Page 1 of 2
Mjuk front samt understyrning!
Posted: 2007-08-19 14:15:36
by Thomas Strandberg
Körde konbana för första gången igår, vilket var

i kubik!
Det jag snabbt han inse var dock att det understyr på tok för mycket.
En annan sak var att i de snabare kurvorna lyfter nästan innerhjulet bak och spinner därmed även en del.
Dämparna fram är gula koni (ställt på hårdaste fram)
Däcken är Potenza 245/45 -16 bak
Eagle F1 205/55 -16 fram
Tacksam om nån har ngt tips på vad som behöver göras
En hypotes från mig som okunnig är att grövre fjädrar behövs fram?
Posted: 2007-08-19 14:46:44
by Karl Birgander
Titta i eftersnack superstage från gårdagen så ser du hur en bil som är hård bak och mjuk fram beter sig.... jag ska gå upp drygt 3 gånger i hårdhet fram när jag får mina gula koni!
Posted: 2007-08-19 16:25:47
by anders44
altfor smale forran!
bredere dekk forran
bedre dekk rundt overalt
mere negativ camber
andre kreningshemmere.. osv osv osv..
Re: Mjuk front samt understyrning!
Posted: 2007-08-19 18:30:02
by Pär Hylander
Thomas Strandberg wrote:
Det jag snabbt han inse var dock att det understyr på tok för mycket.
Dämparna fram är gula koni (ställt på hårdaste fram)
Däcken är Potenza 245/45 -16 bak
Eagle F1 205/55 -16 fram
Tacksam om nån har ngt tips på vad som behöver göras
En hypotes från mig som okunnig är att grövre fjädrar behövs fram?
Tvärtom, mjuka den fram på dämparna isf.
Sen kan det oxo vara ett resultat av körstil. Är man lite "kantig" i sin körstil så kan en överstyrd eller neutral bil upplevas som understyrd.
Så innan du kastar dig iväg och shoppar nya däck så tycker jag du ska prova med mjukare framdämpning och mjukare körstil.
Re: Mjuk front samt understyrning!
Posted: 2007-08-19 22:15:06
by Isse
Pär Hylander wrote:Thomas Strandberg wrote:
Det jag snabbt han inse var dock att det understyr på tok för mycket.
Dämparna fram är gula koni (ställt på hårdaste fram)
Däcken är Potenza 245/45 -16 bak
Eagle F1 205/55 -16 fram
Tacksam om nån har ngt tips på vad som behöver göras
En hypotes från mig som okunnig är att grövre fjädrar behövs fram?
Tvärtom, mjuka den fram på dämparna isf.
Sen kan det oxo vara ett resultat av körstil. Är man lite "kantig" i sin körstil så kan en överstyrd eller neutral bil upplevas som understyrd.
Så innan du kastar dig iväg och shoppar nya däck så tycker jag du ska prova med mjukare framdämpning och mjukare körstil.
Pär du som räjsar, skulle man kunna kompensera fenomenet med grövre krängningshemmare?
Re: Mjuk front samt understyrning!
Posted: 2007-08-19 23:47:45
by TPR
Isse wrote:Pär du som räjsar, skulle man kunna kompensera fenomenet med grövre krängningshemmare?
Antar att du menar grövre bakre kränghämmare?
Hjälper ju mot understyrningen men förvärrar problemet med hjulspinn utan diffbroms...
Jag tror en stor del av problemet ligger i att framdäcken är så smala jämfört med bakdäcken.
Men Pärs råd att testa mjukare inställning på dämparna fram låter som en bra och billig idé!
Kommer dock inte lösa hjulspinnet...
Recept:
- hårdare fjädrar fram för att minska krängning och hjulspinn
- hårdare fjädrar bak för att behålla balansen (motverka understyrning)
- Dämpare och krängningshämmare anpassade för de hårdare fjädrarna
- Optimerade hjulvinklar
- Däck med mindre skillnad fram och bak
- Diffbroms...
Posted: 2007-08-21 21:00:22
by Thomas Strandberg
Härligt med en hel del konstruktiva idéer.
Kommer börja med att justera dämparna mjukare samt ändra hjulvinklarna en del.
