Hjälp m ELSTRUL (backspeglar, bakrutedefroster, baktorkare).

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
GRR
S2-Poster
Posts: 290
Joined: 2006-10-08 21:40:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vänersborg
Contact:

Hjälp m ELSTRUL (backspeglar, bakrutedefroster, baktorkare).

#1 Post by GRR »

Hur börjar jag nysta i följande.

När säkringen är hel funkar spegeljusteringen. Slår jag på bakdefrostern och bakrutetorkaren går säkringen. Vet inte p g a vilket. Allt ser OK ut vad gäller bakrutedefrosterns anslutningar. Det går ström fram till torkaren.

Kan man t ex testa torkarmotorn på något enkelt sätt?

TIPS?

Mvh/GRR
PCS-nr: 2739

Tidigare vagnar:
944 S2 -91 panthero metallic
944 S2 Cab -91 indischrot
944 S2 -89 alpinweiss
944 -85B steingrau metallic
356 B -60 condor gelb

GRR
S2-Poster
Posts: 290
Joined: 2006-10-08 21:40:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vänersborg
Contact:

#2 Post by GRR »

Som ni vet är det samma säkring för backspegeljustering, bakrutedefroster och bakrutetorkare...

/GRR
PCS-nr: 2739

Tidigare vagnar:
944 S2 -91 panthero metallic
944 S2 Cab -91 indischrot
944 S2 -89 alpinweiss
944 -85B steingrau metallic
356 B -60 condor gelb

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

Funkar det med bara torkaren utan defrostern?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

GRR
S2-Poster
Posts: 290
Joined: 2006-10-08 21:40:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vänersborg
Contact:

#4 Post by GRR »

Nej jag får inte torkaren att gå alls. Jag tror inte heller att def. altiveras.

Jag är INGEN elkille så jag har ingen aning om hur jag ska felsöka.

/GRR
PCS-nr: 2739

Tidigare vagnar:
944 S2 -91 panthero metallic
944 S2 Cab -91 indischrot
944 S2 -89 alpinweiss
944 -85B steingrau metallic
356 B -60 condor gelb

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#5 Post by Pehr Johnsson »

Tetsta att koppla ur defrostern och torkaren. Se om felet kvarstår. Koppla sedan in torkaren. testa. koppla bort torkaren och koppla in defrostern. testa.

Mest troligt är att torkarmotron kärvar eller att något lager skurit. Ver det inte din bil som hade en skumt monterad bakrutetorkare??
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

GRR
S2-Poster
Posts: 290
Joined: 2006-10-08 21:40:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vänersborg
Contact:

#6 Post by GRR »

Jo, den var tilltad 90 grader till höger. Vred tillbaka den..

Om jag inte kopplat in def. och baktorkare "håller" säkringen. Kopplas någon av de andra in (jag är osäker på om det gäller bägge - ska kolla) så går säkringen..

Ledig i morgon så jag testar lite då och återkommer.
PCS-nr: 2739

Tidigare vagnar:
944 S2 -91 panthero metallic
944 S2 Cab -91 indischrot
944 S2 -89 alpinweiss
944 -85B steingrau metallic
356 B -60 condor gelb

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Bosse »

Torkaren är ganska så lätt att ta bort. Bort med torkarearmen och sedan muttern under.
Kablarna (3 st) går i ett rör som sitter på rutramen.

Kan väll vara strul med defroster anslutningen om man bytt ut en av dämparna.
Nu är jag inte helt säker, men har för mig att en bakdörrsdämpare är elektriskt isolerad från chassi, för att överföra ström till rutelementet.
Om man monterar en högerdämpare på vänster sida så blir det kortis. (tror jag)
Felsökning. Tag av kabelskon på vänster dämpare längst in på dämparen. Låt den hänga fritt i luften. Prova nu om säkringen håller.
Funkade det?
Ring till Sandén och be honom skicka dig en fräsh vänster bakdörrsdämpare.
Bosse

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#9 Post by Mårten »

Jag gissar att torkarmotorn har rostat ihop, det har min... Och då går säkringen troligen.

Finns två typer med olika tjock genomföring genom glaset, jag köpte givetvis fel. Om det är den du behöver så är min till salu, kolla typnummer på torkarmotorn, har för mig att det står under den svarta plastkåpan.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

GRR
S2-Poster
Posts: 290
Joined: 2006-10-08 21:40:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vänersborg
Contact:

#10 Post by GRR »

PANIK!

