Page 1 of 1
Trycksätta insugsrör, vacuumsystem
Posted: 2008-10-13 15:06:37
by emm
Hur trycksätter man enklast vacuumsystemet, IC-rör, J-boot, insugsröret för att enklast hitta läckor?
Läste lite på Rennlist men blev inte smartare, en del sätter på Throttelhuset o en del på J-boot. jag skulle behöva tips eftersom jag inte är den mest tekniska killen i skåne om hur man gör

Posted: 2008-10-14 15:02:25
by JBlom
Enklast är att trycksätta på inloppet på turbon. Då trycksätter du hela systemet på en gång och sen kan du gå över med en sprayflaska med vatten/såpa.
Ta ett rör med samma storlek som slangen på inloppet är, svetsa ett lock på ena sidan röret med en bilventil i sen trycksätter du med en kompressor. Inte så högt tryck bara.

Posted: 2008-10-14 15:23:35
by emm
JBlom wrote:Enklast är att trycksätta på inloppet på turbon. Då trycksätter du hela systemet på en gång och sen kan du gå över med en sprayflaska med vatten/såpa.
Ta ett rör med samma storlek som slangen på inloppet är, svetsa ett lock på ena sidan röret med en bilventil i sen trycksätter du med en kompressor. Inte så högt tryck bara.

När du säger på inloppet på turbon, menar du då på själva turbon? jag är inte med riktigt... som vanligt...
Vilket tryck ska jag sätta för att inte förstöra något?
Posted: 2008-10-14 15:26:06
by emm
Peka med en stor pil?

Posted: 2008-10-14 17:34:47
by johan944
Lossa det högra röda röret och trycksätt emot intercoolern

:) sen har du hella systemet trycksatt, prova med samma tryck som du har i original laddtryck.
Riktigt läckert motorrum du har

:D
/Johan
Posted: 2008-10-15 07:22:14
by JBlom
Menar inloppet på turbon, där luften sugs in från luftfiltret.

Då får du med hela systemet, 1 bar behöver du inte gå över.
Posted: 2008-10-15 09:22:20
by emm
Johan 944, tack för komplimangen!
JBlom, på luftmassemätaren då?
Det låter smidigare att sätta på IC-röret, men vilket är egentligen bäst?
Posted: 2008-10-15 10:25:17
by JBlom
Nja direkt på turbon, om du skruvar bort lmm å slangarna in till turbon.
Smidigare helt klart att sätta direkt på röret till ic, men du får inte med hela systemet då.
Posted: 2008-10-17 10:35:18
by mr.b
Sävar killarna har bra beskrivning på tryck testning. Kom ihåg att läsa om riskerna också!!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361
Posted: 2009-03-17 14:22:51
by osendosen
Tjenare emm! Har du fått ordning på bilen? Jag undrar lite varför du vill läcktesta ditt trycksystem... Jag har ev problem med att laddet försvinner ut i atmosfären.
Problem kommer vid hårt gaspådrag på högre vxl. Dvs när jag belastar turbon hårt.
Posted: 2009-03-17 14:47:58
by Nahpets
Byggande av tryckadapter
forum/viewtopic.php?t=18005
och längre ned så ser du montering i ingående IC-lopp.
Mvh
Stephan
Posted: 2009-03-17 21:41:40
by osendosen
Tackar ödmjukast din fixotrixare! sån ska jag bygga. gör några st o sälj dyrt vetja.
