Page 1 of 1

Effekt av olika Caster-vinklar?

Posted: 2007-08-24 07:46:16
by Jon80
Funderade på om man får någon direkt effekt om Castervinkeln är olika på höger/vänster?

Mvh Jon

Posted: 2007-08-25 00:08:42
by Tomas
Bilen drar åt ena sidan.

Posted: 2007-08-25 07:23:08
by Jon80
Tomas wrote:Bilen drar åt ena sidan.
Kan du utvekla? Om tex Toe och Camber vid raktfram är samma på höger / vänster, men Caster skiljer... borde väl bilen gå rakt fram ändå, det är först när man vrider på ratten som hjulen kommer ändra sig olika, eller?

Posted: 2009-07-23 21:28:34
by maxcarlsson
Det här var en gammal tråd som behandlar något jag just funderade över.

Jag tror också att ifall man utgår från att samtliga vinklar är lika på vänster och höger sida, men att castern skiljer sig, så kommer bilen att dra åt något håll. Ifall man håller i ratten, kommer man att åka rakt när ratten är rak, men då man släpper, kommer ratten att vridas åt något håll. Har jag rätt? :?:

Och om det nu är rätt, vilket håll drar bilen åt då? Åt den sidan som har mest positiv caster, eller?

Posted: 2009-07-24 12:26:45
by maxcarlsson
Jag har funderat lite till. Borde det inte vara så att om exempelvis vänster sida har mer caster, så blir den rätande kraften på det vänstra hjulet aningen större än på det högra, vilket får till följd att bilen drar åt vänster om man har toe in och höger om man har toe out. Eller?

Posted: 2009-07-25 00:03:15
by Pär Hylander
jag tror du tänker rätt max

Posted: 2009-08-06 19:57:50
by Tomas
Tror att man även måste ta med styrradien, dvs punkten där en linje genom fjäderbenslagringen och nedre kulleden träffar vägen. Sker detta innanför däckets centrum (vilket nog är vanligast, i alla fall på bakhulsdrivna bilar) så stämmer nog ovanstående resonemang, är punkten däremot innanför blir det nog tvärtom.