Värmeproblem så här på hösten

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Bob
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2007-04-18 15:52:03
Contact:

Värmeproblem så här på hösten

#1 Post by Bob »

Jag postade i våras då jag trodde att min bil tappade kylvätska. Det visade sig bara vara dålig luftning och efter ett stort antal luftningar har bilen rullat problemfritt:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11106

Nu har jag fått ett annat problem med kylsystemet. När stod vid ett rödljus tidigare såg jag att tempmätaren stod farligt nära det röda området. Lyckligtvis blev det grönt och tempen sjönk när jag fick up lite fart. Vid nästa rödljus var det samma sak.

Först trodde jag det var kylfläktarna som inte snurrade, men jag har kollat dem enligt instruktionerna på Clark's garage och allt verkar fungera. Kylfläktarna går igång på halvfart mitt mellan de vita strecken och på full fart strax ovanför det övre vita strecket. Problemet är bara det att kylfläktarna verkar inte alls klara av att kyla motorn.

Tempmätaren sticker uppåt på ett helt annat sätt än vanligt när man står stilla och det verkar inte som om kylfläktarna har någon större påverkan. Tidigare har jag aldrig sett tempmätarens nål över det övre vita strecket.

Vad skulle kunna vara felet? Termostaten? Kylaren och slangarna till kylaren blir ju varma, men inte alls lika varma som motorn. Fläktarna slår på ungefär vid de temperaturen som de borde, men givaren sitter ju i kylaren, så kylaren måste väl därför vara varm?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Termostaten som inte öppnar ordenligt så att det blir fullt flöder genom kylaren skulle det kunna vara kanske?

Du har kollat så att du inte har en död fiskmås eller annat skräp sitter i fronten på kylaren och hindrar luftflödet?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3326
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by johan944 »

Hade liknande problem med min, löste sig genom bytte av vatten pumpen.

Blir det lägre temperatur när du lägger på lite varv i motorn när du står stilla????

Jag hade personligen efter mina egna erfarenheter inte kört särskilt långt med en motor som har dessa symptom.

Verkstads kostnaden på min motor var på K3 över 25 papp.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Bob
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2007-04-18 15:52:03
Contact:

#4 Post by Bob »

patand wrote:Du har kollat så att du inte har en död fiskmås eller annat skräp sitter i fronten på kylaren och hindrar luftflödet?
Nix, inga döda fiskmåsar i kylaren. :) Bilen är aldrig vinterkörd och kylaren är verkligen jättefin.
johan944 wrote:Blir det lägre temperatur när du lägger på lite varv i motorn när du står stilla????
Ja, tempen sjönk något när jag varvade.

Finns det något sätt att kolla termostaten och vattenpumpen utan att riva ned dem?

Dessutom verkar det som om jag på något mystiskt sätt fått luft i kylsystemet igen. När jag klämde ordentligt på den stora slangen mellan kylaren och vattenpumpen kom det en massa luftbubblor i expansionkärlet.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3326
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by johan944 »

Låter tyvär precis som samma symptom som min bil uppvisade.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Bob
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2007-04-18 15:52:03
Contact:

#6 Post by Bob »

Jättekonstigt.... I motorn har jag som sagt massor av värme, men inte i kupén. Det måste väl innebära att jag har luft kvar i systemet? Jag har öppnat luftskruven tills det kommit ut kylvätska med både kall och varm motor, dessutom med framänden av bilen upphissad. Finns det några andra trick för att lufta som jag kan testa?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Jag tror nog tyvärr som Johan att det kan vara vattenpumpen. Om den inte funkar som den ska så strömmar ju inte det varma vattnet in genom värmeelementet i kupén och du får dålig värme där men bra (för mycket) värme i motorn.

Luftat verkar du ju ha gjort så bra man kan.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users