Page 1 of 1
Missljud...:-(
Posted: 2007-08-04 23:53:39
by nda
Körde en runda idag i det fina vädret...strax innan hemkomst uppträder ett konstigt ljud som jag nu ska försöka beskriva:
Skrapande (Mettaliskt) ljud (ej hela tiden) när hjulen snurrar, låter som det kommer från vänster bakhjul.
Låter enbart när jag har växel i, trampar jag ner kopplingen så försvinner det direkt. Låter inte heller på jämn gas med växel i utan enbart vid belastning antingen gaspådrag eller motorbroms. Tänkte först att det kunde vara en sten eller nåt annat som kommit in och satt sig. Den teorin avfärdas i och med att det försvinner när jag trampar ner kopplingen. Det blir inte varmare än normalt eller luktar inte underligt så vitt jag kan bedöma.
Låter inte konstant. Försvinner ju fortare man kör (över ca 50 km/h) kan kanske vara så att det är kvar bara det att man inte kan höra det.
Bilen beter sig helt som vanligt.
Kanske finns det någon med liknande erfarenhet eller ideér om vad jag ska kolla på eller rentav vet vad det är?
Hoppas att det inte är allvarligt - vill köra mer innan kung Bore tar över,
N
Posted: 2007-08-05 00:12:45
by Björn.C
Funderar direkt på drivknutarna?, ev de dem lite smörjning, är en idé iallafall
Posted: 2007-08-05 07:46:46
by Bathory
Skulle också gissa på drivknutarna.
Sven
Posted: 2007-08-05 08:20:07
by Pelle Sörensson
kanske urtrampningslagret!!!
Posted: 2007-08-05 08:21:19
by Pelle Sörensson
kanske urtrampningslagret!!!
Posted: 2007-08-05 10:52:39
by Petrus
Känns bilen vinglig i bakvagnen?
Jag hade snarlikt problem med min 944. Det var en drivknut som var tvärslut och tyvärr även hjullagret var på väg att rasa ihop. Som tur var så år dessa billiga att laga och de flesta kanske klarar av att göra det själv. Jag lät min "husmekaniker" göra jobbet.
// Petrus
Posted: 2007-08-05 19:56:55
by nda
Tackar för era tips. Var ute och körde en kort runda idag för att låta en "expert" lyssna - knäpptyst! Teorin som vi kom fram till var följande:
När jag körde igår så blev det en ganska lång runda, typ 15 mil (dom ska användas!

Det var ganska varmt i Skåne igår..kan det vara så att det är dåligt med fett i knuten/arna och att det lilla som finns belv varmt och i sin tur tunnt, och därav missljudet. Är vi helt fel på det eller?
N
Posted: 2007-08-06 08:17:26
by Petrus
nda wrote:Tackar för era tips. Var ute och körde en kort runda idag för att låta en "expert" lyssna - knäpptyst! Teorin som vi kom fram till var följande:
När jag körde igår så blev det en ganska lång runda, typ 15 mil (dom ska användas!

Det var ganska varmt i Skåne igår..kan det vara så att det är dåligt med fett i knuten/arna och att det lilla som finns belv varmt och i sin tur tunnt, och därav missljudet. Är vi helt fel på det eller?
N
En klassiker

När missljud dök upp på min bil så fick en mekaniker på K3 köra både med mig och ensam med bilen och naturligtvis var bilen knäpptyst just då!!!!
Våra bilar har en själ och en diabolisk sådan. // Petrus
Posted: 2009-06-01 19:51:05
by Jacko
har samma problem...
Är det svårt och bökigt att byta urtrampningslagret???
Posted: 2009-06-01 20:02:37
by bergodalvana
Knutarna kan det inte vara. Dom snurrar ju oavsett om du frikopplar.
Posted: 2009-06-01 20:12:24
by Nahpets
bergodalvana wrote:Knutarna kan det inte vara. Dom snurrar ju oavsett om du frikopplar.
nda wrote:
Låter enbart när jag har växel i, trampar jag ner kopplingen så försvinner det direkt. Låter inte heller på jämn gas med växel i utan enbart vid belastning antingen gaspådrag eller motorbroms.
N
Mvh
Stephan
Posted: 2009-06-01 20:49:29
by bergodalvana
Nahpets wrote:bergodalvana wrote:Knutarna kan det inte vara. Dom snurrar ju oavsett om du frikopplar.
nda wrote:
Låter enbart när jag har växel i, trampar jag ner kopplingen så försvinner det direkt. Låter inte heller på jämn gas med växel i utan enbart vid belastning antingen gaspådrag eller motorbroms.
N
Mvh
Stephan
Hur menar du nu Stephan?
Posted: 2009-06-02 05:57:59
by Pär Hylander
Knutarna snurrar ja, men belastningen varierar ju om man trampar ur eller ej
Utrampningslagret kan låta förfärligt, men jag tror att det är mkt mer sannolikt att det låter när man trampat ur, eftersom det är då det belastas.
Posted: 2009-06-02 21:30:33
by 944_Driver
Knutar brukar som sagt låta vid belastning, extra mycket om man svänger samtidigt åt nått håll.
//Magnus