Vakuumslangsdjungeln ... någon med machete?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Vakuumslangsdjungeln ... någon med machete?

#1 Post by Nahpets »

Hej!

Jag har gått igenom vakuumslangdragningen på min bil och den verkar vara ett hemmakok om jag jämför med de slangkonfigurationer jag blivit tipsade om. Nedan har jag bifogat en bild med tre konfigs.

Den övre, vänstra är originaldragningen.
Den högra är från Lindsey Racing (LR).
Och den undre, vänstra är konfigurationen på min bil.

Som det är nu verkar det vara ett ihopkok av både Lindsey och original. Min bils vakuumdragning visas som tjockare, ljusgröna linjer och baseras på originalschemat ovan.

Häng med nu:
1. Min bil har BTRen kopplad till den tvådelade grejen (vet inte vad denna heter/gör?)! Detta är inte korrekt enligt BÅDA scheman.
2. Min spjällhusnippel är helt utanför systemet (enklast att se om du jämför original med mitt schema från en tvådelade grejen).
3. Min "check valve" är dragen precis som LR schemat (grön ring) och slutar "i det fria", okontakterad precis som LR.
4. Fuel vapor purge system inringad i rött: LR schemat har TVÅ slangar, original har TRE. Var i hela norden försvann den 3e? Igenpluggad?

Jag förstår att T-kopplingar innebär att samma potential/tryck gäller där.
Mitt spjällhus är lite fuktigt ... kan det bero på att denna inte är med i spelet? Men det är väl ett (grymt) drag i luftslangarna där när motorn är igång så jag tycker att det borde inte spela ngn roll ... eller :) ?

Min tomgång är läskigt jämn och fin. Den kan dippa ngn gång med typ 5 minuters intervall för ngn sekund men inget mer. Den hostar inte, drar jämnt och fint i hela registret. Den är chippad.
Kan ju vara så att modifieringarna är medvetna ... ?!

Ni som är okrönta kungar/drottningar på detta. När ni ser min konfig, vad innebär detta för bilens prestanda tror ni?
Sist ... vad är Venture (delete)?
Kan jag dra om samtliga slangar så de ser ut som LR schemat utan vidare?

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#2 Post by Nahpets »

Hmm ... inga svar. Antar detta är en tuff frågeställning.

Vad tror ni om fråga 4?
Mvh
Stephan

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#3 Post by DLS »

lite svårt att sätta mig in i ditt schema, har du nån bild på ditt motorrum?
orginal så sitter det lite T-gummikors över allt som blir dåliga med tiden o då finns det en del som byter ut slangarna o drar om det lite, jag har monterat ett vakum splitter block på insuget dit jag dragit var slang för sig från varje sak just för att slippa att flera saker delar på samma vakum slang.
Jag har en separat slang för: dumpen, btr:en, fueldampern, osv.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#4 Post by Nahpets »

DLS wrote:lite svårt att sätta mig in i ditt schema, har du nån bild på ditt motorrum?
orginal så sitter det lite T-gummikors över allt som blir dåliga med tiden o då finns det en del som byter ut slangarna o drar om det lite, jag har monterat ett vakum splitter block på insuget dit jag dragit var slang för sig från varje sak just för att slippa att flera saker delar på samma vakum slang.
Jag har en separat slang för: dumpen, btr:en, fueldampern, osv.
En bild på motorummet skulle bara orsaka ännu mer förvirring. Jag har inte blåa fina slangar utan svarta lirare :) .
Kan du inte se över den modifierade bilden? Den är överskådligare!

Stort tack!

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users