Page 1 of 1
Kopplingskåpan.. sitter fast..
Posted: 2008-02-18 18:48:09
by jerker67
hej jag tog ur min motor i dag för ett byte.. men kopplingskåpan sitter fast förmodligen i gaffeln till tryckplattan.. den är för övrigt lös.. hur avhjälper jag detta problem...
Posted: 2008-02-18 22:29:06
by DLS
har du dragit ut axeln som gaffeln sitter med?
Posted: 2008-02-19 13:21:05
by jerker67
nej... det öär lite grottigt att kika..
men kollar det...
tack...
Posted: 2008-02-19 15:35:27
by DLS
min kopplingskåpa satt fast i 2 saker, vet inte om det är likadant på din
men jag var tvungen att ta bort fästet för vevaxel givarna.
o sen måste man ta bort axeln till gaffeln genom att lossa på stoppskruven till axeln o sen skruva i en bult i axeln o dra ut den ur kåpan först.
24 Remove the clutch release lever retaining bolt from the clutch housing (just above the opening in the clutch housing for the starter).
25 Thread the long 8 mm thread bolt into the end of the release lever pivot shaft. Remove the release lever pivot shaft by holding the 8 mm bolt with a pair of pliers and tapping the pliers with a hammer or prying with a screwdriver.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-01.htm
Posted: 2008-02-19 17:41:37
by gurra
Stämmer bra!
Givarna och gaffelns axel måst bort.
Posted: 2008-02-20 19:54:53
by xanlar
Glöm inte att ta bort vevaxelgivarna. dom är dyra...
Posted: 2008-02-21 00:11:00
by johan944
xanlar wrote:Glöm inte att ta bort vevaxelgivarna. dom är dyra...
Det är det som DLS menar med att losa hela konsolen som dem sitter på, mycket lättare och mindre risk att dem går sönder.
Om motorn ska tillbaks i bilen igen så rekomenderas det skarp att såga bort "väggarna" mellan hållen till givarna så att man inte måste ta bort givarna nästa gång som kåpan ska bort. Inte många minuters jobb för något som sparar tid och pengar senare.
/Johan
Posted: 2008-02-21 16:20:56
by jerker67
hej det luriga i sången är att få bort den lilla låspinnen som hindrar axeln till gaffeln att hoppa ut..
lurar på att borra bort den sitter som F-n.. är rädd att kåpan spricker... vid lite övervåld..
Posted: 2008-02-21 18:06:16
by 944_Driver
Kan man inte dra ut axeln nedåt istället? Jag slog ut sprinten men insåg senare att det kanske var onödigt?
//Magnus
Posted: 2008-02-21 18:09:49
by johan944
DLS wrote:
25 Thread the long 8 mm thread bolt into the end of the release lever pivot shaft. Remove the release lever pivot shaft by holding the 8 mm bolt with a pair of pliers and tapping the pliers with a hammer or prying with a screwdriver.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-01.htm
som det står i det DLS inlägg så ta en M8a skruv och skruva in i hålet på axeln, om inte hålet finns där är det någon som har varit väldigt amatörmässig i monterandet.
Om hållet finns så är det bara att ta en polygrip och dra i skruven så kommer axeln ut.
Har du möjlighet till att ta en bild på hur det ser ut??
/Johan
Posted: 2008-02-21 18:35:47
by DLS
om du har en glidhammare som man kan fästa en bult i så är det lätt att få ut den

annars kan man göra en egen glidhammare av en lång bult samt en stor bricka o så nått tungt föremål med lagom stor hål i för bulten att träs igenom (jag använde en tjock aluminium platta)

Posted: 2008-02-27 16:57:39
by jerker67
den är loss nu ja hålet fanns med gängor.. men drev ut den ändå såå koplingen är på plats på nua motorn kamremmen kvar kommer nog med post i dag sen lite rengöring av motorrum till helgen kommer nog återmonterandet av motorn i bilen..