Page 1 of 3

Återfylla AC?

Posted: 2008-07-29 18:00:02
by Dea
Nån som vet om det går att återfylla våra gamla system utan att bygga om dom?

Om inte vad går en ombyggnad på?

Har iofs fortfarande bra kylverkan men det kommer ju inte vara för evigt...

/Dea

Posted: 2008-07-29 19:14:07
by Gillblade
i gammla bilar är det R12 och i nyare så är det den mer ozonvänliga R134a... tillverkare rekomenderar att systemen skall tvättas och även byta torkfilter och packningar... Men har aldrig haft problem med läckage när jag byggt om från R12 till R134a, det enda jag brukar byta är torkfilter... Sen får man inte fylla på med PAG olja i gammla R12 system, då käkar det upp packningarna med läck som följd. Man ska använda sig av ESTER olja då det är en blandbar olja.

Posted: 2008-07-29 19:17:11
by olle.t
Hej jo gamla system kan fyllas utan ombygnad med ett ”dropp in kylmedia” :D eller så får man bygga om alltså byta visa delar och oljan för de är egentligen olja som inte kommer överens med de nya kylmediat.

Ha en fin kväll. 8)

Posted: 2008-07-29 20:22:49
by Dea
Gillblade wrote:i gammla bilar är det R12 och i nyare så är det den mer ozonvänliga R134a... tillverkare rekomenderar att systemen skall tvättas och även byta torkfilter och packningar... Men har aldrig haft problem med läckage när jag byggt om från R12 till R134a, det enda jag brukar byta är torkfilter... Sen får man inte fylla på med PAG olja i gammla R12 system, då käkar det upp packningarna med läck som följd. Man ska använda sig av ESTER olja då det är en blandbar olja.
Tackar ! låter ju överkommligt.
Hej jo gamla system kan fyllas utan ombygnad med ett ”dropp in kylmedia” eller så får man bygga om alltså byta visa delar och oljan för de är egentligen olja som inte kommer överens med de nya kylmediat.
Har du nån mer info om "dropp-in kylmediat" ?

Tycker en bra AC är klart underskattad när man kör banmöten :D

/Dea

Posted: 2008-07-30 15:24:47
by Matte944
Det hade varit riktigt skönt att få min AC att fungera. Bilen står parkerad hela dagarna utanför jobbet, i gassande sol. Inte så jätteskönt att sätta sig i den sen.

Posted: 2008-07-30 22:20:57
by poyee600rr
Gillblade wrote:i gammla bilar är det R12 och i nyare så är det den mer ozonvänliga R134a... tillverkare rekomenderar att systemen skall tvättas och även byta torkfilter och packningar... Men har aldrig haft problem med läckage när jag byggt om från R12 till R134a, det enda jag brukar byta är torkfilter... Sen får man inte fylla på med PAG olja i gammla R12 system, då käkar det upp packningarna med läck som följd. Man ska använda sig av ESTER olja då det är en blandbar olja.
Är du säker på att det ska vara Ester olja??
Min lokala AC-kille säger att det ska vara PAG olja, han sa Ester funkar inte bra ihop med R134a.
Renuverade min ac början av -07, condensorn läckte så jag köpte en ny condesor och torkfilter, bytte även o-ringar och rem.
Ac-killen bad mig montera ner comperssorn så han fick kolla om den va ok och vad det va för märke (nippon denso) sedan tog han fram sin jätte katalog och fick fram just denna typ som jag har, ringde även till hans leverantör å kollade volym på oljan/gas, sen fylle han i PAG olja, jag tog hem compressorn och monterage ihop allt, sen körde han vakum sen gas.
Vilken olja ska det vara???
ska ringa runt om i Sverge imorgon, googlade fram en firma i Stockholm som heter aircondcenter proffs på bilklimat, över 30 år i branchen

Posted: 2008-07-31 21:34:52
by olle.t
Hej jo gamla system kan fyllas utan ombygnad med ett ”dropp in kylmedia” eller så får man bygga om alltså byta visa delar och oljan för de är egentligen olja som inte kommer överens med de nya kylmediat.
Har du nån mer info om "dropp-in kylmediat" ?




Nej igentligen inte men om jag förstod de rätt så är de en typ av 134 som är bland bar med den gamla oljan så den är bara att fylla.

