Funderingar om avgassystem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

Funderingar om avgassystem

#1 Post by Joakim »

Jag börjar bli lite sugen på ett 3" avgassystem, och undrar om det förändrar effekten nämnvärt på en 944 Turbo.
Ibland läser man om 10hk effektökning, och ibland uppåt 20hk.
Själv tror jag på ca 10-15hk, och möjligen en annorlunda effektkurva.
Area951 säljer ett helsystem för 13700kr och för ytterligare 1300kr ingår en katalysator som i mitt fall är nädvändig.
Min egentliga fråga är om det är värt pengarna att köpa ett "proffbyggt" system, eller om man enkelt erhåller liknande effekthöjning genom att bygga ett själv med tex. Simons delar.

Gällande ljudet hur ljudet påverkas har jag förstått att det mest beror på vilken typ/tillverkare av ljuddämpare man använder.
Helst vill jag att bilen ska låta som en Ferrari vilket är en omöjlighet, men på äkta Porsche manér är ett dovt mullrande ljud att föredra. Vad kan panelen tipsa om för size och tillverkare på ljuddämpare?
Någon annan viktig info som jag inte tänkt på?
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#2 Post by broberg »

// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Tomas »

Det gör mest nytta att ersätta de delar där gaserna är varmast (har störst volym) med grövre rör. Viktigast är den första biten efter turbon och delen efter katalysatorn. Även katalysatorn är nog viktiga att optimera. Slutdelen och ljuddämparen som är enklast att byta ger minst effekt.
Det är ganska mycket jobb att bygga själv. Framförallt downpipen är tidsödande. Om du gör det ska du definitivt bygga rostfritt, ett vanligt hemsvetsat system som inte är aluminiserat eller galvat håller inte så många år och då är arbetet bortkastat. Problemet med rostfritt är att du bör ha en TIG svets eller en modern avancerad puls MIG med specialgas.
Jag köpte rördelar från Ferrita och det gick på ca 3000:- exkl ljuddämpare och kat. Då byggde jag 3" + 2" för wastegaten ända bak.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users