Page 6 of 8

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-04-25 05:30:03
by Pär Hylander
Cédric wrote:
patand wrote: Nästan lite elakt mot Pär det där... :wink:
Hehe, nää, så var det inte alls menat, inget ont mot Pär !! :#944burn: :D
jamen lite sanning är det allt i det ;) Den motorn jag byggde ordentligt höll ju bra, 4 säsonger eller nått. ( den strök med efter 9,5 vars hård kubbning mot Otto, jag tror jag var i alla hans backspeglar samtidigt, men kom inte om. Vi var typ ett halvvarv före trean så jag kunde puttra imål som tvåa på tomgång typ.

Men det som plockades ihop av överblivna delar blev aldrig bra. Allra sämst var den motorn som skulle ha gått 2000 mil och legat konserverad i 20 år, den höll i i typ 20 minuter eller nått. Och då hade jag ändå en massa mätsystem igång osv och alla upptänkliga saker var uppmätta osv. I det fallet var det nog ngn sorts gjutdefekt i blocket som knckte kolvringarna på den cylindern.

Fast när del gick så var ju den bilen rätt snabb :) Väldigt lättkörd. Uråldrigt chassiekoncept men jag tyckte det funkade bra.

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-04-26 12:41:08
by patand
Flyttade snacket om att sälja breddad 924 till denna tråd: forum/viewtopic.php?f=6&t=26125&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-04-29 16:25:01
by gegge
Det finns en riktigt intressant möjlighet att bygga om k-jet till mekaniskt sprut som är grymt enkelt:

Tag bort plattan i luftvågen och styr bränslet via vajer från spjället. Det förbättrar flöden enormt och fetar på rejält a la förgasar acc-pump.

Kolla tråden på Savar: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 59#p483959" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tror det kan ge minst 5hk och en betydligt roligare och rappare karaktär.

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-04-29 19:31:31
by Henka_E
DO IT och gärna med en write-up med bilder!

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-04-30 05:05:49
by Pär Hylander
gegge wrote:Det finns en riktigt intressant möjlighet att bygga om k-jet till mekaniskt sprut som är grymt enkelt:

Tag bort plattan i luftvågen och styr bränslet via vajer från spjället. Det förbättrar flöden enormt och fetar på rejält a la förgasar acc-pump.

Kolla tråden på Savar: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 59#p483959" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tror det kan ge minst 5hk och en betydligt roligare och rappare karaktär.

Vilken kul idé! Riktigt vedbo-meck!

Gör man en sån där kam som är till gasvajern-trotteln på 944 N/A så "mappar" man genom att fila, resp svetsa/löda på den :mrgreen: (om nu en sådan endimensionell "mappning" verkligen är en "mappning")

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-04-30 06:43:08
by patand
gegge wrote:Det finns en riktigt intressant möjlighet att bygga om k-jet till mekaniskt sprut som är grymt enkelt:

Tag bort plattan i luftvågen och styr bränslet via vajer från spjället. Det förbättrar flöden enormt och fetar på rejält a la förgasar acc-pump.

Kolla tråden på Savar: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 59#p483959" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tror det kan ge minst 5hk och en betydligt roligare och rappare karaktär.
Kul lösning! :)

Funderar lite på hur han löst det på volvon med luftfilter. Verkar som att luften sugs rätt in i (den föredetta) vågen utan att passera något luftfilter. Antar att det är knepigt att få dit något filter när man styr vågen med en arm på det viset.

Med en vajer borde det gå att få en snygg lösning MED filter, behövs bara ett litet hål för att fästa vajerns hölje i godset och det bör täta bra runt den sen.

Tänk om man hade tid att fixa med bonntrim, det är ju kul! :)

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-04-30 06:45:07
by patand
Pär Hylander wrote:Gör man en sån där kam som är till gasvajern-trotteln på 944 N/A så "mappar" man genom att fila, resp svetsa/löda på den :mrgreen: (om nu en sådan endimensionell "mappning" verkligen är en "mappning")
Räcker det inte med "fullt soppaflöde" vid fullt öppet spjäll? :mrgreen:

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-05-04 08:43:37
by basse123
tänkte fråga jag vill ha på snygga fälgar bak på min 924 men dom flesta fälgarna som är snygga är 5 bultade går det byta det på 924 så man kan ha 5 bultade :)

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-05-04 10:42:15
by [Bobo]
basse123 wrote:tänkte fråga jag vill ha på snygga fälgar bak på min 924 men dom flesta fälgarna som är snygga är 5 bultade går det byta det på 924 så man kan ha 5 bultade :)
Nej, tyvärr...
Enda sättet är att byta ut allt...
Spacers med bultcirkel-konvertering funkar inte
På 4x108 - 5x130 då hålen "krockar"... Om du inte tror mig kan
Manton berätta samma sak, och han har provat...

Det går på Golf, som har en lite anorlunda cirkel, men inte på Porsche 924.
Däremot finns en hel del snygga Saabfälgqr som funkar rakt av.

hur gick det med trimkammen?
Gav den 20hk extra?

Bobo

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-05-04 11:19:59
by Cédric
Det går, men då får du byta till skivbromsar, samma uppsättning som sitter på 944 och 924 Turbo, men då får du byta hela bromssystemet.

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-05-04 11:55:30
by Henka_E
Finns ju många fälgar från Audi och Ford som också funkar...
[Bobo] wrote:
hur gick det med trimkammen?
Gav den 20hk extra?

Bobo
Befogad fråga!

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-05-04 15:55:45
by basse123
japp det gjorde den och mitt gren rör gort 8 häst med sen så det kommer bli 163 när den är klar:)

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-05-04 16:02:01
by basse123
dom flesta Saab fälgarna är 5 bultade med ju

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-05-04 16:16:25
by laakso
om du på allvar är intresserad så:
http://www.dackgrossisten.se/BultcirkelGuiden.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Sök på 4/108, ET runt 23, Nav större än 63,3mm

Så får du ett hum om vilka fälgar från vilka bilar som passar.

Re: trimma en 924 2.0

Posted: 2012-05-04 16:32:10
by basse123
jag sökte på det men på bilden är det 5 bultade aja