Funderingar om Lågtrycksturbo....

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Funderingar om Lågtrycksturbo....

#1 Post by bergodalvana »

Hur mycket kan man trimma en vanlig N/A innan bilprovningen börjar bråka?

Har funderat på lågtrycksturbo som ett alternativ, hur mycket kan man ladda på Orginalmotorn?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Ser dom inte trimmet på din 163 hk maskin, så lär dom inte säga något.

En turbo syns och lär inte gå igenom utan bra mycket mer arbete, om ens då.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#3 Post by bergodalvana »

Men är det turbon som är problemet eller antalet hästkrafterna som utvinns?
Om nu man inte utvinner så fruktansvärt mycket kraft ur en lågtrycksturbo så borde det väl inte vara några problem... eller?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by Spånet »

bergodalvana wrote:Men är det turbon som är problemet eller antalet hästkrafterna som utvinns?
Om nu man inte utvinner så fruktansvärt mycket kraft ur en lågtrycksturbo så borde det väl inte vara några problem... eller?
Är den inte typad som turbospis så blir det nog tufft, men en regbes och du är i hamn :wink: :D
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#5 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Spånet skrev:
Är den inte typad som turbospis så blir det nog tufft, men en regbes och du är i hamn
Hur svårt är det att få den regbesiktigad... Krävs det nåt speciellt..
Typ bromsprov, avgasvärden etc.. Eller ?
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by Spånet »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Spånet skrev:
Är den inte typad som turbospis så blir det nog tufft, men en regbes och du är i hamn
Hur svårt är det att få den regbesiktigad... Krävs det nåt speciellt..
Typ bromsprov, avgasvärden etc.. Eller ?
Är tyvärr inte helt kunnig i BP regbes :oops: , det bästa är att ringa dom och kolla.

Ska regga min bur snart och har hört att det är riktigt tjurigt.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Maxx »

Man får inte ändra någonting vad gäller motorn. Punkt. Så är reglerna i princip. Allting ska vara orginal för att vara godkänt. Enda undantaget är bilar från -75 och tidigare som inte har något avgasreningskrav och därmed får ha en ombyggd motor. Vad gäller våra bilar är det kört.

Däremot kan man bygga om bil så mycket att den räknas som "ombyggt fordon" och genom detta får möjlighet att regga om bilen med en annan motor (som dock fortfarande måste vara i sitt orginalutförande!).

Sen vad som slinker igenom besiktningen trots att det inte är lagligt är en annan sak. :wink:

bergodalvana wrote:Men är det turbon som är problemet eller antalet hästkrafterna som utvinns?
Om nu man inte utvinner så fruktansvärt mycket kraft ur en lågtrycksturbo så borde det väl inte vara några problem... eller?
Det är ombyggnaden i sig som är problemet. Har med krav på avgasreningen att göra.

Spånet wrote:Är den inte typad som turbospis så blir det nog tufft, men en regbes och du är i hamn :wink: :D
En regbesiktning hjälper inte. I alla fall inte om det är för att motorn är ombyggd. Om den däremot är utbytt är det en annan sak. Men då måste man byta mer på bilen för att kunna regga den som "ombyggt fordon".
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#8 Post by jerker67 »

och nu för tiden kan man väl tacka Qvarnis för att besiktningen blivit ännu mycket hårdare...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#9 Post by gegge »

Icke katbilar får byta till katmotor i orginalskick av valfritt fabrikat. Dock max 10% mer hästar och 20% mer vrid. Kan även regga som ombyggt fordon med 204 hk per ton. Men då måste bromsar och hela drivlinan bytas med.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Mr-Mago
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2007-10-17 19:35:28
Telefon: 0721765304
Bilmodell: Letar efter en
Årsmodell: 1977
Location: Anderslöv
Contact:

#10 Post by Mr-Mago »

på med en kompressor å vid besiktningen så plockar man av remen å gimicken! :)
Straight roads are for fast cars but twisty roads are for fast drivers!!!

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Maxx »

Mr-Mago wrote:på med en kompressor å vid besiktningen så plockar man av remen å gimicken! :)
Inte lagligt även om folk påstår att de får igenom kompressormatade bilar genom att bara ta bort remmen. Iom att motorn (läs insuget) är ändrat så är motorn inte längre laglig och ska heller inte längre gå att få godkänd vid besiktningen.

Nu är det säkert många som kommer att protestera och påstå att det vet om bilar med kompressor som klarat sig genom en besiktning. Det är möjligt att det är så, men det finns de som fått igenom en hel del annat som inte heller är lagligt. Jag tycker inte att detta är ett forum som behöver lägga ribban där Zatzy har den vad gäller "tips" på vad om är ok enligt lag. Därmed menar jag inte att man ska låta bli t ex kompressorbyggen, bara att man ska vara medveten om vad som faktiskt gäller.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users