Egenfrekvens H&R kit 2,2 fram och 2,6 bak (hz)
-
- S-Poster
- Posts: 95
- Joined: 2004-06-12 16:27:04
- Contact:
Egenfrekvens H&R kit 2,2 fram och 2,6 bak (hz)
Har ett H&R kit som skall vara anpassat för ringen men jag tycker bilen alltid är överstyrd och lite "stutsig" bak. Tog för givet att H&R har koll på vad de sysslar med men börjar nu undra.
När jag räknar får jag 2,2 hz fram och 2,6 hz bak och det verkar ju helt galet.
70 N//mm fram 150 N/mm bak med ca 320 fjädrad vikt inkl förare fram och bak. Har räknat på 0,94 utväxling fram och 0,75 bak. Skulle uppskatta lite synpunkter innan jag köper nya 80 N/mm fram och 120 N/mm bak, vilket borde bli ca 2,4 hz fram och 2,3 hz bak.
Bilen körs med 255/40/17 runt om.
/ Håkan
951 -86
När jag räknar får jag 2,2 hz fram och 2,6 hz bak och det verkar ju helt galet.
70 N//mm fram 150 N/mm bak med ca 320 fjädrad vikt inkl förare fram och bak. Har räknat på 0,94 utväxling fram och 0,75 bak. Skulle uppskatta lite synpunkter innan jag köper nya 80 N/mm fram och 120 N/mm bak, vilket borde bli ca 2,4 hz fram och 2,3 hz bak.
Bilen körs med 255/40/17 runt om.
/ Håkan
951 -86
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 95
- Joined: 2004-06-12 16:27:04
- Contact:
Tack för svaren
Jag är medveten om att utväxlingen skall tas två ggr dvs tot ca 0,89 fram och ca 0,56 bak. Med Jonas setup skulle man hamna på ca 3,3 hz fram och 3,2 hz bak vilket låter hårt fjädrat men vettigt avstämt mellan fram och bak, och med de smalare framdäcken borde det ju kunna bli lite understyrt.
Själv kommer jag beställa 90 fram och 130 bak så får vi se hur det blir.
/ håkan
951 -86
Jag är medveten om att utväxlingen skall tas två ggr dvs tot ca 0,89 fram och ca 0,56 bak. Med Jonas setup skulle man hamna på ca 3,3 hz fram och 3,2 hz bak vilket låter hårt fjädrat men vettigt avstämt mellan fram och bak, och med de smalare framdäcken borde det ju kunna bli lite understyrt.
Själv kommer jag beställa 90 fram och 130 bak så får vi se hur det blir.
/ håkan
951 -86
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Var finns du?habeon wrote:Tack för svaren
Jag är medveten om att utväxlingen skall tas två ggr dvs tot ca 0,89 fram och ca 0,56 bak. Med Jonas setup skulle man hamna på ca 3,3 hz fram och 3,2 hz bak vilket låter hårt fjädrat men vettigt avstämt mellan fram och bak, och med de smalare framdäcken borde det ju kunna bli lite understyrt.
Själv kommer jag beställa 90 fram och 130 bak så får vi se hur det blir.
/ håkan
951 -86
Jag har 100/125 ungefär (nästan vad du funderar på).
Du får gärna prova vår bil om du är nära gbg.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 95
- Joined: 2004-06-12 16:27:04
- Contact:
Karl, tack för erbjudandet men jag bor i Malmö och skulle nog inte våga testa i alla fall om något skulle gå galet. Hur upplever du den i långa böjar när dämparna slutat påverka krängningen, över eller understyrning? Har du orginal krängare och däckdimension?
Jonas, härligt med en "räjser" som tycker dessa fjäderkonstanter är följsamma
Det kanske dock är lite väl häftigt för mig som kör en hel del på vanliga vägar också.
/ Håkan
951 -86
Jonas, härligt med en "räjser" som tycker dessa fjäderkonstanter är följsamma

/ Håkan
951 -86
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Ok, malmö är en bit.habeon wrote:Karl, tack för erbjudandet men jag bor i Malmö och skulle nog inte våga testa i alla fall om något skulle gå galet. Hur upplever du den i långa böjar när dämparna slutat påverka krängningen, över eller understyrning? Har du orginal krängare och däckdimension?
Jonas, härligt med en "räjser" som tycker dessa fjäderkonstanter är följsammaDet kanske dock är lite väl häftigt för mig som kör en hel del på vanliga vägar också.
/ Håkan
951 -86
Jag upplever den som något understyrd nu med 225/255. Då kör jag med kassa däck bak.
Ikväll tänkte jag hänga på r-däck i 225 runt om för att få njuta lite innan avställning i helgen.
Jag tycker absolut inte att min är tokhård heller, det enda jag undviker är kullersten.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
kan det va så att h&r chassina är anpassade efter att köra med smalare framdäck. jag har ett par 120 fjädrar jag kanske ska prova dessa fram på min bil så jag får 120 fram och 220 bak då kanske jag kan få balans i min bil med smala framdäck?
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]