Page 1 of 3

Lufta kopplingen- hur??

Posted: 2008-08-24 19:44:53
by Freddan
Jag har försökt att lufta kopplingen men jag och en kompis har försökt på alla sätt och vis.

Det ända som händer är att pedalen åker i botten med en smäll, den är ju fjäder belastad, genom att lufta cylindern vid pedalen via slavcyl borde ju göra så att man får tillräckligt med olja i cyl vid pedalen eller??

För jag har snart fått ut 40cl vätska genom luft nippeln på slavcylindern med luft i, men jag får inte något motstånd i kopplingpedalen alls.

Vad gör jag för fel?? Kan den ta tjuv luft någonstans??

//Fredrik

Posted: 2008-08-25 11:04:20
by Freddan
newkie wrote:Har samma problem. Den är ju notoriskt svår att lufta den där kopplingen...
Känns skönt att man inte är ensam :P

Går din pedal också i botten själv utan något som hellst motstånd och sen stannar där???

Får du ut luft ur luft nippeln på slavcyl (den bakom startmotorn) eller kommer det bara en massa vätska??

Fredrik

Posted: 2008-08-25 12:21:16
by Mårten
Detta har skrivits om tidigare, lufta genom att via en oljekanna fylla kopplingssystemet bakifrån, d v s trycka in olja via slavcylinderns luftningsnippel. Jag hade exakt samma symtom som du beskriver ovan och det gick busenkelt genom att göra på detta (bakvända" sätt. Kolla bara så du inte fyller över bromsvätskebehållaren!

Posted: 2008-08-25 12:48:04
by Karl Birgander
Jag har med framgång använt mekonomens makapär för att trycksätta bromsvätskebehållaren och sedan luftat nere vid slavcylindern.
Simpelt, men startmotorn ber vara ur vägen. (Tas lätt bort)

Posted: 2008-08-25 13:34:51
by Mårten
Karl Birgander wrote:Jag har med framgång använt mekonomens makapär för att trycksätta bromsvätskebehållaren och sedan luftat nere vid slavcylindern.
Simpelt, men startmotorn ber vara ur vägen. (Tas lätt bort)
Jag tyckte det gick bra på min (turbo) utan att ta bort startmotorn men man måste lossa pluskabeln på batteriet annars kan man kortsluta mot polerna på startmotorn och då blir det liv i luckan... (läs gnistregn)

Posted: 2008-08-25 14:45:38
by Karl Birgander
newkie wrote:Nu gick det inte att länka till den, men är det den bromsluftaren som man ska ansluta till ett däck ni menar eller?
Jag menar den, ja.

Posted: 2008-08-25 14:55:03
by Karl Birgander
newkie wrote:
Karl Birgander wrote: Jag menar den, ja.
Perfekt. då ska jag inhandla en sådan, Funderade mest bara så att den passade på behållaren. Men det kanske är standardiserad gänga på sånna ;) Är det bara att trycksätta och sen öppa nippeln och vänta på att all luft är borta (Och hålla koll på nivån i tanken)?
Std-gänga, ja!
Jag byggde ett dylikt verktyg med lock från en volvo360 vill jag minnas...

Japp, trycksätt och öppna nippel. Jag brukar öppna en sekund, sen stänga, sen öppna, sen stänga, varför vet jag inte.

Gör i små steg på kopplingen, och kolla behållaren mer, eftersom kopplingens anslutning sitter högt på behållaren.

EDIT: Ta bort länken i ditt inlägg ovan!

Posted: 2008-08-25 15:09:20
by gurra
OBS, superviktigt för att det ska fungera är att bilen är i rätt nivå.
Kommer inte ihåg nu, men jag har för mig att kopplingen tar vätskan från framkant av behållaren. Det innebär att om bilen är uppallad i framkant drar den luft direkt.
Pall upp bilen i bakkant!