Page 1 of 2

Hjulvinklar

Posted: 2004-08-15 18:58:16
by 944_968CS
Hej på Er,

Vad är lämpliga hjulvinklar på våra bilar med och utan r-däck.

Min 968CS har Forzas Bilstein coil-over paket +m030 krängare.

Camber
Caster
toe in

fram och bak

Har ni några erfarna förslag.

/Bosse P

Posted: 2004-08-15 19:50:14
by Pär Hylander
Vad ska du ha bilen till?

Har du provat sökfunktionen?

Posted: 2004-08-16 02:11:32
by Dart
tjena
har en 968CS-94 med M030pkt och jag kör med P-Zerodäck på 18" fälg

original sitter det följande hjulvinklar:

Fram
Caster=2.33-3.15
Camber=-0.6-+0.6
Toe=0.2-0.8

Bak
Camber=-1.3--0.27
Toe=0-0.10


Gjorde nyligen 4hjulsinställning hos K3 och kan säga att greppet i kurvor blev mkt bra, den har en smula överstyrd balans om man håller underhållsgas genom kurvan för att vifta ordentligt på bakvagnen om man motorbromsar och understyr liiiite liiiite då man drar på för fullt. Dessutom är bilen mer understyrd i höga farter, uppåt 200 e det omöjligt att få den att släppa bak. I övrigt e jag mkt nöjd med hjulinställningen, bilen spårar inte ett dugg och känns väldigt bra!
nu har jag följande hjulvinklar

fram:
caster=2.53
Camber=-1.4
Toe=0.6

Bak:
Camber=-2.26
Toe=0.4

Bilen vägde exakt 1358kg då hjulinställningarna gjordes

hoppas du kan få nån glädje av detta, fråga om det är något mer du behöver veta
//Calle

Posted: 2004-08-16 05:54:44
by Pär Hylander
Värde som jag hade för några månader sedan. Att det är olika på vä och hö sida är på vilje.....

Caster ställer man så mycket det går.

********************

924 turbo, 170 hk 1190 kg ekipagevikt
Fram Yoko 008R 225/50-16 på 7,5" fälg
Bak Yoko 008R 245/45-16 på 9" fälg

Code: Select all

    Y   M   I        Kalltryck       Camber
VF  69 64 62         1,6              -3,5°
HF  53 66 68         1,7              -3,2°
0,3° toe out

VB  54 53 66         1,65             -2,9°
HB  52 60 55         1,7*             -2,1°
0° toe
* Temperaturerna är tagna vid ett tryck som var ca 0,1 bar högre. Ingen ny tempmätning efter den sänkningen av tryck

Posted: 2004-08-16 08:07:54
by 944_968CS
Tack Dart för ett uttömmande svar!
/Bosse P

Posted: 2004-08-16 22:11:07
by Dan Hovang
Dart,

Hur kom du fram till vinklarna? Du kör med ganska mycket mer camber bias fram än dom flesta brukar på 9x4. Hur menar du att den överstyr vid stödgas, men drar du på fullt så understyr den? Min understyr alltid utom vid just rejält med gas (och motorbroms naturligtvis).

Jag är också lite intresserad av att hitta bra vinklar, så jag är nyfiken på hur du gjort. Efter ett pass på Knutstorp med originalvinklar kom jag fram till följande temperaturer (ytter/mitt/inner):

Code: Select all

V fram  104  87   86
H fram   87  82   85
V bak    86  88  83
H bak    74  81  74 
Mer camber verkar vara receptet. Jag har precis bytt cambervinklar från original till:

Code: Select all

          Original     Nytt
Fram     -0.3         -2.5
Bak      -0.4         -1.8 
Övriga vinklar var original. Efter några varv på Sturup mätte jag:

Code: Select all

                Y   M   I
Fram vänster    76  74  78
     höger      86  75  78
Bak  vänster    60  61  69
     höger      68  69  66
Fortfarande behövs nog lite laborerande med trycket, och jag vill gärna testa på Knutstorp igen, men i stort var det ett tydligt steg i rätt riktning.

