Page 1 of 2

Batteriet laddas inte!

Posted: 2004-08-30 16:35:28
by Ollibolli
Har någon något tips om hur jag mäter att generatorn laddar. Om jag mäter på batteriet (, dvs där det är inkopplat) säger det inte mer än att jag inte har någon laddning där. Hur vet jag att felet inte sitter på vägen mellan generatorn och batteriet. Kan det vara batteriet som spökar även fast det visar 12,69V när jag mäter upp det. Det blir ingen förändring när jag gör samma mätning med motorn igång. dvs. det ökar inte utan är fortfarande 12.69V.
Just nu har jag en elbil, dvs. jag kan köra så länge batteriet räcker, någon timme ungefär beroende på hur mycket jag använder takluckan, ögonlocken, fläkten osv.
Har bytt laddningsrelä (vilket var mycket slitet), detta åtgärdade dock inte mitt problem.. Vad är nästa steg? Nytt batteri?

Problemen började efter min "motortvätt".. Ja ja.. jag vet. Nu var det så att den förra ägaren inte varit allt för mån om att hålla det så fräsht under huven som man kan önska. Var helt enkelt tvungen. Avfettning och vatten! Vill dock tro att problemet inte är relaterat till denna tvätt. Den har haft god tid att torka upp. Har tyckt att den laddar lite dåligt ända sedan jag tog över ägandet. Har inte kört mer än några mil (ca 200) själv.

Vad som händer i korta drag: "Bilen dör när batteriet som inte laddas upp tar slut!"
Har någon varit med om något liknande, var börjar jag min felsökning, hur kommer jag vidare?
Tacksam för alla tips och råd!

Posted: 2004-08-30 17:46:55
by 944_Driver
Funkar lampan som visar att laddningen inte är ok? Lyser den alltså när man slår på tändningen för att sedan slockna när motorn startar. Om inte så fixa det, annars kan laddningen få svårt att funka då vissa bilar kräver hel lampa för att börja ladda.

//Magnus

Posted: 2004-08-30 23:26:54
by Ducati
Du bör ha mer än 12,69V när bilen är igång.
Jag hade ett liknande problem, batterimätaren visade knappt 12 volt
Problemet då var att inte var bra laddat så jag laddade upp det ordentligt samt att reläet för friskluftsfläkten var lite glappt så fläkten gick konstant på "0.5", dvs man hörde den knappt men det sög ut batteriet ordentligt.
Men ditt problem beror nog på generatorknas...byt kol till att börja med

Posted: 2004-08-31 07:59:44
by Joakim
Koppla bort batteriet och förösk att ladda det.
Tar det inte emot ladd kan man ju utesluta generatorn och vice versa.

Posted: 2004-08-31 08:20:21
by Ollibolli
Tack för era snabba svar!

Joakim: Jag har kopplat ut batteriet och laddat det, det tar mot laddning. Vet dock inte om det kan vara någonting som strular med batteriet. Köper ett nytt innan jag går på generatorn, för att utesluta att det kan vara batteriet som strular, är någon av er (på forumet..) av annan uppfattning?

Ducati: 12.69V hade jag när jag kom till bensinstationen för att låna deras Volt-mätare. Det jag menade var att mätningen var oförändrad med motorn avslagen/igång. Bytkol? Jag började med att byta laddningsrelä, på detta relä sitter det två kolstavar. Detta gjorde ingen förändring.

944_Driver: Har inte sett någon sådan lampa.. Skall genast kontrollera detta. Var/hur sitter den..? (..på en 944 n/a -84?)
___________________________________________

Är det möjligt att det finns någonting mellan generatorn och batteriet som kan stjäla all ström som generatorn ger? Vet någon hur jag kan säkerställa om generatorn ger laddning?

Tack!

Posted: 2004-08-31 08:51:11
by Joakim
Spänning (volt) mäter man ju mellan + och -
Men du kan enkelt mäta om någonting stjäl störm genom att använda en amperemeter. Den kopplar man i serie, alltså, du lyfter på en pol (spelar ingen roll vilken) och mäter genom den andra polen och den lösa kabeln.
Mätaren kommer förmodligen ge utslag på någonting, tex ett larm.
Jag är ingen elektriker, men jag tror att ett värde över 2 ampere är ganska mycket.
944driver, du vet kanske bättre hur det ligger till?

Ett tips är att åka till nån elfirma och be dem vänligt att följa med ut till bilen och mäta. De har ofta avancerade instrumet som möjliggör mätning utan att koppla bort polerna. (man lägger en klämma över kablarna bara, vilket går jättesnabbt)
Elektricitet går nämligen inte i en ledare, utan omkring den. :)

Posted: 2004-08-31 10:11:25
by Niclas Ericsson
En fel som kan uppstå på äldre bilar är att det byggs upp en resistans i jordkabeln med tiden. Och denna resistans gör att hela laddningen/elsystemet kan spöka.

Ungefär som om din jordkabel från batteri till kaross/motor skulle vara för klen.
När min bil började ladda dåligt bytte jag laddningsregulatorn först, villket efter en del mekande och ett surt konstaterande inte hade något som helst att göra med elfelet. Bilen laddade fortfarande dåligt, trots friskt batteri.

