Page 1 of 1

Glapp i hjullager fram 944s2?

Posted: 2008-05-08 21:07:14
by Tux
Hej,

Jag har haft ett tyst gnyende ljud framifrån på min bil när man svänger i låga hastigheter och idag hade jag upp framänden och kände på lagren. Jag lyckades rubba hjulen ca 1mm i ytterkant när man hade 1800grepp om hjulet.

Är det justerarbara lager som går att spänna eller är det bara att beställa nya lager och börja plocka isär?

Svårighetsgrad? Behövs specialverktyg för att byta?

Mvh Pontus

Posted: 2008-05-08 21:15:30
by Pehr Johnsson
Du kan ju testa att dra åt muttern som håller navet, men troligtvis är det väl aktullet med nya lager. Jag har precis bytt på min S2:a och köpte lager och packboxar från Utzon.

Det kan vara problem att slå ut de inre lagerbanorna. Naven måste värmas och det är svårt att komma åt. I alla fall för en novis som jag.

Jag lämnade bort naven till en lokal bilmekaniker som bytte banorna åt mig, tror det gick loss på 200:- eller nått sånt.

*edit* 250:- kostande det!

Posted: 2008-05-09 13:05:14
by mijo
Tänk på att dra åt enligt WS-manualen. Jag har relativt nya lager fram på min och kan man känna ett litet glapp när jag drar åt muttern enligt instruktion, en millimeter låter dock lite mycket. Glappet försvinner givetvis om man drar åt hårt men jag misstänker detta sliter ner lagret fortare.

Lagerbanorna är ju koniska så jag antar att muttern bör kontrolleras allt eftersom lagret slits så det inte blir för löst heller.

Posted: 2009-09-10 10:03:31
by eggaD
mijo wrote:Tänk på att dra åt enligt WS-manualen.
... och då väcker vi denna tråd till liv igen. Vad säger WS-manualen om åtdragningsmomentet?

Höger hjullager fram glappar lite skönt för mig nämligen.

Posted: 2009-09-10 12:25:30
by bergodalvana
Tror inte det finns nåt moment på den. Har inte hittat nåt i manualen.

Posted: 2009-09-10 12:29:13
by Pehr Johnsson
Dagge: Jag har alltid gjort så här. Dra åt muttern hårt, släpp sedan efter så att brickan bakom kan flyttas om du petar på den med en mejsel. Sen drar du åt insexen som låser muttern.

Har du nya lager så kan de behövas efterspännas lite.

Posted: 2009-09-10 15:44:47
by eggaD
Pehr Johnsson wrote:Har du nya lager så kan de behövas efterspännas lite.
Kanske det som är felet, förra ägaren hade skrivit i sin annons nya hjullager fram.... men det är minst 1,5 år sedan. Det borde jag märkt tidigare kan man tycka.

Fick för övrigt fin hjälp från Mårten som gjorde ett urdrag ur handboken.

Posted: 2009-09-12 14:41:16
by AXL944
Hej, jag brukar behöva justera dem ca. vart 3:e år och i mil räknat var 2000:e mil.
Kör på samma sätt som WS-manualen säger, men kanske drar ngt hårdare.

/Axl

Posted: 2009-09-12 22:41:37
by P.P.
Hur mycket glapp upplever ni att det är efter justering? Jag bytte för nån månad sen (visserligen en 83-a, men det verkar vara samma prncip), och med "kunna flytta brickan"-metoden kändes saker väl löst. Sen verkar man ju behöva dra åt duktigt mycket hårdare för att det skall bli helt tight.

Posted: 2009-09-13 07:16:33
by Shrimpen
Pehr Johnsson wrote:Dagge: Jag har alltid gjort så här. Dra åt muttern hårt, släpp sedan efter så att brickan bakom kan flyttas om du petar på den med en mejsel. Sen drar du åt insexen som låser muttern.

Har du nya lager så kan de behövas efterspännas lite.
Jag har bytt massor av hjullager, dock aldrig på en Porsche. Men det är ju samma upplagringsteknik på alla äldre bilar. Nya bilar har inte koniska rullager som de äldre har.
Vi ska vara glada att vi har de koniska rullarna då de klarar betydligt högre kraft än vinkelkontaktlager.

Det går utmärkt att knacka ur lagerringen utan att värma navet. Se bara till att träffa lagerringen och inte lagersätet i navet. Knacka runt i ring så att inte lagerringen snedställs.

Det fungerar aldeles utmärkt att ställa lagerglappet som beskrivet. Dra hårt, lossa tills det glappar "lite". Jag brukar dra däcket fram och tillbaka i överkant för att höra/känna glappet. 1mm känns kanske väl mycke, men det går att köra på.
Anledningen till att det ska glappa är att lagren blir tajtare när dom blir varma. Om man har för lite glapp kommer lagret att bli för hårt förspännt vilket resultetar i skuret lager. Blåa rullar är ett tydligt tecken på att man har kört med för hård förspänning.

Posted: 2009-09-30 19:39:48
by eggaD
Jag kollade mitt hjullager idag och redan när jag fick loss kåpan och kände på brickan, så hade jag på känn att det inte var riktigt inställt eftersom jag inte kunde röra den. Misstänker att vid förra bytet så drogs det åt för hårt och nu är hela lagret slitet.
Lagom kul detta i samband med nalkandes avställning, vet inte om jag ska ta det nu eller till våren men det lutar åt nästa år.

Posted: 2009-10-01 10:12:42
by safe
Jag drog mina lager på 911an enligt manualen, de blir sjukt glappa då. Jag drog så hårt att jag kände ett litet glapp i hjulet. Då kan man INTE peta runt brickan lätt... Det har inte skurit på mina 5 banmöten i år i alla fall.

1mm är JÄTTEMYCKET, med för stort glapp kommer också bromsskivan att slå ut kolvarna i oken för långt, vilket ger en konstig pedal.

Posted: 2009-10-06 16:52:27
by Porrsche
Framhjullagren skall väl justeras/kontrolleras var 500 e mil eller åtminstone en gång per säsong?

Posted: 2009-10-06 17:09:38
by gurra
Tippar på att hubben lätt blir 100 grader när man kör på bana så det expanderar nog en hel del.

Posted: 2009-10-07 20:34:53
by Dea
Fyller på med fler frågor.
Plockade loss hubbarna idag (mest för att byta bromssköldar) och tänkte passa på att byta fett.
Vad är bästa sättet att göra rent utan att göra massaker på lager och tätningar? sitter ju en hel del skit på insidan av hubben på ABS-kuggarna. Tål inre tätningen starka rengöringsmedel/lösningsmedel?

Ska man passa på att byta lager när man har det nerplockat?

Märker också att et gärna läcker fett genpm täckkåpan på banmötena, blir väl troligen lite övertryck när allt blir varmt, nån som har nån bra lösning?

/Dea