S2 ojämn gång vid låga varv
-
- NA-Poster
S2 ojämn gång vid låga varv
Min S2 går ojämnt vid låga varv (ca 2 000). Märks mest vid kökörning på 2:an och 3:an. Känns som om motorn ökar - minskar, men inga ryck, snarare gummiaktigt. Någon som har haft sammaproblem och löst det ?
- Jocke
- NA-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- broberg
- Addict
- Årsmodell: Vet ej
- fredriq
- S-Poster
- broberg
- Addict
- Årsmodell: Vet ej
-
- NA-Poster
Hej!
Har precis samma problem som dig.
"Gungningarna" uppkommer bara ibland och då vid liten o jämn gas.
Räcker oftast med att man släpper eller trycker ytterst lite mer eller mindre på gasepedalen.
Borde inte bero på balanseringen i motorn då en felaktig sådan borde ge upphov till mer eller mindre lågfrekventa vibrationer.
Detta är ju mera som om man försiktigt gasar och släpper efter.
Har samma fenomen på min gamla BMW och bilen innan den. Här handlar det dock om mera ryckig gång.
Felet på dom bilarna brukar vara dåliga tändkablar, tjuvluft vid insug, dålig kontakt vid luftmängdsmätaren mm.
Verkar som om motorn (elektroniken) inte kan bestämma sig för om den ska accelerera eller stänga av bränslet när man kör med så litet och jämt gaspådrag.
Nu är mina tändningsdetaljer bytta så man får väl rengöra kontakterna till luftmängdsmätaren (luftmassemätare brukar väl de flesta skriva) och kolla eventuell tjuvluft.
Att man inte kan få en helt jämn o fin gång i en 3liters 4a köper jag också.
Hittar du problemet så skriv o berätta hur du löste det.
Hälsningar från en som kör sista turen till helgen innan avställning
Pelle
Har precis samma problem som dig.
"Gungningarna" uppkommer bara ibland och då vid liten o jämn gas.
Räcker oftast med att man släpper eller trycker ytterst lite mer eller mindre på gasepedalen.
Borde inte bero på balanseringen i motorn då en felaktig sådan borde ge upphov till mer eller mindre lågfrekventa vibrationer.
Detta är ju mera som om man försiktigt gasar och släpper efter.
Har samma fenomen på min gamla BMW och bilen innan den. Här handlar det dock om mera ryckig gång.
Felet på dom bilarna brukar vara dåliga tändkablar, tjuvluft vid insug, dålig kontakt vid luftmängdsmätaren mm.
Verkar som om motorn (elektroniken) inte kan bestämma sig för om den ska accelerera eller stänga av bränslet när man kör med så litet och jämt gaspådrag.
Nu är mina tändningsdetaljer bytta så man får väl rengöra kontakterna till luftmängdsmätaren (luftmassemätare brukar väl de flesta skriva) och kolla eventuell tjuvluft.
Att man inte kan få en helt jämn o fin gång i en 3liters 4a köper jag också.
Hittar du problemet så skriv o berätta hur du löste det.
Hälsningar från en som kör sista turen till helgen innan avställning
Pelle
Pelle
944 S2 cab
PCS 8043
944 S2 cab
PCS 8043