Laddtrycksfråga på 944 Turbo 88 och framåt
-
- NA-Poster
- Posts: 14
- Joined: 2008-01-02 15:45:42
- Contact:
Laddtrycksfråga på 944 Turbo 88 och framåt
Hej,
Har en liten undran hur mycket laddtryck egentligen maskinerna tål? Sanden säger ju prompt 1.1 bar. Sedan ser man vissa kit andra säljer där de laddar upp mot 1.4 bar...
Efter att ha scannat nätet lite så verkar det som att bilar som kör på 1.4 bar skjuter motorer på löpande band.
Vad kör ni medlemmar på för laddtryck för att det skall hålla? Hur mycket bättre håller stålpackningen jämte original topp packning?
Har en liten undran hur mycket laddtryck egentligen maskinerna tål? Sanden säger ju prompt 1.1 bar. Sedan ser man vissa kit andra säljer där de laddar upp mot 1.4 bar...
Efter att ha scannat nätet lite så verkar det som att bilar som kör på 1.4 bar skjuter motorer på löpande band.
Vad kör ni medlemmar på för laddtryck för att det skall hålla? Hur mycket bättre håller stålpackningen jämte original topp packning?
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Att svara på denna fråga är inte lätt då svaret beror på många saker.
1,1-1,2 bar brukar fungera bra med ett vettigt chipp. Dock spelar körstil och användningsområde in mycket.
1,1-1,2 bar brukar fungera bra med ett vettigt chipp. Dock spelar körstil och användningsområde in mycket.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
precis som tomas säger, beror helt på hur du kör.
ska du pressa hårt på bana så är det bättre med 1 bar, ska du bara ha för att gasa på gatan ibland så upp mot 1,2bar men allt hänger på hur fräscha grejer du har o det är viktigt att den får bränsle ordentligt o inte går lean.
ska du pressa hårt på bana så är det bättre med 1 bar, ska du bara ha för att gasa på gatan ibland så upp mot 1,2bar men allt hänger på hur fräscha grejer du har o det är viktigt att den får bränsle ordentligt o inte går lean.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- NA-Poster
- Posts: 14
- Joined: 2008-01-02 15:45:42
- Contact:
Kan säga att bilen kommer användas på bana till 80%. Vill att sakerna skall vara driftsäkra samtidigt som att det skall gå riktigt fort.
Kan man sikta på säkra 320-330 hkr utan att det rasar?
Vet att mycket beror på hur andra förare skött bilen och servicar och bilarna är ju trots allt 20-25 år idag.
Har sneglat lite på en 91:a jag hittat med lite godis på. Jag vet sedan tidigare att en 951 kan kosta skjortan om man skjuter något vilket jag redan gjort tidigare. Men jag tycker att 951 kontra den glädje man får är oslagbart.
Kan man sikta på säkra 320-330 hkr utan att det rasar?

Har sneglat lite på en 91:a jag hittat med lite godis på. Jag vet sedan tidigare att en 951 kan kosta skjortan om man skjuter något vilket jag redan gjort tidigare. Men jag tycker att 951 kontra den glädje man får är oslagbart.
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Motormässigt så skulle jag nästan vara mer nervös över hållbarheten påljungberg wrote:Kan säga att bilen kommer användas på bana till 80%. Vill att sakerna skall vara driftsäkra samtidigt som att det skall gå riktigt fort.
Kan man sikta på säkra 320-330 hkr utan att det rasar?Vet att mycket beror på hur andra förare skött bilen och servicar och bilarna är ju trots allt 20-25 år idag.
Har sneglat lite på en 91:a jag hittat med lite godis på. Jag vet sedan tidigare att en 951 kan kosta skjortan om man skjuter något vilket jag redan gjort tidigare. Men jag tycker att 951 kontra den glädje man får är oslagbart.
gata än på bana. På Svenska banor kör man ju faktiskt inte med max laddtryck
på höga växlar särskilt länge.
320-330 hk är inga problem alls - om man klarar att hantera bilen förstås..

Största hållbarhetsproblemen på bana lär väl - som vanligt - bero på
felväxlingar, övervarvningar och såklart hederliga avåkningar.

Fredrik Åberg
-
- NA-Poster
- Posts: 14
- Joined: 2008-01-02 15:45:42
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 167
- Joined: 2006-03-10 15:37:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Om vi vänder på steken då, vad är minimum att byta för att kunna ladda 1,7?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Spridare, sprut, kam, wastegate och turbo skiljer från original. Motorn är således i grunden orörd. Kammen är en omslipad originalare.DLS wrote:Ja men din bil är inte riktigt orginal Björn
Jag har kör 1,5 bar med en K26/6 vilket är idioti då den inte är effektiv med så mycket laddtryck (det var inte meningen).
Men det går att göra utan att ha sönder något, det spikade iofs så att man kände det i gaspedalen när jag skruvat lite för mycket åt höger..
Laddtryck i sig är inte farligt, det är mottrycket som är kass. Och en förare som inte är observant..

[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Frågan är egentligen onödig då det inte är något självändamål att ladda mycket. Men det är initialt billigare att höja laddtrycket än att "sugmotortrimma" och sedan anpassa turbo till effektmål och motor i övrigt.Jon80 wrote:Om vi vänder på steken då, vad är minimum att byta för att kunna ladda 1,7?
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Varför betyder laddtrycket så mycket? Är det inte effekt vi talar om? Effekt som ska nås med så lite laddtryck som möjligt. Jag laddar runt 1 bar och då ger motorn 600 hk på E85.Jon80 wrote:Om vi vänder på steken då, vad är minimum att byta för att kunna ladda 1,7?
På en orginal kan man med rätt programvara ladda mycket då effekten inte blir så hög ändå beroende på taskiga flöden, höga mottryck, mkt restgaser etc. Högt laddtryck är inte alltid synonymt med hög effekt.
Jag tycker man ska resonera så här:
Hur kan jag på enklaste/billigaste/pålitligaste sättet nå den effekt/ändamål jag vill?
Last edited by Corleone on 2008-02-20 22:20:42, edited 1 time in total.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
På svenska landsvägar och motorvägar kan man aldrig hålla fullgas med fullt ladd på högre växel än 2:an.FredrikÅ wrote: Motormässigt så skulle jag nästan vara mer nervös över hållbarheten på
gata än på bana. På Svenska banor kör man ju faktiskt inte med max laddtryck
på höga växlar särskilt länge.
I teorin i alla fall..

[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users