Page 1 of 2

Startproblem 928 S4

Posted: 2008-08-04 18:47:42
by S4Häxan
HJÄLP!!!!!!!!!!!!

Är på Gotland och har fått "akut" startproblem med Hajen, Var ute och åkte och efter att ha kört över ett lagat vägarbete - men INTE tagit i under - stannade motorn..... Provade att starta några gånger men den gick inte igång. Ungefär som soppatorsk. Ringde då efter vänner i den andra bilen för att få hjälp att i alla fall flytta undan bilen.
Efter ytterligare några minuter provade jag starta igen, då gick den igång men innan jag han börja gasa stannade motorn åter. Väntade kort stund, startade men nej, provade då också att ge gas under tiden starmotorn gick men det hjälpte inte.

Väntade ytterligare längre stund, provade och då gick den igång men stannade direkt innan jag hann börja gasa. Gjorde samma procedur en gång till men då gick den bara runt typ med startmotorn..... Vi försökte lyssna om det var nåt som inte stämde men det är svårt när man inte vet vad man ska lyssna efter.

Det har regnat MASSOR hela dan, jag har varit ute med bilen flera ggr tidigare idag utan problem.

Nån som har nåt tips på ad jag kan göra just nu? Har en mekkunnig människa med men vi vet inte riktigt var vi ska börja. Tacksam för alla tips!

Posted: 2008-08-04 19:05:45
by moosemats
Hej! Lite långsökt kanske men var det en stor vattenpöl där vägen var lagad? Vet inte hur det ser ut på 928 men kanske du fått in vatten någonstans i motorelektroniken eller kanske i luftfiltret? Har varit med om samma symptom efter oförsiktig tvätt av motorn på en volvo en gång.

Fick vänta ett antal timmar och torka ur med papper innan den startade.

Posted: 2008-08-04 19:11:41
by patand
Finns det något liknande som på 924 dvs ett relä som styr bränslepumpen som kan glappa. Hade liknande symptom på cabben då bränslepumpsrelät inte satt itryckt ordentligt, funkade bra ibland och ibland inte.

Posted: 2008-08-04 20:09:44
by S4Häxan
moosemats wrote:Hej! Lite långsökt kanske men var det en stor vattenpöl där vägen var lagad? Vet inte hur det ser ut på 928 men kanske du fått in vatten någonstans i motorelektroniken eller kanske i luftfiltret? Har varit med om samma symptom efter oförsiktig tvätt av motorn på en volvo en gång.

Fick vänta ett antal timmar och torka ur med papper innan den startade.

Det var mycket vatten överallt, så det är nog inte så fel tänkt. "gropen" var inte mer vatten men lerig... I veilket fall som helst så får den stå kvar till i morgon.

Och Patrik! Kan ju vara relät också som hoppat ur lite, vägarna här är ju inte helt snälla.... Ska kolla det också i morgon.

Tack båda två. Har nån fler tips mottages de tacksamt!

Posted: 2008-08-04 20:37:10
by Karl Birgander
Bränslebekymmer!

Ryck ur ett stift och lukta efter att ha kört på startmotorn några varv.
Luktar det INTE soppa så är det soppaproblem.
Surrar det om bränslepumpen när du vrider på tändningen?

Posted: 2008-08-04 20:44:02
by Rehan
Hej Nina,

Var det du som brummade runt med din S4 på GR i helgen? Jag körde den svarta GT:n i R1 passet.

Mitt tips är att bränslepumpen inte går. Det finns ett bränslepumpsrelä, ta bort säkringspanelen och leta rätt på det, på baksidan av panelen så står det vilket relä det är. Nu är det bra om du har en sladd tillgänglig, gärna med två flatstift, bygla 30-87 då ska pumparna hoppa igång, det ska höras ett svagt surrande bakifrån. Försök med att starta bilen.

Om du inte hör något så har förmodligen HT pumpen gett upp, detta händer. Det kan vara lite bökigt att få tag på en Porsche pump på gotland men det finns andra som passar, på min bil sitter det en biltema pump, försök hitta en pump som passar Volvo 740 B230FT 88-90, den ska passar rakt upp och ner. Kan vara bra att veta att bränslepumparna sitter längst bak bakom en lucka, sitter med två små muttrar, har för mig att 10mm nyckel passar.

