Laddtrycksfråga på 944 Turbo 88 och framåt

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
ljungberg
NA-Poster
Posts: 14
Joined: 2008-01-02 15:45:42
Contact:

Laddtrycksfråga på 944 Turbo 88 och framåt

#1 Post by ljungberg »

Hej,

Har en liten undran hur mycket laddtryck egentligen maskinerna tål? Sanden säger ju prompt 1.1 bar. Sedan ser man vissa kit andra säljer där de laddar upp mot 1.4 bar...

Efter att ha scannat nätet lite så verkar det som att bilar som kör på 1.4 bar skjuter motorer på löpande band.

Vad kör ni medlemmar på för laddtryck för att det skall hålla? Hur mycket bättre håller stålpackningen jämte original topp packning?

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#2 Post by Tomas »

Att svara på denna fråga är inte lätt då svaret beror på många saker.
1,1-1,2 bar brukar fungera bra med ett vettigt chipp. Dock spelar körstil och användningsområde in mycket.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#3 Post by DLS »

precis som tomas säger, beror helt på hur du kör.
ska du pressa hårt på bana så är det bättre med 1 bar, ska du bara ha för att gasa på gatan ibland så upp mot 1,2bar men allt hänger på hur fräscha grejer du har o det är viktigt att den får bränsle ordentligt o inte går lean.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

ljungberg
NA-Poster
Posts: 14
Joined: 2008-01-02 15:45:42
Contact:

#4 Post by ljungberg »

Kan säga att bilen kommer användas på bana till 80%. Vill att sakerna skall vara driftsäkra samtidigt som att det skall gå riktigt fort.

Kan man sikta på säkra 320-330 hkr utan att det rasar? :) Vet att mycket beror på hur andra förare skött bilen och servicar och bilarna är ju trots allt 20-25 år idag.

Har sneglat lite på en 91:a jag hittat med lite godis på. Jag vet sedan tidigare att en 951 kan kosta skjortan om man skjuter något vilket jag redan gjort tidigare. Men jag tycker att 951 kontra den glädje man får är oslagbart.

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#5 Post by FredrikÅ »

ljungberg wrote:Kan säga att bilen kommer användas på bana till 80%. Vill att sakerna skall vara driftsäkra samtidigt som att det skall gå riktigt fort.

Kan man sikta på säkra 320-330 hkr utan att det rasar? :) Vet att mycket beror på hur andra förare skött bilen och servicar och bilarna är ju trots allt 20-25 år idag.

Har sneglat lite på en 91:a jag hittat med lite godis på. Jag vet sedan tidigare att en 951 kan kosta skjortan om man skjuter något vilket jag redan gjort tidigare. Men jag tycker att 951 kontra den glädje man får är oslagbart.
Motormässigt så skulle jag nästan vara mer nervös över hållbarheten på
gata än på bana. På Svenska banor kör man ju faktiskt inte med max laddtryck
på höga växlar särskilt länge.

320-330 hk är inga problem alls - om man klarar att hantera bilen förstås.. :)

Största hållbarhetsproblemen på bana lär väl - som vanligt - bero på
felväxlingar, övervarvningar och såklart hederliga avåkningar. :wink:
Fredrik Åberg

ljungberg
NA-Poster
Posts: 14
Joined: 2008-01-02 15:45:42
Contact:

#6 Post by ljungberg »

Iof sant, är väl på Ringen som man ligger på höga växlar en längre tid och matar.

Gotland ring är ju där man kör för jämnan, likaså Mantorp och lite andra banor runt om i Sverige.

Björn Karlsson
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-03-10 15:37:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#7 Post by Björn Karlsson »

Min bil har gått 2000 mil med 1,7 bar max ladd, under de 6-700 mil jag haft den har den mest rullat på 1,2 bar men titt som tätt har jag ställt upp till 1,7.
Björn Karlsson
S2 Cab
NA-86

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#8 Post by DLS »

Ja men din bil är inte riktigt orginal Björn ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#9 Post by Jon80 »

Om vi vänder på steken då, vad är minimum att byta för att kunna ladda 1,7?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#10 Post by FredrikÅ »

Jon80 wrote:Om vi vänder på steken då, vad är minimum att byta för att kunna ladda 1,7?
Förare.
:d=:
Fredrik Åberg

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#11 Post by sweanders »

DLS wrote:Ja men din bil är inte riktigt orginal Björn ;)
Spridare, sprut, kam, wastegate och turbo skiljer från original. Motorn är således i grunden orörd. Kammen är en omslipad originalare.

Jag har kör 1,5 bar med en K26/6 vilket är idioti då den inte är effektiv med så mycket laddtryck (det var inte meningen).
Men det går att göra utan att ha sönder något, det spikade iofs så att man kände det i gaspedalen när jag skruvat lite för mycket åt höger..

Laddtryck i sig är inte farligt, det är mottrycket som är kass. Och en förare som inte är observant.. :D
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#12 Post by sweanders »

Jon80 wrote:Om vi vänder på steken då, vad är minimum att byta för att kunna ladda 1,7?
Frågan är egentligen onödig då det inte är något självändamål att ladda mycket. Men det är initialt billigare att höja laddtrycket än att "sugmotortrimma" och sedan anpassa turbo till effektmål och motor i övrigt.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#13 Post by Corleone »

Jon80 wrote:Om vi vänder på steken då, vad är minimum att byta för att kunna ladda 1,7?
Varför betyder laddtrycket så mycket? Är det inte effekt vi talar om? Effekt som ska nås med så lite laddtryck som möjligt. Jag laddar runt 1 bar och då ger motorn 600 hk på E85.

På en orginal kan man med rätt programvara ladda mycket då effekten inte blir så hög ändå beroende på taskiga flöden, höga mottryck, mkt restgaser etc. Högt laddtryck är inte alltid synonymt med hög effekt.

Jag tycker man ska resonera så här:
Hur kan jag på enklaste/billigaste/pålitligaste sättet nå den effekt/ändamål jag vill?
Last edited by Corleone on 2008-02-20 22:20:42, edited 1 time in total.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#14 Post by sweanders »

FredrikÅ wrote: Motormässigt så skulle jag nästan vara mer nervös över hållbarheten på
gata än på bana. På Svenska banor kör man ju faktiskt inte med max laddtryck
på höga växlar särskilt länge.
På svenska landsvägar och motorvägar kan man aldrig hålla fullgas med fullt ladd på högre växel än 2:an.

I teorin i alla fall.. ;)
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#15 Post by FredrikÅ »

sweanders wrote: På svenska landsvägar och motorvägar kan man aldrig hålla fullgas med fullt ladd på högre växel än 2:an.

I teorin i alla fall.. ;)
Självklart är det så.. Hmmmm.. Jag kommer helt plötsligt ihåg en resa med
bilen i din avatar.. Malmö-GBG... :? :D :wink:
Fredrik Åberg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users