Kopplingstrubbel.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Kopplingstrubbel.

#1 Post by notetoself »

Hoj.

Here we go, 924 NA 79 som vanligt.

Bytte wire då min gamla börjat se ut som en påfågel. Gott och väl.
Sen började funderingarna. Jag ska försöka göra en lång historia kort.

Som vanligt vände jag mig till Haynes (Läs: Tattar-handboken) och fann
där att avståndet från armen från växellådan till fästet för wiren skall
vara 138 +- 2 mm. Gott och väl. Hävde mig ut å började justera.

MEN. Om jag skulle spänna till 138 mm skulle min wire vara skapligt
spänd. Detta harmonerar dåligt med att det skall vara ett "glapp" i
pedalen på 20-25mm.

DÅ. Läste jag vidare och tolkade det som att det ska finnas en justerskruv
för 0-läget för denna armen. Men var den sitter eller hur man använder
den övergår mitt förstånd.

Har jag fattat rätt, och hur gör man?

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Re: Kopplingstrubbel.

#2 Post by Magnus K »

Turbo-Puh wrote:DÅ. Läste jag vidare och tolkade det som att det ska finnas en justerskruv
för 0-läget för denna armen. Men var den sitter eller hur man använder
den övergår mitt förstånd.
Hmm-hmm... Är den armen löstagbar så borde det väl vara en axel med splines och en arm med en klämskruv på? Kanske går att tagga upp armen en splines?

Om du har möjlighet att ta nån bild på hur justeringsmuttrarna till kopplingsvajern ser ut på din maskin så skulel jag bli glad. Mina har vibrerat loss och jag vet inte hur det är tänkt att de ska sitta... :(

Mvh
Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: Kopplingstrubbel.

#3 Post by notetoself »

Magnus K wrote: Hmm-hmm... Är den armen löstagbar så borde det väl vara en axel med splines och en arm med en klämskruv på? Kanske går att tagga upp armen en splines?

Om du har möjlighet att ta nån bild på hur justeringsmuttrarna till kopplingsvajern ser ut på din maskin så skulel jag bli glad. Mina har vibrerat loss och jag vet inte hur det är tänkt att de ska sitta... :(
Jao, men det känns som om det är lite fel sätt att lösa problemet. Men
det kanske det inte är...

Bilder hade jag redan. Finns här!
http://w1.520.comhem.se/~u52030941/porsche924/

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users