Jag läser inte här så ofta, men vill du ha mer hjälp gå till www.porsche.nu och hoppa in på 928:a forumet, där finns det alltid massa folk som kan hjälpa till.

Posted: 2008-08-04 20:49:45
by S4Häxan
Karl Birgander wrote:Bränslebekymmer!

Ryck ur ett stift och lukta efter att ha kört på startmotorn några varv.
Luktar det INTE soppa så är det soppaproblem.
Surrar det om bränslepumpen när du vrider på tändningen?

Jag vet inte för vi visste inte då att pumpen skulle surra och jag fick inte tag i Johan förrän senare som sa just det om "surret". Ska ha det om stiftet i minnet också när vi kollar i morgon.

Nu har det i alla fall slutat regna, men är istället för mörkt för bilmekande så vi sover och tar nya tag i morgon.

Posted: 2008-08-04 20:54:18
by A944T
Testa med Injection-cleaner.
Jag är inne på Karls linje.
Stöten kan ha fått smuts i bränslesystemet att sätta igen.
Hittar du inte injection-cleaner kan du hälla i nån dl T-Röd i tanken. Det löser det mesta.

Lycka till!

Posted: 2008-08-05 09:10:20
by S4Häxan
Tack för tipsen, ska strax iväg och kolla hur Hajen mår och om den vill starta med era tips till hjälp! Håll tummarna!

Posted: 2008-08-06 11:19:58
by S4Häxan
Tänkte bara tala om att jag inte kunde testa nåt av era förslag pga olika omständigheter, Blir väl så när man är på semester...... Men med bra försäkring löser sig det meste. Är på väg att skicka bilen med bärgning till närmaste märkesverkstad, i detta fall K3 ..... som är "min" verkstad..... Lite tur ska man få ha mitt i oturen i alla fall.


Stort tack för alla tips i alla fall. Hade jag haft bättre tillgång på prylar och verktyg hade jag defenitivt kommit mycket längre i felsökning på egen hand.

Posted: 2008-08-06 11:41:09
by Karl Birgander
Meddela gärna sen vad felet var!

Lycka till!

Posted: 2008-08-06 20:43:33
by Rehan
Det är med 90% säkerhet bränslepumpen, nästan ett typfel. Det är en slang på den inre pumpen (matarpumpen) som brukar gå sönder vilket leder till att ofiltrerat bränsle och skräp kan komma in i HT pumpen vilket leder till att den stannar.

Se till att dom även byter matarpumpen, annars har du samma problem snart igen.

Posted: 2008-08-07 13:28:21
by Tommyk
Med risk för att verka korkad måste jag ändå fråga om du provat att koppla bort jordkabeln ett litet tag för att nolla datorn?
Jag hade precis samma symptom som du vid ett tillfälle och jag höll på att bli tokig tills jag fick tipset med jordkabeln...
Kostar inget att prova iaf om du inte redan gjort det.

/Tommy

Posted: 2008-08-07 17:39:54
by A944T
Hur gick det då?
Fick du igång bilen?
Vad var det som hjälpte?

Posted: 2008-08-07 20:15:26
by patand
A944T wrote:Hur gick det då?
Fick du igång bilen?
Vad var det som hjälpte?
Om du läser vad Nina skrivit så ser du detta:
S4Häxan wrote:Tänkte bara tala om att jag inte kunde testa nåt av era förslag pga olika omständigheter, Blir väl så när man är på semester...... Men med bra försäkring löser sig det meste. Är på väg att skicka bilen med bärgning till närmaste märkesverkstad, i detta fall K3 ..... som är "min" verkstad..... Lite tur ska man få ha mitt i oturen i alla fall.


Stort tack för alla tips i alla fall. Hade jag haft bättre tillgång på prylar och verktyg hade jag defenitivt kommit mycket längre i felsökning på egen hand.