Fyr- eller sexpunktsbälten utan bur?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Monterar gör du med bultar i bagagegolvet för de bakåtsträvande bältena.

Men utan bur eller båge bör du använda 3 punktsbälte.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

patand wrote: Men utan bur eller båge bör du använda 3 punktsbälte.
Varför?

Man kan ju använda exvis en sån här, och fästa i bälteshålen i baksätet.

http://www.porscheshop.co.uk/acatalog/b ... dware.html
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:
patand wrote: Men utan bur eller båge bör du använda 3 punktsbälte.
Varför?
För att det är lite otrevligt om bilen lägger sig på taket och du sitter fast med huvudet uppåt i stolen... man kan bli ganska kort av att tryckas ihop på längden samtidigt som taket trycks in... :shock:

Med ett 3-punktsbälte glider man åt sidan om huvudet trycks ner av taket.

Jag har inte testat detta själv (som tur är) men läst detta och tycker själv det känns logiskt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

FabianP
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2008-05-15 10:50:15
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by FabianP »

Håller med patand. Tänker man på säkerheten, känns det som att buren är ett naturligare steg, framförallt ett tidigare, än 4/6P-bälte. Borde du inte kunna leta upp en begagnad halvbur, iaf att börja med?

Själv har jag både bur och 6P-bälte, sedan en månad även på passagerarplatsen. Beror givetvis på användningsområde, men säkerheten borde vara prio 1 för alla. Här kommer även bromsarna in, skulle känna mig sjukt osäker om det varit som för en jag pratade med när vi körde på Anderstorp förra året: "Bromsarna blir ju ganska svampiga mot slutet, men det får man räkna med" :shock:

/Fabian

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#6 Post by Jon80 »

Kommer taket in och man är i upprätt posision spelar det ingen roll om man är bältad eller ej, kroppen kommer inte hinna undan (eller glida undan) ändå då crashförlopp är så korta. Vad som dock kan tala för 3p bälte är att du med största sannolikhet inte sitter upprätt om du klotar.....

.... DOCK! Har vad jag hört när jag sökt om ämnet att för att minimera skadorna vid en krock, så är det absolut viktigaste att man sitter kvar i stolen och inte far runt. Och där är 6p bälte med riktig stol oslagbart.. med eller utan bur. Det är relativt sällan taket kommer in i kupén vid en crash...

Sen ska sägas att om man satt i bur i bilen ska man inte köra bilen utan att använda hjälm.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#7 Post by Jon80 »

patand wrote:...

Med ett 3-punktsbälte glider man åt sidan om huvudet trycks ner av taket.

...
Det där vill jag dementera, crashförloppet är för kort för att kroppen ska hinna "glida" undan. Om du hoppar från andra våningen med huvudet före rakt ner i asfalten.. glider huvudet undan då, trots att inga andra krafter håller fast kroppen?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#8 Post by mijo »

Jon80 wrote:Det är relativt sällan taket kommer in i kupén vid en crash...
Inte vid gatåka i alla fall, banåka är väl en annan femma. Vid banåka är det betydligt större risk att gå på tvären ut i underlag som inta alls tillåter att hjulen kanar utan man voltar. Och voltar man måste ändå 3-punkt vara att föredra om man ändå har hjälm men ingen bur. Visst slår du i skallen men kroppen kan ju tryckas undan. Ska man däremot frontalkrocka i trafiken måste ett 3" sexpunktbälte vara överlägset (utan tung hjälm), men när jag åker bana är jag mer orolig för att volta än frontalkrocka, banans layout och faktumet att alla ska köra åt samma håll är ju effektivt mot just frontalkrockar.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#9 Post by Jon80 »

mijo wrote:
Jon80 wrote:Det är relativt sällan taket kommer in i kupén vid en crash...
Inte vid gatåka i alla fall, banåka är väl en annan femma. Vid banåka är det betydligt större risk att gå på tvären ut i underlag som inta alls tillåter att hjulen kanar utan man voltar. Och voltar man måste ändå 3-punkt vara att föredra om man ändå har hjälm men ingen bur. Visst slår du i skallen men kroppen kan ju tryckas undan. Ska man däremot frontalkrocka i trafiken måste ett 3" sexpunktbälte vara överlägset (utan tung hjälm), men när jag åker bana är jag mer orolig för att volta än frontalkrocka, banans layout och faktumet att alla ska köra åt samma håll är ju effektivt mot just frontalkrockar.
Jag säger det igen.. NEJ, kroppen glider/trycks inte undan. Händelseförloppet är aldeles för kort. Kroppens inertia är det som tyvärr hindrar kroppen från att snabbt glida undan.

Även om bilen börjar rulla så är det inte alls så att i samtliga fall kommer taket in. Med de rapporter och tester jag läst så väljer jag 6p-bälte före 3pbälte, oavsett om det sitter bur i bilen.

Sen håller jag med om att det är vanligare att bilar rullar när man kommer till bankörning, men inte heller här är rullning av bilar det vanligste förfarandet vid en crash.

(Givetvis är bur att föredra, men utesluter inte använding av 6pbälte)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by johan944 »

Newkie, tänk på det att även om du har flerpunktsbälten så måste du 3 punktarna kvar ändå på grund av vissa lagar.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users