Hur byta termostat???

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Hur byta termostat???

#1 Post by Indischrot »

Tänkte ta och byta termostaten på min 951 turbo.
Nån som har gjort det och kan säga lite hur man gör bäst?

Måste man riva mycket...typ ta loss pumpen och dränera systemet
eller kan man byta ändå???

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#2 Post by Bengt »

Ja, det är ett helvete!
Det går att plocka seegersäkringen om man har tre leder på armen och rätt verktyg men det tråkiga är att det oftast inte är något fel på termostaten utan på packningen som den skall bottna mot. Denna gummiklädda rörhylsa måste man slå ut innifrån dvs med avtagen pump.
Förbered dig på en del jobb.
mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by gurra »

Thermostaten är en av de värsta små prylarna jag vet!

Har du en stadig tång med rätt vinkel, samt en liten spegel på teleskoparm kan du komma åt säkringen. Men det är inte smidigt!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Indischrot »

Det lät ju inge vidare.
Jag vet iof inte om det är termostaten men jag tycker den går varm, den ligger mitt imellan strecken och är
ofta uppe och nosar på det översta (men den går aldrig över som tur är), snackade med Sandén och han var
inte säker men tyckte att jag kunde prova att byta termostaten.

Men det känns som om det får bli ett vinterprojekt om det är så omfattande...

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by gurra »

Går kylfläktarna igång som de ska?
Fläktarna har 3 lägen. När nålen är strax under övre vita brukar de gå igång i max hastighet.

Om thermostaten är trasig så brukar den alltid fastna i ett visst läge. Då antingen öppen vilket resulterar i att kylvattnet cirkulerar för snabbt igenom toppen vilket gör att bilen går lite kallt.
Fastnar den i stängt läge går bilen sakta men säkert varm trots kylfläktar på max.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Indischrot »

Fläktarna fungerar men jag har inte kollar exakt när dom går igång.

Det låter ju som om den skulle ha fastnat i stängt läge. Finns det nåt annat sätt att kolla det på?

Om inte annat så får det bli en riktig rivning i vinter :?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by gurra »

Undersök hur fläktarna går. Bara att lyssna på dem, hörs tydligt när de går i fulläge.
Om thermostaten fastnat i stängt läge skulle bilen sakta men säkert överhetta, dvs gå in på rött.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Indischrot »

Mmm det har du rätt i...

Är ju inte roligt att riva ner allt i onödan,
kanske skulle titta in hos Dr. Sandén nån dag och se vad han säger.

Tack för hjälpen!

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#9 Post by Mike-DK »

Har byt thermostat och den gummiklädda rörhylsa på våren. :( Tempmätern går bara 1-2 mm över första vita strecken då börjer fläkten och temp'en gå tilbake på vita strecket. Motorn är då helt varm och går inte högra även på PCS slalum möten.

Med gamla thermostaten gik det inte att få up temp'en mot förste vite strecket. Testade gamla thermostaten i en kastrull och hittade inget fel. Det gummiklädda rörhylsa visade sig vara problemet. 55:- SEK på Porsche Center. Passade dok på att thermostaten på samma tid. :wink:
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users