Page 1 of 2
Behandla / Måla nav?
Posted: 2008-03-20 17:52:13
by Pehr Johnsson
Jag hade ju en del problem minst sagt att få loss mina skivor fram fram pga oxid mellan skivan och navet. Jag har precis målat bromssköldarna svarta med nån svart hammarlacksliknande färg.
Skulle det fungera att kabba på samma sörja på naven tro, för att förhindra problem nästa gång??
Posted: 2008-03-20 18:57:55
by natten
Bosse bildoktorn brukar ju rekomendera kopparpasta

Posted: 2008-03-20 19:04:41
by Pehr Johnsson
natten wrote:Bosse bildoktorn brukar ju rekomendera kopparpasta

På aluminiumnav???
Posted: 2008-03-20 19:09:49
by Spånet
Aluminiumpasta!?
Posted: 2008-03-20 19:16:39
by Pehr Johnsson
Låter vettigare!
Posted: 2008-03-20 19:18:09
by johan944
Eller Italiensk pasta, fjärillar är nog bättre än penne

:D:D:D
/Johan
Posted: 2008-03-20 19:19:25
by Pehr Johnsson
johan944 wrote:Eller Italiensk pasta, fjärillar är nog bättre än penne

:D:D:D
/Johan
Jag vet en bil jag ska fylla med penne!

Posted: 2008-03-20 19:20:40
by Spånet
johan944 wrote:Eller Italiensk pasta, fjärillar är nog bättre än penne

:D:D:D
/Johan
Snabbmackisar, vem har tid att vänta

Posted: 2008-03-20 19:23:45
by johan944
Pehr Johnsson wrote:johan944 wrote:Eller Italiensk pasta, fjärillar är nog bättre än penne

:D:D:D
/Johan
Jag vet en bil jag ska fylla med penne!

Tack då sparar jag lite pengar
/Johan
Posted: 2008-03-20 21:15:19
by Highway
Kör mer bana så att du blir tvungen att byta skivor oftare så sitter dom inte speciellt hårt

Posted: 2008-03-21 06:21:37
by Berg
Den här kopparpasta-rekommendationen var rent felaktig eftersom man påverkar hållfastheten i skruvförbandet som håller hjulen om man börjar smörja eller måla på navets plana del. Med kopparpasta eller alupasta sänks friktionen och man kan få skjuvning på hjulbultarna och till slut brister de. Har för mig att Bosse också gått ut med den infon i efterhand. Den cylindriska delen av navet kan man däremot smörja med ett tunnt lager alupasta eftersom denna endast fungerar som styrning.
Målar man så kan man få sättningar i förbandet under körning eftersom ett färglager inte har samma bärighet som stål mot stål eller alu.
Posted: 2008-03-21 06:40:30
by claves
Kollade på bosse bildoktor i förregår och det stämmer med vad han sa...
/C
Posted: 2008-03-21 07:21:14
by Pehr Johnsson
Bosse finns på nätet va? Vet någon var och vilket avsnitt?
Posted: 2008-03-21 09:28:22
by Alexander
Oxiden uppkommer snabbt pga att fukt kommit in mellan delningsplanen. För att minska detta problem bör man se till att ytorna är riktigt rena och raka/plana, så att det inte finns för stora spalter. Om dina gamla nav är i dåligt skick kan du ju svarva dem eller eventuellt sätta dit nya.
Många har diskuterat Bosses tips om pasta, och även om det egentligen är fel, så har jag inte talas hört om någon som faktiskt haft problem av att göra så.
För att hålla oxidfritt mellan nav och skiva kan man ju tex smörja in navets cylindriska del som Berg säger. kombinera det med att försegla öppningen mellan nav och skiva EFTER att man monterat samman delarna. (Med någon värmetålig, icke inträngande lack, tex.)
mina 2 öre
/Alexander
Posted: 2008-03-21 10:27:37
by Mats Jacobsson
Set finns torra fetter man kan använda till detta som exempel. Eller stryka på lite tunt fett.
Man får inte på verka momentet när man drar åt förbandet. Rekommenderat är att efter dra.
Vet att det finns ett torrt fett på spray från Kernit som hette K-Last (prövade att sälja deras produkter -91

). Har använt detta till snarlika problem.