Page 1 of 1
Hjälp med isärtagning av spindelled
Posted: 2008-09-14 18:57:08
by aorange
Hej, jag har skaffat ett 19mm GCK kit till min 944 S2 (1991) då mina gamla leder var slut. Problemet är att min bärarm inte riktigt ser ut som på monteringsanvisningarna på Rennbay eller Paragon så jag vet inte riktigt hur jag ska ta isär spndelledet för att montera det nya, är det någon som har gjort detta och kan ge mig lite tips?
Bärarmen på Rennbay sidan ser ut så här:
Mina bärarmar har art.nr. 944.341.150.02 och 944.341.149.02 och ser ut så här:
Det verkar inte sitta någon låsring på mina =/
Tacksam för alla tips som kan leda till att jag får ihop min 944 igen...
Posted: 2008-09-14 19:53:40
by Jon80
Är detta någon eftermarknads led som gett upp? Känner inte igen bottendelen, som original ser ut som bilden från rennbay.
Är det ett kryss-spår i botten på dina leder?
Posted: 2008-09-14 20:25:56
by aorange
vet inte om det är eftermarknadsleder men det finns inget kryss-spår undertill iaf. De har talet "44" instansat i bottendelen.
Posted: 2008-09-14 20:43:47
by Bosse
Kanske jag är ute och cyklar nu, men är det inte så att du har Sandén modifierade bärarmar.
I så fall är det väll ovanligt att de har tagit slut. Kanske tagit in vatten i leden?
Och vad som tidigare framkommit på forumet så är dessa mycket starkare än orginal. Så byte till 19mm är kanske onödigt med dessa.
Bosse
Posted: 2008-09-14 21:41:30
by aorange
jag bor i England så jag tror inte att det är Sanden leder men jag var precis och pratade med en Porsche specialist som råkar bo granne med mig =) och han trodde att dessa bärarmar kom från en sen 968. Hursomhelst så verkar leden vara ihoppressade på undersidan snarare än ihopsatta med låsringar.
Jag tror att det lättaste just nu är att försöka få tag på ett par begagnade armar som jag kan bygga om m.h.a. kitet jag köpte.
Posted: 2008-09-14 23:47:13
by Bosse
Det stämmer nog. 968. Då finns det också ett "öra" för fastsättning av bromskyldukten.
Ser du något partnummer?
Bosse
Posted: 2008-09-14 23:54:19
by aorange
det stämmer, de har ett öra men jag trodde att alla hade det. Bärarmarna har numret 944.341.150.02 och 944.341.149.02 ingjutet
Posted: 2008-09-15 00:39:14
by Bosse
aorange wrote:det stämmer, de har ett öra men jag trodde att alla hade det. Bärarmarna har numret 944.341.150.02 och 944.341.149.02 ingjutet
Lustigt nog så i partkatalogen för 944-2 och 968 står samma partnummer
944-341-027 och 028.
Troligen finns inte 968 bärarmarna att få fatt på så man erbjuder 944 armar även till 968a
Helt klart har du armar från en 968a
Örat och hålet nära leden är till för att montera plastbiten som driver luft till bromsarna.
Tror jag har en sådan bärarm på min S2 cab.
Försök att finna info på 968 UK Forum.
http://www.porsche968uk.co.uk/phpbb/index.php
Bosse
Posted: 2008-09-15 05:36:56
by Jon80
Om leden nu ändå är slut, prova och pressa ur botten genom att trycka på pinnen. Borde gå att få ur botten, och får man bara ur den så går det ju att använda bärarmarna på något vit.
Posted: 2008-09-15 10:14:23
by Bosse
Lite underligt att inte denna skilnad på bärarmar för 944 och 968 kommit upp tidigare.
Och mera underligt är ju att just PN 944.341.150.02 och 944.341.149.02 som är just till 968 (hittade någon begagnad på Ebay med rätt /detta PN) inte finns från Porsche.
944 bärarmar uppges i pdf-pet för 968a och då är det svårt att återmontera luftscopen till bromskylning.
Ingen som bytt bärarmar på 968?
Kanske Sandén bygger om även dessa?
Bosse