Page 1 of 11

Hjälp mig felsöka 968a som går orent/ryckigt. (klart)

Posted: 2007-09-21 12:43:53
by Axel
Hej jag är ny här på forumet så hoppas inlägget hamnar rätt!!
Är detta samma sida som 944sverige som fanns för några årsedan?

Jo jag har en 968a som går ryckigt och orent.
Kopplar man ur luftmängdsmätaren så märks ingen skillnad.
*Har provat med en NY luftmengdsmätare, gjorde ingen skillnad.
*Har kollat kablarset till boxen.
*har letat tjuvluft.
Men ej hittat något fel.
Styrboxen eller?

HJÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!

Posted: 2007-09-21 13:14:53
by patand
Välkommen till forumet Axel! :D

Inlägget hamnade rätt!

Ja detta är enligt utsago "samma" sida som 944sverige som fanns på annat håll tidigare.

Angående problemet, har du kollat tändstiften t.ex? (ingen expert på 968 så har inte så mycket idéer tyärr)

Posted: 2007-09-21 13:28:26
by Pehr Johnsson
Kollat ditt luftfilter??

Posted: 2007-09-21 13:41:20
by FSN
Vad händer om hallgivaren lämnar in? Går inte bilen orent då?

Posted: 2007-09-21 14:06:29
by Axel
Nya stift sitter i.
Luft filter ok, även provat utan filter när jag bytte luftmängdsmätare...
Hall givare? hmmmm vilken/vad är det?
Bilen går typ till 99% bra vid "landsvägskörning" och axeleration men vid tomgång tomvarvning är den inte rolig.. brukar självdö på tomgång efter en stund...

Posted: 2007-09-21 14:20:26
by Notch
Plocka av fördelarlocket och kolla lock+rotor. Det är knappast det enda felet, men kanske ett av flera samverkande fel.

Lite ovanligt att bilen går bra när man kör, men inte när man "torrgasar". Det brukar ju vara tvärt om, stillastående låter den helfrisk, men när man kör går den som skit.

Posted: 2007-09-21 14:26:20
by patand
FSN wrote:Vad händer om hallgivaren lämnar in? Går inte bilen orent då?
Går bilen över till något slags default läge på tändpulserna då menar du?

På M3an så gick bilen inte alls när hallgivaren gav upp. Fast iof gick den faktiskt dåligt en stund innan. Vilket ju kan innebära att den fick tändimpulser då och då tills den dog helt.

Posted: 2007-09-21 16:25:02
by FSN
patand wrote:
FSN wrote:Vad händer om hallgivaren lämnar in? Går inte bilen orent då?
Går bilen över till något slags default läge på tändpulserna då menar du?

På M3an så gick bilen inte alls när hallgivaren gav upp. Fast iof gick den faktiskt dåligt en stund innan. Vilket ju kan innebära att den fick tändimpulser då och då tills den dog helt.
Skall tydligen gå men inget vidare bra. Är ju ganska lätt att dra kontaketn och se om det blir ännu sämre eller ingen skillnad.

Posted: 2007-09-21 17:24:06
by 944_Driver
Läsa av felkoder borde vara en bra start.

//Magnus

Posted: 2007-09-22 07:41:45
by Axel
FSN wrote:
patand wrote: Går bilen över till något slags default läge på tändpulserna då menar du?

På M3an så gick bilen inte alls när hallgivaren gav upp. Fast iof gick den faktiskt dåligt en stund innan. Vilket ju kan innebära att den fick tändimpulser då och då tills den dog helt.
Skall tydligen gå men inget vidare bra. Är ju ganska lätt att dra kontaketn och se om det blir ännu sämre eller ingen skillnad.
Vore intresant att prova!
Men VAR sitter hallgivaren?

Mvh

Posted: 2007-09-22 07:53:57
by Axel
944_Driver wrote:Läsa av felkoder borde vara en bra start.

//Magnus
*har varigt och fått felkoder lästa
*brensletryck och spridae kollat
*komprition kollat (som ny)
men inget fel...

men bilen går ju bra när man kör.
Måste vara något skitfel, bara man hittar det.

Utan belastning går bilen lika illa som jag stavar!!!!!!!!

Mvh

Posted: 2007-09-23 11:17:40
by Axel
Hej igen gubbar!
Var precis ute och flyttade bilen från carporten till garaget.
Och den får på tok för fet bränsleblandning.
rökfyllde garaget direkt...
dax att dubbel kolla bränsle tryck eller?
hjäääääälp mig!!!!!!!!!!!!!!!

rättelse: den går även bra vid uppvarvning vid tommvarvning.

Men orent på tomgång och exvis om man försöker hålla ett konstant varvtal typ 2000
utan belastning...

Posted: 2007-09-23 19:41:59
by Karl Birgander
Kollat tomgångsmotor och spjällägesgivare?

Posted: 2007-09-23 20:03:12
by conta
Hej hallå

Fantastisk läsning, har en 928S med typ samma problem.
Den spinner som en katt på tomgång. Men vid gaspådrag så börjar den rycka vid 2000 varv. Däröver känns det bättre men ändå ryckig/ tveksam acceleration.
Får för mig att den inte går på alla burkar....
Har bytt tändstift och kollat luftfilter. Fördelare och rotorer ser inte roliga ut och ska bytas i veckan. Hoppas det löser problemet, men är osäker.
Det pratas om knacksensorer mm vad är det? Vad gör dom.
Ska fortsätta följa denna tråd med stort intresse, kom med fler tips. :-)

Mvh Conny

Posted: 2007-09-23 20:10:34
by Karl Birgander
Lambdasond?