Motorn läcker olja, men från vilken del? (foto finns)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#18 Post by claves »

Hmm... tycker att jag på bilden ser en slang som går från styrservo behållaren. den brukar ju läcka där slangarna går in. ser lite fuktig ut...

Vilken färg har vätskan som läcker?

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#20 Post by Pehr Johnsson »

Och vilken färg har då din servoolja? Den kan ju bli härligt svart om den är gamal!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#22 Post by Karl Birgander »

Ta och torka rent ordentligt omkring där du ser läckage och extra noga på servoslangen till behållaren, så kan du nog se åtminstone en antydan sen.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#24 Post by Karl Birgander »

Du har ju använt kameran tidigare. Bara att ta den igen.
Ev. kan det vara vettigt att plocka bort plastbiten under motorn för att kunna se lättare.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

#26 Post by Geson »

Gråtand wrote:Tidigare i tråden nämndes det packbox till vevaxel eller nedre balansaxel. Om det skulle vara någon av dessa alternativ, betyder det att det är olämpligt att köra med bilen? Givetvis under förutsättning att det finns tillräckligt med olja hela tiden. Vill som sagt väldigt gärna till Gelleråsen, men är inte sugen på att dra på mig någon motorrenovering.


//Fredrik
Vår bil läcker ungefär som du beskriver din. Det är ingen fara att köra med en läckande packbox så länge du har koll på oljemängden i motorn. Det är knappast troligt att packboxen helt plötligt börjar läcka massor med olja utan den blir långsamt sämre (kanske många år). Att byta den borde vilken verkstad som helst kunna göra.
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#28 Post by Ducati »

Det är väl balansaxeln, eller?
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#29 Post by Karl Birgander »

Ducati wrote:Det är väl balansaxeln, eller?
Dit går min slant också.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users