Behandla / Måla nav?
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Behandla / Måla nav?
Jag hade ju en del problem minst sagt att få loss mina skivor fram fram pga oxid mellan skivan och navet. Jag har precis målat bromssköldarna svarta med nån svart hammarlacksliknande färg.
Skulle det fungera att kabba på samma sörja på naven tro, för att förhindra problem nästa gång??
Skulle det fungera att kabba på samma sörja på naven tro, för att förhindra problem nästa gång??
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2007-04-12 15:02:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Gislaved/Kalmar
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
Den här kopparpasta-rekommendationen var rent felaktig eftersom man påverkar hållfastheten i skruvförbandet som håller hjulen om man börjar smörja eller måla på navets plana del. Med kopparpasta eller alupasta sänks friktionen och man kan få skjuvning på hjulbultarna och till slut brister de. Har för mig att Bosse också gått ut med den infon i efterhand. Den cylindriska delen av navet kan man däremot smörja med ett tunnt lager alupasta eftersom denna endast fungerar som styrning.
Målar man så kan man få sättningar i förbandet under körning eftersom ett färglager inte har samma bärighet som stål mot stål eller alu.
Målar man så kan man få sättningar i förbandet under körning eftersom ett färglager inte har samma bärighet som stål mot stål eller alu.
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2007-11-22 21:25:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Oxiden uppkommer snabbt pga att fukt kommit in mellan delningsplanen. För att minska detta problem bör man se till att ytorna är riktigt rena och raka/plana, så att det inte finns för stora spalter. Om dina gamla nav är i dåligt skick kan du ju svarva dem eller eventuellt sätta dit nya.
Många har diskuterat Bosses tips om pasta, och även om det egentligen är fel, så har jag inte talas hört om någon som faktiskt haft problem av att göra så.
För att hålla oxidfritt mellan nav och skiva kan man ju tex smörja in navets cylindriska del som Berg säger. kombinera det med att försegla öppningen mellan nav och skiva EFTER att man monterat samman delarna. (Med någon värmetålig, icke inträngande lack, tex.)
mina 2 öre
/Alexander
Många har diskuterat Bosses tips om pasta, och även om det egentligen är fel, så har jag inte talas hört om någon som faktiskt haft problem av att göra så.
För att hålla oxidfritt mellan nav och skiva kan man ju tex smörja in navets cylindriska del som Berg säger. kombinera det med att försegla öppningen mellan nav och skiva EFTER att man monterat samman delarna. (Med någon värmetålig, icke inträngande lack, tex.)
mina 2 öre
/Alexander
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Set finns torra fetter man kan använda till detta som exempel. Eller stryka på lite tunt fett.
Man får inte på verka momentet när man drar åt förbandet. Rekommenderat är att efter dra.
Vet att det finns ett torrt fett på spray från Kernit som hette K-Last (prövade att sälja deras produkter -91
). Har använt detta till snarlika problem.
Man får inte på verka momentet när man drar åt förbandet. Rekommenderat är att efter dra.
Vet att det finns ett torrt fett på spray från Kernit som hette K-Last (prövade att sälja deras produkter -91

Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]