Effekt av olika Caster-vinklar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Effekt av olika Caster-vinklar?

#1 Post by Jon80 »

Funderade på om man får någon direkt effekt om Castervinkeln är olika på höger/vänster?

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#2 Post by Tomas »

Bilen drar åt ena sidan.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#3 Post by Jon80 »

Tomas wrote:Bilen drar åt ena sidan.
Kan du utvekla? Om tex Toe och Camber vid raktfram är samma på höger / vänster, men Caster skiljer... borde väl bilen gå rakt fram ändå, det är först när man vrider på ratten som hjulen kommer ändra sig olika, eller?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#4 Post by maxcarlsson »

Det här var en gammal tråd som behandlar något jag just funderade över.

Jag tror också att ifall man utgår från att samtliga vinklar är lika på vänster och höger sida, men att castern skiljer sig, så kommer bilen att dra åt något håll. Ifall man håller i ratten, kommer man att åka rakt när ratten är rak, men då man släpper, kommer ratten att vridas åt något håll. Har jag rätt? :?:

Och om det nu är rätt, vilket håll drar bilen åt då? Åt den sidan som har mest positiv caster, eller?
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#5 Post by maxcarlsson »

Jag har funderat lite till. Borde det inte vara så att om exempelvis vänster sida har mer caster, så blir den rätande kraften på det vänstra hjulet aningen större än på det högra, vilket får till följd att bilen drar åt vänster om man har toe in och höger om man har toe out. Eller?
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

jag tror du tänker rätt max
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Tomas »

Tror att man även måste ta med styrradien, dvs punkten där en linje genom fjäderbenslagringen och nedre kulleden träffar vägen. Sker detta innanför däckets centrum (vilket nog är vanligast, i alla fall på bakhulsdrivna bilar) så stämmer nog ovanstående resonemang, är punkten däremot innanför blir det nog tvärtom.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users