Posted: 2004-08-17 03:00:57
by Dart
jag kom inte fram till vinklarna själv utan bad K3 göra en bra inställning för både bana och gata

vad jag menar med att den överstyr vid stödgas är att bilen inte alls understyr lika mycket utan man kan känna balansen mycket tydligare och styra enbart med gasen.

varför min bil inte överstyr vid full gas är att jag har typ 100nm mindre än dig så motorn förmår inte rycka loss hjulen utan endast förskjuta tyngdpunkten bakåt, men det e klart vid en skarp sväng på ettan med fullgas så tittar u bakvagnen ut på ett fint ställ...=)

Posted: 2004-08-17 18:48:20
by Dan Hovang
Hade varit kul att se lite däcktemp/tryck efter lite körning, Dart!

Posted: 2004-08-18 00:54:04
by Dart
hur mäter du däckstemp??
provar gärna det!
//Calle

Posted: 2004-08-18 09:56:48
by Pär Hylander
Dart wrote:hur mäter du däckstemp??
provar gärna det!
//Calle
Det bästa är en sån där tunn mätspets som man sticker in i däcket, in till korden. Ofta mäter man ytter mitten inner, i en mönsterklack, ca 2-3 cm från kanten på ytter och innermätningarna. Det är brådis att mäta, det är full sula, in i depå och ha en kompis beredd att mäta. Kör man avsvalningsvarv innan så blir mätresultaten kass.

Billigare men inte lika bra metod är IR-mätare, en pryl som man pekar på med liten laser. Funkar hyggligt på mattsvarta ytor typ däck men kass på blanka ytor.

Posted: 2004-08-18 18:42:23
by Dan Hovang
Jag har köpt en kontaktlös mätare från Clas Ohlson av typ IR. Kostade ca 600 kr. Sen sätter man silvertejp på skärmarna som man skriver på när man mäter, rejsigt! :)

Som Pär säger är det fett ös kanske 5 varv (utan att överköra, såklart) sen i depå. Man får inte köra för många varv så att bromsarna hinner bli så genomvarma att man måste köra avkylningsvarv för att inte förvandla bromsvätskekärlet till en kaffekokare.

Posted: 2004-08-18 22:37:44
by Tomas
Pär och Dan,
Vad har ni för fjädrar och krängningshämmare? Krängningsstyvheten borde vara en viktig faktor när man väljer lämplig cambervinkel.

Tomas

Posted: 2004-08-18 23:31:49
by Pär Hylander
Jag har för mjuka fjädrar, speciellt fram. Mätte upp dom för ngn månad sedan men fick hjälp i efterhand att inse att jag mätte på fel sätt... ;-)

Sannolikt fjädrar från turbo S fram. Krängmotstånd inställd på främre krängare 57 N/mm

Sannolikt 28 eller 30 mm stavar bak , så där är det lite vettigare (har inte haft isär och mätt, mätte hjulkonstanten på samma felaktiga sätt som fram). Krängmotstånd 44 N/mm inställt

Ekipagevikt 1190 kg.

I vinter åker det antagligen på fjädrar fram i häraden runt 100 N/mm

Posted: 2004-08-18 23:42:34
by Dan Hovang
Om krängningsmotståndet är högre så förändras ju inte camber lika mycket när bilen kränger, men det borde ju i sin tur avspegla sej i däckstemperaturen (givet samma hjulvinklar som ett mjukt chassie). Så byter man chassie så borde man mäta igen och ställa om.

Jag har originalchassie på min Turbo S. Hade varit ganska intressant att jämföra mellan olika chassiesättningar.

Posted: 2004-08-19 00:30:29
by Anders Larsson
Finns det någon generell tumregel typ: mjuk fjädring mera Camber än med styva fjädrar!?..eller tvärtom :roll:

Själv har jag ganska mjuka fjädrar men styva krängare (M030) och fjäderbenstag fram.
Bilen lyfte visst ett hjul ibland när jag körde med R-däck...