Började då laborera med att testa en ny jordkabel från batteriet till kamkåpan (kortaste biten) och felet försvann.

-> Jag bytte jordkabel från batteri till motor/kaross (rätt så trångt) och bilen var som ny.

Mvh. Niclas

Posted: 2004-08-31 10:22:59
by Niclas Ericsson
Joakim wrote: Jag är ingen elektriker, men jag tror att ett värde över 2 ampere är ganska mycket.
Ojaa, är det något som drar över 2 ampere när bilen är avstängd har man stora problem (ett 60 Ah batteri är då slut efter 30 timmar).

Det ska inte dra mycket ström alls när bilen är avstängd, jag skulle bli fundersam om bilen drog så mycket som 0,5 A avstängd.

Ex; efter att ha haft batteri-problem med bruksbilen (Saab 9000) mätte jag upp att den drar 40mA (0,040 A) avstängd. Helt ok!

Mch. Niclas

Posted: 2004-08-31 10:29:30
by Niclas Ericsson
Ollibolli wrote:Tack för era snabba svar!

Joakim: Jag har kopplat ut batteriet och laddat det, det tar mot laddning. Vet dock inte om det kan vara någonting som strular med batteriet. Köper ett nytt innan jag går på generatorn, för att utesluta att det kan vara batteriet som strular, är någon av er (på forumet..) av annan uppfattning?

Ducati: 12.69V hade jag när jag kom till bensinstationen för att låna deras Volt-mätare. Det jag menade var att mätningen var oförändrad med motorn avslagen/igång. Bytkol? Jag började med att byta laddningsrelä, på detta relä sitter det två kolstavar. Detta gjorde ingen förändring.

944_Driver: Har inte sett någon sådan lampa.. Skall genast kontrollera detta. Var/hur sitter den..? (..på en 944 n/a -84?)
___________________________________________

Är det möjligt att det finns någonting mellan generatorn och batteriet som kan stjäla all ström som generatorn ger? Vet någon hur jag kan säkerställa om generatorn ger laddning?

Tack!
Åk till macken igen och låna en amperemätare, ta av en batteripol och sätt in mätinstrumentet i serie (i mellan). Är det ett visarinstrument och mätaren går åt "fel" håll så skifta polariteten på kablarna.

Du måste ta reda på om det är något som drar ström från batteriet eller om det är problem att få ut tröm till elsystemet (tex dålig jord) eller kanske att det är en kombination. Dras det inte någon nämnvärd krypström från batteriet är sannolikheten stor att det är jordkabeln.

I och med att du har en ny regulator borde du ha en batterispänning (mätt över batteriet) på nära 14 V under drift.

PS. Elfel är oerhört enerverande!

Mvh. Niclas

Posted: 2004-08-31 11:31:06
by patand
Joakim wrote:Jag är ingen elektriker, men jag tror att ett värde över 2 ampere är ganska mycket.
2 ampere är väldigt mycket. 12V * 2 A = 24W... dvs typ 2 bakljuslykor igång så ligger du i storleksordningen 2A... Det ska det inte vara när bilen är avstängd!

Posted: 2004-08-31 20:10:26
by 944_Driver
Laddningslampan sitter uppe till vänster.
Spänningen på batteriet bör vara 13,7-14,5 Volt när motorn går och laddningen är ok.
Drar bilen mer än 50 mA (0,05 A) från batteriet när bilen är parkerad ska man börja misstänka nått elfel.

Tror du att det finns ett spänningsfall mellan generator och batteri kan du ju alltid mäta direkt på generatorn och se vad du får där, mät på den grova kabeln som går ut från generatorn.

//Magnus

Posted: 2004-09-01 11:15:47
by Ducati
944_Driver: Har inte sett någon sådan lampa.. Skall genast kontrollera detta. Var/hur sitter den..? (..på en 944 n/a -84?)
___________________________________________


Jag har en -82a och jag ar ingen laddningslampa vad jag kan se.
Det som lyser när jag slår igång bilen är:
handbroms
oljetryck
samt en till varningslampa nere vid mittkonsolen, verkar vara oljetryck den också, eftersom när jag inte hade kabeln inkopplad till givaren lyste ingen av dem

Posted: 2004-09-01 11:33:56
by patand
Laddlampa har väl typ alla bilar? På den 924:a vi har sitter den inte i instrumenthuset utan på mittkonsollen ovanför radion har jag för mig... eller minns jag helt fel nu... ta iaf en titt även lite utanför instrumenthuset om ni har äldre bil... hmmm kanske tänker på handbromslampan nu...?!

Jaja... lite svammel skadar väl inte...

ha det så bra! :)

Posted: 2004-09-01 11:36:14
by patand
Vänta nu! nu kom jag på var den sitter... den tänds ju när jag varavar rejält... (lite dåligt spänd generatorrem...?)

Den sitter i instrumenthuset... uppe åt vänsterhållet till...! Äldre 944 har väl samma inredning så det borde ju vara lika där...

Posted: 2004-09-01 18:08:49
by Maxx
En liten bild på kombiinstrumentet kanske kan hjälpa till att hitta? Det du letar efter är "batteriet" uppe till vänster, ovanför lampan för handbromsen.
Länk till hela sidan i manualen.

Image