna som sitter på...
Posted: 2008-10-17 21:29:21
by Pehr Johnsson
Okej låter ju vettigt. Orginal satt det 7x17 fram med 225/45 och 9x17 bak med 255/50. Fast du kan köra på vad du vill 7+9, 8+9, 8+8. Själv tycker jag nog att 7" fram är för klent och understyr för mycket.
Posted: 2008-10-18 11:45:50
by Torbjorn968
För att vara petig så var orginal 7,5 tum fram. Jag kör 9 tum runt om med 255/40/17 som är väsentligt billigare än 265/35/18. Optimalt om man pratar med rejs killar är så mycket gummi som möjligt och sedan justering av balans med krängare m.m. Detta är i såfall 265 or fram och 285 or bak.
Själv är jag nöjd med 255or runt om bra kompromiss. Det är lätt att få till bra balans, det går att rotera däcken för att maximera livslängd. Dessutom är det praktiskt att ha med två reserver ifall däck tar slut, du får punka på bananan eller grus innanför fälgkant om du åker av. Bra då att de passar runt om.
Själv har jag sex fälgar och två reserver med nya däck ständigt "stand by". När det börjar närma sig att skruva på reserverna köper jag ett däckspar till så att de finns på plats när det är tajm för byte. Ofta leveranstid på 255or om man kör Michelin så bra att ha hemma.
Jag har ett par 9 tums fälgar till salu, HR Cup 3 kopior med "rejsfinish". Själv har jag funnit att Carrera 996 orginalfälgar (cup 3) är bland de lättaste du kan hitta så har samlat på meg 6 bakfälgar (det är så Spånet fått alla sina 7 tummare..).
Mvh
TL
Posted: 2008-10-20 15:41:26
by fischlein
"Torbjorn968"]För att vara petig så var orginal 7,5 tum fram." Vad är det för ET mått på dessa original fälgar?
"Jag kör 9 tum runt om med 255/40/17 som är väsentligt billigare än 265/35/18." Vad har du för ET på dessa, samma?
"Jag har ett par 9 tums fälgar till salu, HR Cup 3 kopior med "rejsfinish". Själv har jag funnit att Carrera 996 orginalfälgar (cup 3) är bland de lättaste du kan hitta så har samlat på meg 6 bakfälgar (det är så Spånet fått alla sina 7 tummare..). " Ett par, 2 st? I så fall inte intressant...Pallar inte jaga fram 2 till från någon annan.
Posted: 2008-10-20 15:46:33
by Torbjorn968
fischlein wrote:"Torbjorn968"]För att vara petig så var orginal 7,5 tum fram." Vad är det för ET mått på dessa original fälgar?
"Jag kör 9 tum runt om med 255/40/17 som är väsentligt billigare än 265/35/18." Vad har du för ET på dessa, samma?
"Jag har ett par 9 tums fälgar till salu, HR Cup 3 kopior med "rejsfinish". Själv har jag funnit att Carrera 996 orginalfälgar (cup 3) är bland de lättaste du kan hitta så har samlat på meg 6 bakfälgar (det är så Spånet fått alla sina 7 tummare..). " Ett par, 2 st? I så fall inte intressant...Pallar inte jaga fram 2 till från någon annan.
ET 7,5 will jag minnas är 55. För att de skall se bra ut behövs förlängda hjulbultar och spacers.
ET 9 tummare är 55 orginal. De jag har har ET 47 och går in bak utan spacers och fram om du har ordentligt med camber. Jag kör med 3,5 grader. Återkom om du är intresserad av dessa, oftast får man tyvärr köpa en uppsättning med fyra fälgar och lägga de smala på lager och jaga vidare för att få tag på ett par nio tummare till. Det brukar ju som sagt bara vara 2 bakfälgar per bil...
//TL
Posted: 2008-10-20 18:32:51
by Jappe
ET 968 CS
7,5 J 17 ET 65 vorne
9 J 17 ET 55 hinten

Posted: 2009-02-03 08:25:00
by fischlein
Kan man kränga på 255:or på 8 tums fälg?
Om ja, vad är det för fördel/nackdel med att köra på 8 tum istället för 9 tums och med 255:or? De ekonomiska apsekterna kan vi lämna så länge.
Om nej, vad är max att kränga på för däcksbredd på 8 tums fälg?
Posted: 2009-02-03 09:17:35
by Torbjorn968
http://www.michelin.se/porsche/tyres_r_info.htm
Min 8,5 tum. Däckets anliggningsyta blir bredare när det krängs på en bredare fälg. Standard bredd 9 tum, max bredd 10 tum.
//T
Posted: 2009-02-03 09:35:36
by FredrikÅ
fischlein wrote:Kan man kränga på 255:or på 8 tums fälg?
Det
går, men är inte helt rekommendabelt.
Du får ett däck som rör sig väldigt mycket i förhållande till fälgen och det känns inte riktigt stabilt.
Både Toyo och Michelins 255:or bör köras med 9" fälgar.
Posted: 2009-02-05 07:31:15
by fischlein
Jahaa... det låter som om jag får jaga fram 4 st. 9 x 17 då...
Posted: 2009-02-05 08:20:51
by Torbjorn968
Stora fördelen med lika fälgar är att du kan rotera runt bilen. Jag har sex fälgar med R däck, alltid 2 i reserv med till banan.
//T
Posted: 2009-02-05 08:29:26
by Pehr Johnsson
Torbjorn968 wrote:Stora fördelen med lika fälgar är att du kan rotera runt bilen. Jag har sex fälgar med R däck, alltid 2 i reserv med till banan.
//T
Visheten kommer med erfarenheten

Posted: 2009-02-05 08:31:03
by Torbjorn968
Speciellt om man bangat på en Curb och fått en massa grus i fälgkanten. Brukar vara mest på ena sidan..
T