Posted: 2008-08-01 12:57:48
by Tomas
poyee600rr wrote:
Gillblade wrote:i gammla bilar är det R12 och i nyare så är det den mer ozonvänliga R134a... tillverkare rekomenderar att systemen skall tvättas och även byta torkfilter och packningar... Men har aldrig haft problem med läckage när jag byggt om från R12 till R134a, det enda jag brukar byta är torkfilter... Sen får man inte fylla på med PAG olja i gammla R12 system, då käkar det upp packningarna med läck som följd. Man ska använda sig av ESTER olja då det är en blandbar olja.
Är du säker på att det ska vara Ester olja??
Min lokala AC-kille säger att det ska vara PAG olja, han sa Ester funkar inte bra ihop med R134a.
Renuverade min ac början av -07, condensorn läckte så jag köpte en ny condesor och torkfilter, bytte även o-ringar och rem.
Ac-killen bad mig montera ner comperssorn så han fick kolla om den va ok och vad det va för märke (nippon denso) sedan tog han fram sin jätte katalog och fick fram just denna typ som jag har, ringde även till hans leverantör å kollade volym på oljan/gas, sen fylle han i PAG olja, jag tog hem compressorn och monterage ihop allt, sen körde han vakum sen gas.
Vilken olja ska det vara???
ska ringa runt om i Sverge imorgon, googlade fram en firma i Stockholm som heter aircondcenter proffs på bilklimat, över 30 år i branchen
Även jag använde PAG olja efter råd från AC firman som fyllde mitt system.
Som jag fattat det var problemet att man måste tömma ut den gamla olja innan man använder PAG då de inte är kompatibla. Vet dock inte säkert då det finns många motstridiga uppgifter kring detta.
Bytte de oringar jag kom åt, tror dock det fanns någon som jag inte bytte. Bytte även torkfilter och kondensor, det verkar ofta vara kondensorn som läcker om man har tomt system.

Posted: 2008-08-01 13:05:05
by poyee600rr
[/quote]
Även jag använde PAG olja efter råd från AC firman som fyllde mitt system.
Som jag fattat det var problemet att man måste tömma ut den gamla olja innan man använder PAG då de inte är kompatibla. Vet dock inte säkert då det finns många motstridiga uppgifter kring detta.
Bytte de oringar jag kom åt, tror dock det fanns någon som jag inte bytte. Bytte även torkfilter och kondensor, det verkar ofta vara kondensorn som läcker om man har tomt system.[/quote]


Min kompressor läcker olja, men AC-killen tycker att jag ska fylla början av sommar varje år istället, det blir ju så dyrt med ny kompresson tyckte han!!??
Vad kostar en ny kompressor och vad kostar en utbytes.
Vart kan man köpa det biligast?
/Poyee

Posted: 2008-08-01 23:23:03
by Tomas
http://www.paragon-products.com/
Finns säkert andra firmor men paragon brukar vara billiga och ha mycket bra service.
Om du vill köpa i Sverige skulle jag börja med att prata med Sanden och höra om han har kompressorer, annars kan han kanske tipsa var man ska handla.

Posted: 2008-08-01 23:36:05
by poyee600rr
Tomas wrote:http://www.paragon-products.com/
Finns säkert andra firmor men paragon brukar vara billiga och ha mycket bra service.
Om du vill köpa i Sverige skulle jag börja med att prata med Sanden och höra om han har kompressorer, annars kan han kanske tipsa var man ska handla.
Ok, tack för tipset :)
Får man fråga vad du betalade för din kompressor :roll:

Mvh/ Poyee

Posted: 2008-08-03 18:54:38
by Tomas
poyee600rr wrote:
Tomas wrote:http://www.paragon-products.com/
Finns säkert andra firmor men paragon brukar vara billiga och ha mycket bra service.
Om du vill köpa i Sverige skulle jag börja med att prata med Sanden och höra om han har kompressorer, annars kan han kanske tipsa var man ska handla.
Ok, tack för tipset :)
Får man fråga vad du betalade för din kompressor :roll:

Mvh/ Poyee
Jag har inte bytt kompressor, bara kondensor. Denna köptes från Paragon till ett pris jag inte kommer ihåg.

Posted: 2008-08-03 19:43:52
by Anders Larsson
Jag har också köpt Kompressor från USA tidigare till min 968 men jag såg för några dagar sedan att Utzon annonserade på Blocket om billiga Kompressorer till 911 så han borde ha till våra modeller med!

Posted: 2008-08-03 20:16:01
by claves
poyee600rr << kan du speca mängd på olja och kylmedel?
En ny kompressor till nyare bil modeller (finns 3st olika) 4500:- + mums... cirkus.

/C