Page 1 of 2

Motor på motorstativ.

Posted: 2007-10-21 21:32:10
by johan944
Halloj

Jag har en liten undring till er som har era motorer på motorstativ.

Vilken sorts bult har ni använt för att få fast motorn vid stativet???

/Johan

Posted: 2007-10-21 22:50:15
by Millen
Körde med 10 mm bult tror jag. Det som passade in i motorn. Monterade fast min från sidan sett där armen som går ner till motorfästet satt.

EDIT: Såg inte att det handlade om en 924 motor. Kommer ej ihåg hur dessa block ser ut exakt...

Posted: 2007-10-21 22:55:44
by johan944
Millen wrote:Körde med 10 mm bult tror jag. Det som passade in i motorn. Monterade fast min från sidan sett där armen som går ner till motorfästet satt.

EDIT: Såg inte att det handlade om en 924 motor. Kommer ej ihåg hur dessa block ser ut exakt...
Nu hänger jag inte riktigt med....

jag kommer att använda ett som ser ut som det här:
Image

Då satte du 10 mm bulten i hålen för kopplingskåpan va???

Hur gjorde du med hålen i hållarna på motorstativet eftersom bultskalarna troligen är mindre i diameter än vad det håler är, brickor???

Hänger inte riktigt med på vart du satte fast motorn om jag ska vara ärlig.

/Johan

Posted: 2007-10-22 04:35:27
by Henka
Så här gjorde jag.
Som du ser fick jag "shimsa" med muttrar mellan fästet och blocket.

Posted: 2007-10-22 14:31:40
by johan944
Har du någon bild ifrån andra sidan också???

/Johan

Posted: 2007-10-22 18:08:25
by Henka
Tja.. skulle kanske vara den här då! :wink:

Posted: 2007-10-22 18:15:59
by johan944
Ahaa vad bra då vet jag vart jag ska fästa och så.

/Johan

gult

Posted: 2007-10-22 19:25:28
by 931Melander
Henka wrote:Så här gjorde jag.
Som du ser fick jag "shimsa" med muttrar mellan fästet och blocket.
Va sött i gult!

Posted: 2007-10-23 19:38:25
by johan944
Henka

Vad är det för dimensioner på dina bultar och muttrar??

/Johan

Posted: 2007-10-24 20:11:16
by Henka
Har för mig att det är m12 jag tog det som passade i gängorna för kopplingskåpan på vänstesidan och på höger blev det genomgående.
Muttrarna som sitter i mellan är distanser för att få plats att montera svänghjulet och de är så stora att de gick löst utanpå m12:orna (se bild i "mitt garage")
Jag använde det som fanns i garaget för tillfället :wink:

Posted: 2007-10-25 11:17:26
by patand
Det ser ut som att det kan vara topplocksbultarna från motorn som du använt?! Iaf är det ju insex eller torxskallar så vitt jag kan se. :)

Posted: 2007-10-26 13:11:03
by Henka
Nja... det är inte topplocksbultar, men insex på två (100mm långa )och sexkant på de genomgående som för övrigt var 120mm långa.

Posted: 2007-10-27 22:31:11
by patand
Henka wrote:Nja... det är inte topplocksbultar
Men det var nära! ;)

Posted: 2009-10-14 15:21:59
by wigander
Väcker liv i denna tråd...
Jag har åkt runt som bara den idag i jakt på bultar med rätt gänga!

De bultar som håller kåpan mot blocket (944) är mer fingängade än "vanlig" M12.
Alltså är det omöjligt att få tag på bult som är tillräckligt långa och som dessutom har rätt gänga!

Vart har ni andra som använt motorstativ hittat bultar?
2 av dem som sitter på från början går att använda, men de andra är för korta.

Hjälp! :)

Posted: 2009-10-14 16:20:58
by porscheratt
wigander wrote:Väcker liv i denna tråd...
Jag har åkt runt som bara den idag i jakt på bultar med rätt gänga!

De bultar som håller kåpan mot blocket (944) är mer fingängade än "vanlig" M12.
Alltså är det omöjligt att få tag på bult som är tillräckligt långa och som dessutom har rätt gänga!

Vart har ni andra som använt motorstativ hittat bultar?
2 av dem som sitter på från början går att använda, men de andra är för korta.

Hjälp! :)


Jag använde 2 som bultar fast kopplingskåpan och 2 som bultar fast framvagnsbalken i bilen. Schimsade med 2 brickor ( från framvagnsbalk) var på 2 av dom också. Dom var rätt tjocka...

Har jag för mig.