Tial 38

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
44_4ever
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-02 07:18:14
Contact:

Tial 38

#1 Post by 44_4ever »

Håller på och monterar in en Tial WG, hur ni med liknade WG gjort?
1. Det finns en upphängning/avlastning för orginal WG (runt "kardan"), har ni tagit bort den eller använder ni den?
2. Adapterflänsarna verkar vara monterade tvärtom mot orginal...ska tial WG vridas anorlunda eller är det bara felmont? Lite fundersam bara :?

/Mathias

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#2 Post by Tomas »

Tialen ska kopplas tvärtom mot original.
Ventilen öppnar åt andra hållet så när man monterar den tvärtom så blir det rätt.
http://www.tialsport.com/WGCONTROL.JPG

Jag byggde ett nytt fäste till transaxelröret eftersom det känns som att man kan få problem i längden av att hänga wg:n i crossoverpipen som blir rödglödgad vid hårdare körning. De flesta verkar dock köra utan fäste.
Har bilder på mitt fäste, dock verkar det inte gå att ladda upp dem.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

44_4ever
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-02 07:18:14
Contact:

#3 Post by 44_4ever »

Hej Tomas,

Jo, efter en stunds klurande så noterade jag att ventilen gick åt andra
hållet. Så några svordommar senare är den monterade och klar. Har dock inte ställt upp laddtrycket än. Men den verkar funka :)
Kör du med Accuaboost eller dyl?

Jag skulle gärna vilja kika på nån bild på fästet.

Mvh
Mathias

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Tomas »

Jag kör med original KLR med eget chip.

Har lagt upp bilder i garaget.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users