Har i kväll skjutit ett antal säkringar. Upptäckte inledningsvis attt den befintliga säkringen var en 20A men ska vara 30A. Bytte då och trodde att det skulle hjälpa.

Utav någon anledning så smäller säkringen omedelbart när tändningen slås på. Så har det ju inte varit förut. Då har speglarna gått att manövrera och knapparna till bakrutevärmen och baktorkaren har provats - dock utan resultat. Och utan att säkringen gått.
Det enda jag gjort är att försöka laga en av anslutningarna till glastrådarna till bakrutevärmaren (vänster bak låg) då denna var av. Alla dessa har jag plockat bort nu tillsammans med baktorkaranslutningen men fortfarande strular det.

Detta innebär ett STORT problem då även backljuset ligger på samma säkring (tillsammans med bakrutetorkare, backspegelmanövrering, bakluckeöppning samt bakluckevärmaren). Problem då jag ska besikta bilen snart och utan backljus, ja ni förstår.

Vem kan hjälpa mig med sånt här? Jag är ganska utelämnad då jag inte kan något om el! Bilelfirmor?

Tips mottages tacksamt!
PCS-nr: 2739

Tidigare vagnar:
944 S2 -91 panthero metallic
944 S2 Cab -91 indischrot
944 S2 -89 alpinweiss
944 -85B steingrau metallic
356 B -60 condor gelb

GRR
S2-Poster
Posts: 290
Joined: 2006-10-08 21:40:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vänersborg
Contact:

#11 Post by GRR »

Gråtand wrote:Som Pehr skrev så är nog det enklaste sättet att felsöka att koppla ur defroster och torkare och sedan prova med bara den ena av dem inkopplad. Säkringen går ju för att strömmen blir för stor för säkringen. Så det första jag hade kollat är att det är rätt dimension på säkringen.

Ett par andra mer eller mindre möjliga scenarion är:
* kortis i kontakt till defroster och/eller torkare (kolla efter oxid, smuts eller annat som kan orsaka kortis)
* torkarmotorn går trögt (finns det specat strömförbrukning för torkarmotorn?)
* kortis i kabel till defroster och/eller torkare (mät med multimeter vid kontakten)

Hur mäter man kortslutning med multimeter? Ja, jag är elidiot.
//Fredrik
PCS-nr: 2739

Tidigare vagnar:
944 S2 -91 panthero metallic
944 S2 Cab -91 indischrot
944 S2 -89 alpinweiss
944 -85B steingrau metallic
356 B -60 condor gelb

User avatar
MattiasA
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2006-06-21 20:23:38
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990
Location: Trollhättan
Contact:

#12 Post by MattiasA »

Hej Lars,

du kan alltid prova att ringa Peter Sandén för att se om han har något "det-här-brukar-strula"-tips...

Kortis mäter du genom att mäta motståndet mellan plus på till din torkarmotor, backljus eller vad det nu är - och jord. Är det då 0 Ohm eller nära så har du kortslutning.......

Hoppas det löser sig.

/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by Bosse »

Mårten wrote:Jag gissar att torkarmotorn har rostat ihop, det har min... Och då går säkringen troligen.

Finns två typer med olika tjock genomföring genom glaset, jag köpte givetvis fel. Om det är den du behöver så är min till salu, kolla typnummer på torkarmotorn, har för mig att det står under den svarta plastkåpan.
Tror också på detta.
Det ligger spänning till motorn även vid brytaren till OFF läge.
Detta för att parkera tortaren i rätt läge när man slår brytaren till OFF.

Och det var ju strul med torkaren när du köpte bilen.

Det är nog det enda av de saker som ligger på den säkringen och som har spänning om allt är OFF och man slår på tänningen.

Tyvärr så är det nog ganska så svårt att felsöka detta då det inte finns ett relä för baktorkaren och en plugg att dela på sitter under inredningen någon stans.
Pillra ur Brytaren till baktorkaren och ta lös de 3 kabelskorna på brytaren ( håll kabelskorna isolerade) kan vara ett sätt att se om felet är torkaren.
Nu skall säkringen inte gå sönder och då är det torkaren som strular.

Blir nog till att klippa av kablarna nära torkaren (3 st)
Tänk på att klippa av på så sätt att det går att montera kabelskor när du monterar ny eller bättre begagnad torkare igen om du nu måste ha torkaren bak.

Isolera de avklippta kablarna så de inte kommer i kontakt med varandra eller till chassi.

Bosse

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users