Vad göra inför avställning?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#17 Post by emm »

Jag funderar på att byta oljan mot feltemas 5/50 inför avställning för att sedan till våren kasta i Castrol 10/60... är det slöseri med pengar?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#18 Post by Pehr Johnsson »

Verkar som det bästa vore att byta olja och filter på hösten och hålla i nån billig "vinterolja". Sen på våren byta igen och hälla i finolja, fast nu inte byta filter.

Då används ju "vinteroljan" till att tvätta ur motorn också!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#19 Post by Freddan »

emm wrote:Jag funderar på att byta oljan mot feltemas 5/50 inför avställning för att sedan till våren kasta i Castrol 10/60... är det slöseri med pengar?
Varför??????
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#20 Post by Pehr Johnsson »

emm vi hade visst samma tanke samtidigt!! :D :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#21 Post by Pehr Johnsson »

newkie wrote:
Tobben wrote:Någon som vet hur larmet reagerar när man tar bort batteriet.....en Audi jag hade ballade larmet ur duktigt på.
Monterar bort batteriet gör man ju i princip varje gång man gör något ingrepp på bilen, varken mitt eftermarknads eller standardlarm blir griniga i alla fall...
Kan man inte underhållsladda med batteriet inkopplat med Ctek´s laddare??
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#22 Post by emm »

Freddan wrote:
emm wrote:Jag funderar på att byta oljan mot feltemas 5/50 inför avställning för att sedan till våren kasta i Castrol 10/60... är det slöseri med pengar?
Varför??????
För att bli av med skiten och sedan köra på den oljan som jag tycker min motor ska ha.

Castrol 10/60 TWS is dah shit!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#23 Post by emm »

Följdfråga...

Wynns Oil System Cleaner – motortvätt som rengör och skyddar motorn från nedsmutsning. Innehåller EP-tillsatser för extra skydd. Tänk på att endast köra motortvätten i ca 10-15 minuter och därefter tömma ur den gamla oljan medan den fortfarande är varm.

Är det på eller av, bu eller bä?

:roll: 8)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#24 Post by claves »

A: oljan binder upp sot vilket gör oljan sur.. mindre bra att ha det i motorn. olja ska bytas var 6´e månad eller 1000mil.. oljan oxiderar i motorn och blir sämre.. så byt till våren och hösten..

B: Tror inte på tillsatser, bu!

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#25 Post by Daniel »

Jag har samma tillvägagångssätt i år, som alla förgående år också; oljebyte på hösten (i år Castrol edge 10/60), full tank, rentvättad, pumpade hjul, VARMkörd innan jag slår av, Ctek laddare utan att plocka bort batteriet, torrboll i kupen. Funkar kanon, eventuell kondensbildning i oljan kör man ju bort vid första repan på våren :D
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#27 Post by Pehr Johnsson »

Rost och rost. Det är ju en alumotor!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#29 Post by Pehr Johnsson »

Det låter jag någon annan svara på, men det lär väl inte finnas några delar i gjutjärn iaf.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#30 Post by Daniel »

Kondensbildning i motorn har man i lika stor utsträckning med ny som gammal olja, och därmed vidhängande rostangrepp, vad som nu kan rosta i en alumotor. Vad jag menar är att man vid drift når >100°C oljetemp och då kokar bort ev. kondens, som jag i vilket fall som helst tror är minimal.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]