För att få den mindre understyrd och även "snabbare in i sväng" antar jag att hjulvinklarna bör justeras på följande vis:
* mer camber fram
* mer toe in fram
* mer toe ut bak
RÄTTA mig gärna om jag har fel eller om jag chansar rätt om jag gör ovanstående ändringar
Och får jag råd samt tillåtelse från "regeringen" (frugan) så ska jag skaffa bättre och bredare framdäck. Eller kanske man kan "mörka" med den kostnaden i köpet av vinterdäck? Ajaj så får man bara tänka eller...
Posted: 2007-08-21 21:18:17
by TPR
Toe out fram ger dig bättre instyrning i kurvorna, men tar du för mycket så slits insidan av däcken och den kan bli orolig rakt fram.
Toe out bak är inte att rekommendera på en gatbil, bilen kan bli orolig vid inbromsningar m.m.
När det gäller camber vet jag ju inte vad du har idag men rent generellt så behöver man mer camber vid bankörning jämfört med gatkörning.
Och detta påverkar absolut greppet och även slitaget.
neg
Posted: 2007-08-21 21:48:25
by 931Melander
TPR wrote:Toe out fram ger dig bättre instyrning i kurvorna, men tar du för mycket så slits insidan av däcken och den kan bli orolig rakt fram.
Toe out bak är inte att rekommendera på en gatbil, bilen kan bli orolig vid inbromsningar m.m.
När det gäller camber vet jag ju inte vad du har idag men rent generellt så behöver man mer camber vid bankörning jämfört med gatkörning.
Och detta påverkar absolut greppet och även slitaget.
Med mer camber så menar vi mindre men vi säger mer
Som i Pite när det är som bäst - minusgrader...
Posted: 2007-08-22 05:27:03
by Jon80
Ah just det.. är lätt att gräva ner sig i sina egna självklarheter.
"Camber -3" är mer camber än "Camber -1", hur motsägelsefullt det än kan se ut
Skulle man rentav ramla över noll camber åt andra hållet brukar man prata om att man har "Possitiv Camber, 0.5 grader" vilket väl bara är användbart på ovalbanor, där hjulen som rullar innervarv kan få ha possitiv camber.
Posted: 2007-08-22 21:57:09
by Björnson
Små justeringar kan man få till genom att släppa eller pumpa några hekto i däcken. Dessutom är det lätt att labba mellan åken och se vad det ger. Jag nöjer mig med en enkel mätare från Biltema
Posted: 2007-09-23 14:09:23
by Thomas Strandberg
Och då har jag sladdat konbana för andra gången, var ju "kul i kubik" som jag skrev längst upp ,och denna gång blev det än mer kul
Problemet med understyrningen är nästan borta nu! Det jag gjorde var att skaffa bredare framdäck (Hankook Z212 225/45-16) samt justerade till en rejäl toe-out, 7 mm...
Och tiderna då, när jag var där första gången med understyrningsproblem blev det 1.37, och nu blev det 1.28 (känns hyfsat med tanke på gatdäck), en förbättring på alltså 9 sekunder med endast de ingreppen

sen har man väl iofs blivit lite vassare bakom ratten oxå
Men fortfarande finns det saker att förbättra, krängningen ska avhjälpas med grövre krängare tills nästa säsong, samt att cambern ska justeras. Tänkte justera camber även nu men efter att läst att det inte är "omöjligt" att dra av excenterbultarna så tänker jag först skaffa ett par i reserv innan jag justerar...
Posted: 2007-09-23 14:31:40
by Pehr Johnsson
Körde du exakt samma bana båda gångerna?
Posted: 2007-09-23 19:43:54
by Karl Birgander
Kör du mycket med bilen så skulle nog ditt däckkonto må bra av att minska toe-out.
(för övrigt antar ajg att du menar total toe-out och inte per sida?
Posted: 2007-09-23 22:01:57
by Thomas Strandberg
Pehr Johnsson wrote:Körde du exakt samma bana båda gångerna?
Japp! Samma bana, samma chaffis! Men bilen kändes defenetivt som helt annan jämfört med tidigare då den "tok-understyrde"
Och toe out på 7° var faktiskt inte totalt utan per sida... Tycker själv det låter mycket med tanke på vad jag läst vad andra kör med.
Och den är visserligen mer spårkänslig och nervös rakt fram nu än tidigare, men inte så det stör. Däremot så verkar den vilja nöta gummi lite mer, så toe blir nog till att ställa ut vid bankörningar och in vid vardagskörningar.