Mittmotor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Marunga
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2008-02-05 21:58:42
Contact:

Mittmotor

#1 Post by Marunga »

Funderingar kring mittmotorbygge banbil;

Om man har tar en 928 V8 motor och vill passa in den på en audi 100 växelåda - vad krävs mer än en distansplatta så de passar ihop?

Vilken koppling använder man osv?

Är det någon som har en sprängskiss på hur det ser ut och fungerar ihop - motor låda koppling axel kuggkrans (generellt)?

När man bla ser bilder på BMWV12-audi växelåda osv som morfats ihop så vet jag inte mer än det ser ju ut att passa bara med att en distansplattan är ok från både motor och låda.

Hur fungerar det?

Mvh Jonas

User avatar
Fagerlund
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2007-10-28 21:05:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#2 Post by Fagerlund »

928 motor och låda är merceders. tänkte bara upplysa det ifall du inte visste.

/simon

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

Fagerlund wrote:928 motor och låda är merceders. tänkte bara upplysa det ifall du inte visste.

/simon
Nää. Kanske lådan men inte motorn!! Är inte detta ett missförstånd från tiden då Porsche monterade motor och låda i 500E?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Tomas »

Har ett svagt mine att 928:ans automatlåda kom från ett annat bilmärke men minnet är i det fallet mycket grumligt och kan vara helt fel.
Motorn är definitivt Porsches egen.

Har du tur passar original koppling. 944 lådan är ju Audi så den borde ha samma splines mot lamellen som Audi. Inte omöjligt att 928 har samma splines.
Om sedan urtrampningslagret passar är en annan fråga. Dessutom kan det bli problem med längden på växellådans axel till lamellen om spacern mellan motor och låda bygger för mycket.
Google är din vän, Audilådor används väl en del till diverse mittmotorbyggen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3327
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by johan944 »

newkie wrote:Är det inte rakt så att 928 motorn är 2 ihopsatta 944 motorer?
Är mer så att 944 motorn är en itukapad 928 motor.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#7 Post by Pehr Johnsson »

johan944 wrote:
newkie wrote:Är det inte rakt så att 928 motorn är 2 ihopsatta 944 motorer?
Är mer så att 944 motorn är en itukapad 928 motor.

/Johan
Precis! När 924:an gjort sitt och Porsche letade efter alternativ till den motorn så tog man och delade blocket på V8 an för att få ut en stor R4:a För att kopencera för vibrationer från den stora motorvolymen fick den balansaxlar
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#8 Post by mijo »

Ska du ha den i en 928 får du nog inte plats med en distansplatta överhuvudtaget, det är ju inte långt mellan bakaxel och ryggstöd på förarstolen :wink:. Är det annan bil du tänker på finns väl bättre V8:or än 928:ans :roll:

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#9 Post by Notch »

Kan man inte ta och använda 928:ans växellåda, dvs. skippa kardanen när man flyttar motorn bakåt? På så sätt får man direkt en växellåda med vettig utväxling och hållbarhet.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#10 Post by mijo »

Notch wrote:Kan man inte ta och använda 928:ans växellåda, dvs. skippa kardanen när man flyttar motorn bakåt? På så sätt får man direkt en växellåda med vettig utväxling och hållbarhet.
928:ans låda är vänd tvärtom mot t ex Audi eller 944. D v s växellådan ligger mellan ingående axel och diff. Passar dåligt i nästan vilken mittmotorbil som helst.

Marunga
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2008-02-05 21:58:42
Contact:

#11 Post by Marunga »

Tack för alla svar. Jag har blivit klokare. Svara gärna mera... ;-)
Nä, det finns ingen bättre motor än 928 S4 32V som är på ungefär 5 liter - för mig måste kanske tilläggas. För moderat överladdning med de gjutna kolvarna kan >500Hk tas ut - och motorn klarar det. Med original insprut och pump - bara modifierade boxar. Den har även stor potential med tanke på att 944:ans kolvar passar perfekt.... Dock måste det tilläggas att de är "lägre" men den kompskillnaden tar man igen på mer överladdning. Hemisfäriska förbränningsutrymmen....
Mumma.

Per
Carrera-Poster
Posts: 339
Joined: 2005-02-01 22:38:59
Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
Årsmodell: 1988
Location: Mo i Rana
Contact:

#12 Post by Per »

..tror också att stort sett alla automatlådor är mest MB.
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

Ska man överladda är kompresion nära på ens största fiende. Kort och gott, du vill ha lägre komp om du ska överladda.

100hk / liter är ju inte direkt någon värsting urtag. Standard-turbobilar tar ju ut mer än det orginal idag ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users