Egenfrekvens H&R kit 2,2 fram och 2,6 bak (hz)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
habeon
S-Poster
Posts: 95
Joined: 2004-06-12 16:27:04
Contact:

Egenfrekvens H&R kit 2,2 fram och 2,6 bak (hz)

#1 Post by habeon »

Har ett H&R kit som skall vara anpassat för ringen men jag tycker bilen alltid är överstyrd och lite "stutsig" bak. Tog för givet att H&R har koll på vad de sysslar med men börjar nu undra.

När jag räknar får jag 2,2 hz fram och 2,6 hz bak och det verkar ju helt galet.

70 N//mm fram 150 N/mm bak med ca 320 fjädrad vikt inkl förare fram och bak. Har räknat på 0,94 utväxling fram och 0,75 bak. Skulle uppskatta lite synpunkter innan jag köper nya 80 N/mm fram och 120 N/mm bak, vilket borde bli ca 2,4 hz fram och 2,3 hz bak.

Bilen körs med 255/40/17 runt om.

/ Håkan

951 -86

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

När jag mätte (på 924an) för länge sedan vill jag minnas att utväxlingen bak var tämligen annorlunda, 0,54 vill jag minnas (geometrisk utväxling, motion rate, i kvadrat)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#3 Post by jonaslarsson »

jag åker med 160 N/mm fram och 220 N/mm bak och min bil är understyrd även fast jag kör med 27 mm krängare fram och 19 mm bak i mittersta läget. jag åker med 225/45-17 fram och 255/40-17 bak.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

habeon
S-Poster
Posts: 95
Joined: 2004-06-12 16:27:04
Contact:

#4 Post by habeon »

Tack för svaren

Jag är medveten om att utväxlingen skall tas två ggr dvs tot ca 0,89 fram och ca 0,56 bak. Med Jonas setup skulle man hamna på ca 3,3 hz fram och 3,2 hz bak vilket låter hårt fjädrat men vettigt avstämt mellan fram och bak, och med de smalare framdäcken borde det ju kunna bli lite understyrt.

Själv kommer jag beställa 90 fram och 130 bak så får vi se hur det blir.

/ håkan

951 -86

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

habeon wrote:Tack för svaren

Jag är medveten om att utväxlingen skall tas två ggr dvs tot ca 0,89 fram och ca 0,56 bak. Med Jonas setup skulle man hamna på ca 3,3 hz fram och 3,2 hz bak vilket låter hårt fjädrat men vettigt avstämt mellan fram och bak, och med de smalare framdäcken borde det ju kunna bli lite understyrt.

Själv kommer jag beställa 90 fram och 130 bak så får vi se hur det blir.

/ håkan

951 -86
Var finns du?
Jag har 100/125 ungefär (nästan vad du funderar på).
Du får gärna prova vår bil om du är nära gbg.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#6 Post by jonaslarsson »

faktum är att min bil känns inte alls hård för bana känns mycket snäll och följsam. men jag funderar på att skaffa bredare fram däck då tror jag balansen kommer bli helt perfekt.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

habeon
S-Poster
Posts: 95
Joined: 2004-06-12 16:27:04
Contact:

#7 Post by habeon »

Karl, tack för erbjudandet men jag bor i Malmö och skulle nog inte våga testa i alla fall om något skulle gå galet. Hur upplever du den i långa böjar när dämparna slutat påverka krängningen, över eller understyrning? Har du orginal krängare och däckdimension?


Jonas, härligt med en "räjser" som tycker dessa fjäderkonstanter är följsamma :) Det kanske dock är lite väl häftigt för mig som kör en hel del på vanliga vägar också.

/ Håkan

951 -86

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#8 Post by Karl Birgander »

habeon wrote:Karl, tack för erbjudandet men jag bor i Malmö och skulle nog inte våga testa i alla fall om något skulle gå galet. Hur upplever du den i långa böjar när dämparna slutat påverka krängningen, över eller understyrning? Har du orginal krängare och däckdimension?


Jonas, härligt med en "räjser" som tycker dessa fjäderkonstanter är följsamma :) Det kanske dock är lite väl häftigt för mig som kör en hel del på vanliga vägar också.

/ Håkan

951 -86
Ok, malmö är en bit.
Jag upplever den som något understyrd nu med 225/255. Då kör jag med kassa däck bak.
Ikväll tänkte jag hänga på r-däck i 225 runt om för att få njuta lite innan avställning i helgen.
Jag tycker absolut inte att min är tokhård heller, det enda jag undviker är kullersten.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by Dea »

70/150 låter överstyrt, jag kör 120/160 med samma däcksbredd runt om (man ska gå ner lite bak då) och tycker balansen är bra.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#10 Post by jonaslarsson »

kan det va så att h&r chassina är anpassade efter att köra med smalare framdäck. jag har ett par 120 fjädrar jag kanske ska prova dessa fram på min bil så jag får 120 fram och 220 bak då kanske jag kan få balans i min bil med smala framdäck?
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]