Page 1 of 2
Långs vs korta bärarmar och fälgar
Posted: 2008-09-01 17:51:09
by Henka_E
Går det att bara byta bärarmar och spindlar/nav på en bil med korta bärarmar om man vill ha långa ist? Fördelen bör ju rimligen vara bättre geometri vid sänkning - finns fler fördelar? Det känns också som att det är enklare att hitta 9" fälgar som passar runt om till bilar som har långa bärarmar, dvs högt ET - stämmer det? Tänkte att man kanske vill köra med 255 runt om - går det ens på en bil med korta? Alltså vad kör man för fälgar då? Hur är det med 911 fälgar? Vad har de för ET? Tänker på Cup 1 och Cup 2.
Posted: 2008-09-01 20:26:03
by Erol
Japp, det går att byta, rakt av!
Nyare fälgar går att använda med spacers på de äldre bilarna.
Har för mig att nyare 944 (-87 och framåt) som 911:or har samma offset, dvs högt runt 50
Mvh Erol
Posted: 2008-09-01 20:36:34
by anders44
jeg har bestilt lange bærearmer, nye spindler osv

får mindre belastning på nav osv, og skal ha brede felger.
Posted: 2008-09-01 20:43:56
by johan944
Fast går det att byta rakt av på en bil med stålbärarmarna????
För mellan aluarmarna är det ju samma infästningar, men är det samma på plåt och alu?
/Johan
Posted: 2008-09-02 00:35:00
by Maxx
Enligt verkstadshandboken går det att byta rakt av.
The light-alloy control arms can be installed in cars with steel control arms. Parts required are the caster eccentric, the stabilizer to control arm linkage (stabilizer mounting point on control arm has been modified) and the bearing parts.
Går det att byta hjulupphängningen bak?
Posted: 2008-09-02 06:01:34
by Jon80
Sjösgärd wrote:Enligt verkstadshandboken går det att byta rakt av.
The light-alloy control arms can be installed in cars with steel control arms. Parts required are the caster eccentric, the stabilizer to control arm linkage (stabilizer mounting point on control arm has been modified) and the bearing parts.
Går det att byta hjulupphängningen bak?
Hjulupphängningen bak går att byta, är samma torsionsrör som till alubilarna. Spånets bil har genomgått denna transplantation.
Edit: Om inte minnet sviker så måste man byta hela handbromswiren, eller om det bara var infästning av handbromswiren.
Posted: 2008-09-02 09:54:25
by Spånet
Jon80 wrote:Sjösgärd wrote:Enligt verkstadshandboken går det att byta rakt av.
Går det att byta hjulupphängningen bak?
Hjulupphängningen bak går att byta, är samma torsionsrör som till alubilarna. Spånets bil har genomgått denna transplantation.
Edit: Om inte minnet sviker så måste man byta hela handbromswiren, eller om det bara var infästning av handbromswiren.
Det går utmärkt att byta från stål till alu bärarmar bak. Det man behöver utöver armarna är "plåten" som sitter mellan armarna och tuben, långa drivaxlar samt moddning alt nya handbromsvajrar.
Posted: 2008-09-02 11:44:29
by Henka_E
För att förtydliga - man byter bärarmar och spindlar fram till långa men kan behålla sina dyra LEDA-ben som passar med korta armar/spindlar?
Posted: 2008-09-02 12:11:21
by Jon80
Skiljer inte hålbilden i fjäderbenet några mm mellan lång och kort? (Låter detta vara osagt, men har för mig det är något skummt.. bredden skiljer på öppningen mellan Turbo och icke turbosar har jag för mig)
Posted: 2008-09-02 12:25:08
by Pehr Johnsson
Jon80 wrote:Skiljer inte hålbilden i fjäderbenet några mm mellan lång och kort? (Låter detta vara osagt, men har för mig det är något skummt.. bredden skiljer på öppningen mellan Turbo och icke turbosar har jag för mig)
Så kan du inte säga. Turbo-ben funkar på S2!!
Posted: 2008-09-02 13:02:42
by Maxx
Funkar det att byta till en komplett "alu-bakvagn", dvs torsionstub och rubbet, rakt av och inte bara bärarmarna?
Posted: 2008-09-02 13:08:38
by johan944
Kan bli problem med växellådsfästena, eftersom dem växellådorna som har sido fästenhar fästena skruvade i armar som sitter i tuben. Dessa armar finns inte på nyare tuber.
Pehr, vad jag tror att Jon menar är det att det skiljer mellan icke turbo 2,5 modellen och turbo/S2 modellen.
Det skiljer defenetivt mellan dem modellerna nämligen, sitter ett par modifierade spindlar och fjäderben på min 2,5a. Spindlarna har få fräsas av 2 mm mot fjäderbenen och det övre hålet för camberjusteringen skiljer sig också.
/Johan
Posted: 2008-09-02 13:21:01
by Spånet
johan944 wrote:Kan bli problem med växellådsfästena, eftersom dem växellådorna som har sido fästenhar fästena skruvade i armar som sitter i tuben. Dessa armar finns inte på nyare tuber.
/Johan
Vad jag vet så sitter det inga färsten till växellådan på bärarmarna, då skulle ju lådan hoppa upp och ner hela tiden när frjädringen komprimeras.
Posted: 2008-09-02 13:28:09
by Maxx
Spånet wrote:johan944 wrote:Kan bli problem med växellådsfästena, eftersom dem växellådorna som har sido fästenhar fästena skruvade i armar som sitter i tuben. Dessa armar finns inte på nyare tuber.
/Johan
Vad jag vet så sitter det inga färsten till växellådan på bärarmarna, då skulle ju lådan hoppa upp och ner hela tiden när frjädringen komprimeras.
... sidofästen har fästena skruvade i armar som sitter i
tuben.
Jag har bara lite dålig koll på hur det ser ut på 944 jämfört med 944 S2/turbo.
Men det borde alltså gå att i så fall behålla torsionstuben på en 944 och byta resten till delar från en S2/turbo-bakvagn? Om man nu inte kan byta hela hela bakvagnen på grund av växellådsfästena?
Posted: 2008-09-02 14:02:12
by johan944
Exakt så har Spånet gjort

;)
/Johan