Page 1 of 1
Glapp i hastighetsmätare
Posted: 2008-07-23 12:13:46
by Matte944
Tjena.
Min hastighetsmätare i min 944 -85 har börjat glappa. Det kan ta upp till en 15 minuter innan den börjar fungera. Är det någon som varit med om felet förut? Och vet på rak arm vart felet kan ligga? Eller är det bara börja gräva?
/Matte
Posted: 2008-07-23 12:52:01
by M.Kuic
85 eller 85b?
85 har hastighetsmätarwire, så jag gissar på att den släppt från framhjulet eller något liknande, kanske gått av lite? att byta ut den wiren kostar ungefär 160-200:- och att byta den är ganska enkel operation. Eftersom hastighetsmätaren är mekanisk så är det ju svårt att utesluta vad som exakt kan vara felet när det tar en kvart innan det funkar

Dock brukar hastighetsmätarwiren eller ett kugghjul i instrumenthuset vara ett vanligt problem!
Det du kan göra är att ta av vänster framhjul och kolla om wireänden sticker ut i mitten på "kåpan", det bör sitta med en litet låsclips, om så är fallet så får du gå vidare med att skruva bort ratt och ta ur instrumenhuset för att sedan skruva loss hastighetsmätarwiren på baksidan av instrumenthuset. Prova då att skruva på vänster framhjul och känn efter på andra änden av wiren om det snurrar, snurrar det inte som det ska så är den felaktig, annars så är nog problemet att något kugghjul i instrumenthuset gått sönder.
Posted: 2008-07-23 19:26:19
by broberg
Posted: 2008-07-24 07:50:58
by Matte944
Tack för all hjälp. Jag är ganska ny i porschebranschen, men jag har 944an med runda mätare, vilket vad jag förstått är 85b?
Posted: 2008-07-24 07:55:48
by 944_Driver
Runda mätare är tidiga bilar, dvs före 85b.
//Magnus
Posted: 2008-07-24 08:05:49
by patand
944_Driver wrote:Runda mätare är tidiga bilar, dvs före 85b.
De är väl runda i senare bilare också?

Posted: 2008-07-24 09:59:15
by M.Kuic
Beror väl på vad man menar med runda
Samtliga mätare i äldre modell är ju bara runda, 3 stora runda och 3 små runda 52mm
Och i nyare är det ju runda mätare innuti den stora äggformade instrumenpanelen
Lättast att reda ut detta är ju att fråga om varvräknaren går bak o fram (från höger till vänster) eller om den ser helt normal ut?

Posted: 2008-07-24 12:30:31
by patand
M.Kuic wrote:Beror väl på vad man menar med runda
Samtliga mätare i äldre modell är ju bara runda, 3 stora runda och 3 små runda 52mm
Och i nyare är det ju runda mätare innuti den stora äggformade instrumenpanelen
Lättast att reda ut detta är ju att fråga om varvräknaren går bak o fram (från höger till vänster) eller om den ser helt normal ut?

Jo... och hastighetsmätaren är ju rund i båda fallen...
Smart med frågan om varvräknaren!

Posted: 2008-07-24 20:50:56
by Matte944
varvräknaren går som vanligt.
Posted: 2008-07-25 09:40:33
by M.Kuic
Matte944 wrote:varvräknaren går som vanligt.
Ok, ja då har du nya instrumenteringen och har antaligen felet som tyder på dålig lödning i kontakten som sitter i växellådan

Se länken till biblioteket!
Lycka till !
Posted: 2008-07-25 13:59:57
by Matte944
M.Kuic wrote:Matte944 wrote:varvräknaren går som vanligt.
Ok, ja då har du nya instrumenteringen och har antaligen felet som tyder på dålig lödning i kontakten som sitter i växellådan

Se länken till biblioteket!
Lycka till !
Tack för hjälpen, då blir det första mekandet med bilen i helgen då

Posted: 2008-07-25 14:21:17
by johan944
Var försiktig när du demonterar hastighetsgivaren, det är en dyr sak att köpa ny om den skulle hå sönder.
/Johan