S2 ojämn gång vid låga varv

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Erik944S2
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2004-09-21 18:43:27
Contact:

S2 ojämn gång vid låga varv

#1 Post by Erik944S2 »

Min S2 går ojämnt vid låga varv (ca 2 000). Märks mest vid kökörning på 2:an och 3:an. Känns som om motorn ökar - minskar, men inga ryck, snarare gummiaktigt. Någon som har haft sammaproblem och löst det ?

User avatar
Jocke
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2004-05-26 11:10:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Gråbo
Contact:

#2 Post by Jocke »

Hej,

Jag har fått som förklaring till detta att det faktum att vi har en bil med väldigt stor cylindervolym per cylinder gör att det i princip är omöjligt att få en helt jämn gång.

Jag har samma gång i min S2.

Någon som har en annan förklaring ?
Joachim Ågren
944 S2 Cab -91

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#3 Post by broberg »

det är ju det om balansremmen är till för? eller?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
fredriq
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2004-03-29 21:54:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falköping
Contact:

#4 Post by fredriq »

Broberg wrote:det är ju det om balansremmen är till för? eller?
Nej men balansaxlarna som drivs av balansaxelremmen kanske ;)

Ang ojämn gång, kolla efter läckor på vacuumslangar.
Fredrik Johansson
Utan 944 :(

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#5 Post by broberg »

den förtjänade jag :D
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Pelle
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2004-04-01 12:14:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Växjö
Contact:

#6 Post by Pelle »

Hej!

Har precis samma problem som dig.
"Gungningarna" uppkommer bara ibland och då vid liten o jämn gas.
Räcker oftast med att man släpper eller trycker ytterst lite mer eller mindre på gasepedalen.
Borde inte bero på balanseringen i motorn då en felaktig sådan borde ge upphov till mer eller mindre lågfrekventa vibrationer.
Detta är ju mera som om man försiktigt gasar och släpper efter.
Har samma fenomen på min gamla BMW och bilen innan den. Här handlar det dock om mera ryckig gång.
Felet på dom bilarna brukar vara dåliga tändkablar, tjuvluft vid insug, dålig kontakt vid luftmängdsmätaren mm.

Verkar som om motorn (elektroniken) inte kan bestämma sig för om den ska accelerera eller stänga av bränslet när man kör med så litet och jämt gaspådrag.

Nu är mina tändningsdetaljer bytta så man får väl rengöra kontakterna till luftmängdsmätaren (luftmassemätare brukar väl de flesta skriva) och kolla eventuell tjuvluft.

Att man inte kan få en helt jämn o fin gång i en 3liters 4a köper jag också.

Hittar du problemet så skriv o berätta hur du löste det.

Hälsningar från en som kör sista turen till helgen innan avställning
Pelle
Pelle
944 S2 cab
PCS 8043

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users