Page 1 of 2

Hjälp att identifiera bränsleslang!

Posted: 2008-06-09 10:39:03
by Anton N
Behöver hjälp att identifiera en bränselslang i PET (för det är väl en bränsleslang?).

Hur ser en sådan här slang ut innuti? Gummi hela vägen? Upptäckt att min hade små sprickor så jag vågar inte köra bilen förrän det är fixat. Vore ju onödigt om motorn brann upp...

Posted: 2008-06-09 17:25:58
by Anton N
Ingen som vet? Är det ens en bränselslang?

Posted: 2008-06-09 22:36:50
by Björn.C
Om jag inte är helt ute och cyklar, så är det där bränslereturen, och (helt vilt spekulerande så är väl det inte så högt tryck på den? någon som har bättre koll?)

Posted: 2008-06-09 23:19:47
by johan944
Den bränsleledningen har nummer 944 110 413 02.

Den sitter inte på returen och du bör nog byta den men det går att köra till verstad.

Min var också spruken. men läckte inga kopiösa mängder.

/Johan

Posted: 2008-06-10 09:56:31
by Anton N
Gott, tack för svaren! Är det någon som har gett sig på att byta den själv? Krångligt isf?

Posted: 2008-06-10 18:01:31
by Björn.C
Då är det den här slangen isåfall?
Såg inte ut som det var alltför svårt att byta, se till så man inte spiller på tok för mycket bensin bara...

Pris på Porsche Center
944-110-413-02 LEDNING 469,00 exkl moms 587,00 inkl moms

Vart ute och kollade, och min egen, är allt sliten den också :(

Posted: 2008-06-10 23:14:28
by Notch
Det där ser ut som en gummislang där slangen är pressad i skruvkopplingar. Jag har två slangar av samma sort som jag ska byta ut på mitt 911-projekt. Dessa kostar också rätt mycket pengar, så jag har tänkt åka till en slangfirma och kolla om de kan byta ut själva gummislangen och pressa fast en ny på de befintliga kopplingarna. Jag har inte kommit i väg till slangfirman ännu, men det kanske vore något att testa i 944-fallet också?

Posted: 2008-06-11 04:38:22
by Pehr Johnsson
Notch wrote:Det där ser ut som en gummislang där slangen är pressad i skruvkopplingar. Jag har två slangar av samma sort som jag ska byta ut på mitt 911-projekt. Dessa kostar också rätt mycket pengar, så jag har tänkt åka till en slangfirma och kolla om de kan byta ut själva gummislangen och pressa fast en ny på de befintliga kopplingarna. Jag har inte kommit i väg till slangfirman ännu, men det kanske vore något att testa i 944-fallet också?
Tror du att kopplingarna går att återanvända?

Posted: 2008-06-11 06:05:42
by johan944
Med tanke på att det är en bränsleslang under huven mitt ovanpå motorn så hade iallafall inte jag chansat med tanke på att slangen ändå bara kostar 500 att köpa.

Blir det inte bra och det börjar läcka i den slangen så får man det inte så kul sen.

Tacka vet jag nya nya slangar istället för att återanvända koplingarna.

/Johan

Posted: 2008-06-11 08:23:09
by Notch
Pehr Johnsson wrote:Tror du att kopplingarna går att återanvända?
Jo, kopplingarna är vanliga koniska rörkopplingar i stål och är inget som åldras.

Posted: 2008-06-11 08:27:46
by Pehr Johnsson
Notch wrote:
Pehr Johnsson wrote:Tror du att kopplingarna går att återanvända?
Jo, kopplingarna är vanliga koniska rörkopplingar i stål och är inget som åldras.
Såg som om kopplingarna var pressade fast på slangen.

Posted: 2008-06-11 11:19:17
by Notch
Pehr Johnsson wrote:Såg som om kopplingarna var pressade fast på slangen.
Jo, det är där slangfirman kommer in i bilden. De har utrustning för att pressa fast gummislangen på kopplingarna. Det är samma teknik som används för att tillverka hydraulslangar och sådana används med våldsamt mycket högre tryck än bränslesystem.

Nu vet jag alltså fortfarande inte om slangfirman har prylar i rätt dimension, men min idé var att få originalutseende och funktion på slangarna.

Posted: 2008-06-11 11:46:58
by 944_Driver
Själv har jag flera gånger sågat isär den pressade delen runt och sedan använt bra slangklämma istället tillsammans med den nya slangen. Har funkat bra och med tanke på att trycken vi pratar om är under 5 bar känns det inte som att några speciallösningar behövs.

//Magnus

Posted: 2008-06-11 11:50:30
by TobbeG
Notch wrote:Det där ser ut som en gummislang där slangen är pressad i skruvkopplingar. Jag har två slangar av samma sort som jag ska byta ut på mitt 911-projekt. Dessa kostar också rätt mycket pengar, så jag har tänkt åka till en slangfirma och kolla om de kan byta ut själva gummislangen och pressa fast en ny på de befintliga kopplingarna. Jag har inte kommit i väg till slangfirman ännu, men det kanske vore något att testa i 944-fallet också?
Kolla måtten på slangen och hör med Momentum Industrihandel. De enormt sortiment av maskindelar och har bra koll på kemikalietålighet och temperaturbeständighet. Jag köpte O-ringar till balansaxlarnas kåpor där. De hade även packboxarna till framsidan av motorn. Många delar på våra bilar är ändå standardkomponenter, har man ordning på dimnesioner och material klarar man sig utan PET#

Eventuellt kan de kanske tipsa om någon firma som kan montera kopplingar på slangen.

http://www.momentum-industrial.com/

// Tobias

Posted: 2008-06-11 13:38:42
by Anton N
Har ring till den lokala Porschemeken nu. De lämnade, precis som ni nämnt, iväg slangen till en firma som återanvänder "kopplingarna" men byter slangen. Skulle bara kosta nån hundring. Tror jag kör på det så slipper jag krångla med det själv.