Page 1 of 1
Targalucka och racing - no-no?
Posted: 2008-07-14 17:11:29
by Henka_E
Har jag fattat det rätt om jag påstår att det i de flesta fall är fröbjudet att rejsa med bilar med taklucka eller targalucka? I PCSR verkar det vaar ok - men hur ser det ut i modsport osv? Har läst reglementet men det säger ju inte hur det funkar i praktiken?
Och till problemet - håller på och köper bil med targalucka som ska användas endast för racing. Är detta extremt korkat? Passar Utzons Targa-delete lucka eller är det egen lcuka som gäller till en 968? Och - hur mycket annat skrot sitter i taket för att få targa luckan att sitta där? Hur mycket av det går enkelt att rensa bort, typ utan att kapa?? Tog bort takluckan på en Audi en gång och det gick ju att få det soprent i taket, bara 4st svetspunkter och sedan 20kg lim som höll allt på plats. Detta var i en '91:a så man kan ju hoppas att Porsche byggt på samma sätt - men de har de säkert inte. Eller?
Posted: 2008-07-14 17:41:47
by Henka_E
Och - om jag antagit rätt - hur kan då cab vara OK enligt SLC tex? Och Modsport? Var är det jag gör bort mig?
Posted: 2008-07-14 18:36:05
by Spånet
Har inte läst något om förbud av taklucka/targa i SBFs regelverk.
Har själv en rejsbil med taklucka och det var inga problem att få ut en vagnsbok.
Posted: 2008-07-14 21:41:24
by Henka_E
Hade nog ett anfall av djup purjo där. Insåg att bilen har vagnbok OCH taklucka.
Men - jag tror det har blivit nån ändring av reglerna för när jag forskade i detta för nåt år sen så var det typ tvärkört - kändes det som iaf. Men - jag kanske fattade fel då också!
Nån som vet om det var vanligare med el-targa eller man-targa på 968?
Posted: 2008-07-14 22:34:23
by FredrikÅ
Henka_E wrote:Hade nog ett anfall av djup purjo där. Insåg att bilen har vagnbok OCH taklucka.
Men - jag tror det har blivit nån ändring av reglerna för när jag forskade i detta för nåt år sen så var det typ tvärkört - kändes det som iaf. Men - jag kanske fattade fel då också!
Nån som vet om det var vanligare med el-targa eller man-targa på 968?
Alla targaluckor som jag har sett på 944 och 968 har varit elektriska.
När man bygger racebil så river man vanligtvis ut elmotor etc och spärrar
själva takmekanismen - definitivt ingen avancerad operation.
Posted: 2008-07-14 22:50:16
by Henka_E
Just ja, är det "samma" targalucka på 9X4 som 968? Alltså funkar Utzons plastbit? Finns det nån som gör den i snajsig kolfiber?
Posted: 2008-07-15 19:24:48
by Dan Winberg
det är samma lucka på sena 944:or som på 968. tror 944 efter -87 är samma.
Posted: 2008-07-16 10:42:19
by gus_e_gus
FredrikÅ wrote:Alla targaluckor som jag har sett på 944 och 968 har varit elektriska.
Trogligtvis har du sett många mer 944'or än mig, men alla har inte elektriska takluckor. Min har inte det iaf.
Tror det finns lite bilder här:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45648
Posted: 2008-07-16 19:58:27
by Maxx
gus_e_gus wrote:FredrikÅ wrote:Alla targaluckor som jag har sett på 944 och 968 har varit elektriska.
Trogligtvis har du sett många mer 944'or än mig, men alla har inte elektriska takluckor. Min har inte det iaf.
Tror det finns lite bilder här:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45648
En snabb gissning är att tidiga 944 har manuell taklucka precis som 924 och att sena 944 har elektrisk.
Edit: Efter en koll i PET så har 944 till och med -83 manuell taklucka, och från och med -84 elektrisk taklucka.