Page 1 of 1

Mittmotor

Posted: 2008-02-05 22:01:33
by Marunga
Funderingar kring mittmotorbygge banbil;

Om man har tar en 928 V8 motor och vill passa in den på en audi 100 växelåda - vad krävs mer än en distansplatta så de passar ihop?

Vilken koppling använder man osv?

Är det någon som har en sprängskiss på hur det ser ut och fungerar ihop - motor låda koppling axel kuggkrans (generellt)?

När man bla ser bilder på BMWV12-audi växelåda osv som morfats ihop så vet jag inte mer än det ser ju ut att passa bara med att en distansplattan är ok från både motor och låda.

Hur fungerar det?

Mvh Jonas

Posted: 2008-02-06 18:01:02
by Fagerlund
928 motor och låda är merceders. tänkte bara upplysa det ifall du inte visste.

/simon

Posted: 2008-02-06 18:33:50
by Pehr Johnsson
Fagerlund wrote:928 motor och låda är merceders. tänkte bara upplysa det ifall du inte visste.

/simon
Nää. Kanske lådan men inte motorn!! Är inte detta ett missförstånd från tiden då Porsche monterade motor och låda i 500E?

Posted: 2008-02-06 19:02:11
by Tomas
Har ett svagt mine att 928:ans automatlåda kom från ett annat bilmärke men minnet är i det fallet mycket grumligt och kan vara helt fel.
Motorn är definitivt Porsches egen.

Har du tur passar original koppling. 944 lådan är ju Audi så den borde ha samma splines mot lamellen som Audi. Inte omöjligt att 928 har samma splines.
Om sedan urtrampningslagret passar är en annan fråga. Dessutom kan det bli problem med längden på växellådans axel till lamellen om spacern mellan motor och låda bygger för mycket.
Google är din vän, Audilådor används väl en del till diverse mittmotorbyggen.

Posted: 2008-02-06 19:40:07
by johan944
newkie wrote:Är det inte rakt så att 928 motorn är 2 ihopsatta 944 motorer?
Är mer så att 944 motorn är en itukapad 928 motor.

/Johan

Posted: 2008-02-06 21:46:56
by Pehr Johnsson
johan944 wrote:
newkie wrote:Är det inte rakt så att 928 motorn är 2 ihopsatta 944 motorer?
Är mer så att 944 motorn är en itukapad 928 motor.

/Johan
Precis! När 924:an gjort sitt och Porsche letade efter alternativ till den motorn så tog man och delade blocket på V8 an för att få ut en stor R4:a För att kopencera för vibrationer från den stora motorvolymen fick den balansaxlar

Posted: 2008-02-07 10:59:50
by mijo
Ska du ha den i en 928 får du nog inte plats med en distansplatta överhuvudtaget, det är ju inte långt mellan bakaxel och ryggstöd på förarstolen :wink:. Är det annan bil du tänker på finns väl bättre V8:or än 928:ans :roll:

Posted: 2008-02-07 15:16:29
by Notch
Kan man inte ta och använda 928:ans växellåda, dvs. skippa kardanen när man flyttar motorn bakåt? På så sätt får man direkt en växellåda med vettig utväxling och hållbarhet.

Posted: 2008-02-07 15:46:15
by mijo
Notch wrote:Kan man inte ta och använda 928:ans växellåda, dvs. skippa kardanen när man flyttar motorn bakåt? På så sätt får man direkt en växellåda med vettig utväxling och hållbarhet.
928:ans låda är vänd tvärtom mot t ex Audi eller 944. D v s växellådan ligger mellan ingående axel och diff. Passar dåligt i nästan vilken mittmotorbil som helst.

Posted: 2008-02-07 21:06:40
by Marunga
Tack för alla svar. Jag har blivit klokare. Svara gärna mera... ;-)
Nä, det finns ingen bättre motor än 928 S4 32V som är på ungefär 5 liter - för mig måste kanske tilläggas. För moderat överladdning med de gjutna kolvarna kan >500Hk tas ut - och motorn klarar det. Med original insprut och pump - bara modifierade boxar. Den har även stor potential med tanke på att 944:ans kolvar passar perfekt.... Dock måste det tilläggas att de är "lägre" men den kompskillnaden tar man igen på mer överladdning. Hemisfäriska förbränningsutrymmen....
Mumma.

Posted: 2008-02-08 22:43:31
by Per
..tror också att stort sett alla automatlådor är mest MB.

Posted: 2008-02-08 22:53:06
by Jon80
Ska man överladda är kompresion nära på ens största fiende. Kort och gott, du vill ha lägre komp om du ska överladda.

100hk / liter är ju inte direkt någon värsting urtag. Standard-turbobilar tar ju ut mer än det orginal idag ;)