Page 1 of 1

Kedja eller rem.

Posted: 2008-02-27 11:05:42
by CMXI
Sitter och letar bruksbil att pendal till och från jobbet med.

Och vad kan då vara bättre än en 944??

Nu till frågan(orna).
Är det kamkedja eller rem på de tidiga 44:orna fram till -85?
Hur långt är bytesintervallet, samt vad skall man byta i mer i så fall? V-pump?
Pris/svårt att byta?


MVH
Patrick Hansson
Svart 911 Carrera.

Posted: 2008-02-27 11:31:12
by Pehr Johnsson
Remmar. Inte jättedyrt, tror grejorna kostar ett par tusen om du fixar det själv. Sandén tar 3-4000 för material och jobb.
Byte kamrem
Inklusive rem, (ev. balansrem) och arbete. Ev. remhjul tillkommer!

944 2-ventil, alla 2 600:-

Posted: 2008-02-27 18:04:55
by 944_Driver
För att komplettera lite.

Kamrem och balansaxelrem, båda måste vara okay för att man ska sova gott. Balansaxelremmen är det dyra men även spännrullarna kostar en slant.
Vattenpumpen byter man om den är misstänkt dålig eller om den är urgammal, värt att också fundera på när man är där och fixar är packboxarna runt alla axlar.
Bytesintervallet är 8000 mil eller 5 år brukar man säga.

Börjar du titta på 944S eller S2 så tänk på att de har både rem OCH kedja samt att både rem och kedja kräver service, kedjan missas ofta vilket kan bli dyyyrt med lite otur.

//Magnus

Posted: 2008-02-27 18:48:42
by Pehr Johnsson
För att komplettera lite.

Ang kedjan i S och S2 så är det alltså en liten kedja mellan kamaxlarna. Som sagt brukar denna glömmas, men en annan detalj som också glöms eller snålas med är dess spännare. På Porsche Center kostar denna komplett över 3000:- och kan inte köpas i delar. Det enda som egentligen behövs bytas är en plastskena, denna kan man köpa av utzon.se för 199:-

Posted: 2008-02-27 18:52:45
by Widar
Hur är det med vattenpump på 88->, behövs den bytas på intervall där med?

Försökte läsa i serviceboken vad som är gjort på min men det är inte så lätt med tyska termer... Får nog forska lite i det där. :)

Posted: 2008-03-03 09:38:49
by Widar
Ingen som har svar på min vattenpumpsfråga? :)