Page 1 of 1

Trycksätta insugsrör, vacuumsystem

Posted: 2008-10-13 15:06:37
by emm
Hur trycksätter man enklast vacuumsystemet, IC-rör, J-boot, insugsröret för att enklast hitta läckor?

Läste lite på Rennlist men blev inte smartare, en del sätter på Throttelhuset o en del på J-boot. jag skulle behöva tips eftersom jag inte är den mest tekniska killen i skåne om hur man gör :wink:

Posted: 2008-10-14 15:02:25
by JBlom
Enklast är att trycksätta på inloppet på turbon. Då trycksätter du hela systemet på en gång och sen kan du gå över med en sprayflaska med vatten/såpa.

Ta ett rör med samma storlek som slangen på inloppet är, svetsa ett lock på ena sidan röret med en bilventil i sen trycksätter du med en kompressor. Inte så högt tryck bara. :)

Posted: 2008-10-14 15:23:35
by emm
JBlom wrote:Enklast är att trycksätta på inloppet på turbon. Då trycksätter du hela systemet på en gång och sen kan du gå över med en sprayflaska med vatten/såpa.

Ta ett rör med samma storlek som slangen på inloppet är, svetsa ett lock på ena sidan röret med en bilventil i sen trycksätter du med en kompressor. Inte så högt tryck bara. :)
När du säger på inloppet på turbon, menar du då på själva turbon? jag är inte med riktigt... som vanligt... :roll:

Vilket tryck ska jag sätta för att inte förstöra något?

Posted: 2008-10-14 15:26:06
by emm
Peka med en stor pil?
:oops:

Posted: 2008-10-14 17:34:47
by johan944
Lossa det högra röda röret och trycksätt emot intercoolern :):) sen har du hella systemet trycksatt, prova med samma tryck som du har i original laddtryck.

Riktigt läckert motorrum du har :D:D

/Johan

Posted: 2008-10-15 07:22:14
by JBlom
Menar inloppet på turbon, där luften sugs in från luftfiltret. :)
Då får du med hela systemet, 1 bar behöver du inte gå över.

Posted: 2008-10-15 09:22:20
by emm
Johan 944, tack för komplimangen!

JBlom, på luftmassemätaren då?

Det låter smidigare att sätta på IC-röret, men vilket är egentligen bäst?

Posted: 2008-10-15 10:25:17
by JBlom
Nja direkt på turbon, om du skruvar bort lmm å slangarna in till turbon.
Smidigare helt klart att sätta direkt på röret till ic, men du får inte med hela systemet då.

Posted: 2008-10-17 10:35:18
by mr.b
Sävar killarna har bra beskrivning på tryck testning. Kom ihåg att läsa om riskerna också!!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361

Posted: 2009-03-17 14:22:51
by osendosen
Tjenare emm! Har du fått ordning på bilen? Jag undrar lite varför du vill läcktesta ditt trycksystem... Jag har ev problem med att laddet försvinner ut i atmosfären.

Problem kommer vid hårt gaspådrag på högre vxl. Dvs när jag belastar turbon hårt.

Posted: 2009-03-17 14:47:58
by Nahpets
Byggande av tryckadapter
:) forum/viewtopic.php?t=18005

och längre ned så ser du montering i ingående IC-lopp.

Mvh
Stephan

Posted: 2009-03-17 21:41:40
by osendosen
Nahpets wrote:Byggande av tryckadapter
:) forum/viewtopic.php?t=18005

och längre ned så ser du montering i ingående IC-lopp.

Mvh
Stephan
Tackar ödmjukast din fixotrixare! sån ska jag bygga. gör några st o sälj dyrt vetja. :D