Gnisslande, malande och plast!!! Helras?
Posted: 2004-07-31 14:02:11
Denna gång behöver jag HJÄLP! Står rätt mållös.
Okej. Ska försöka göra en lång historia kort.
Det började för typ två veckor sen. Ett litet gnissel. Tyckte mig lockalisera
det till kamremsspännaren. Bytte och tänkte inte mer på det.
Sen kom det ett annat gnisselljud som är var helt 100 på att det var
generatorremmen. Fint. Spände. Tänkte inte mer på det.
Den började det gnissla igen. Även saftigt malande ljud.
Det var då helvete tänkte jag. Detta var på morgonen så jag var
tvungen att åka till jobbet så när jag kom
fram gnisslade det som ett helt jihu. F-n då tänkte jag.
Öppnade å kollade. Det var små plastflarn i hela motorrummet. Kunde
ju i princip bara vara att en rem slitits onormalt. Och mycket riktigt
så var insidan på generatorremmen väldans blank. Dessutom var
den slak.
Så jag tänkte, aha - det måste vara vattenpumpen. Kände på den
och jajjamän! Den glappade typ 3mm. Puh, tänkte jag. Tur det inte
var nåe värre.
Åkte och köpte en flong ny. Monterade dit, bytte generatorrem
och var nöjd. Startade. SAMMA SAK. Men va faaaaan då.
Så nu har jag försökt iakkta var allt kommer ifrån. Det kommer
fortfarande en massa plast! Som jag skrev i ett annat inlägg så
ligger inte min kamrem centrerad på kamdrevet på något sätt
utan väldans långt ut. Inte utanför, men det är bara ca 0.5mm kvar.
Så försökte jag kolla ner på vevaxeldrevet till kamremmen. Där tyckte
jag mig se att den gick fram och tillbaka på drevet och i ändläget framåt
låg den nära (emot???) remskivan.
Eftersom det gnisslar så och kommer en massa plast så kan det ju i
princip bara vara en rem som går emot något. Frågan är VARFÖR?
Vevaxellagerras som gör att den wobblar och låter malande?
/x
Okej. Ska försöka göra en lång historia kort.
Det började för typ två veckor sen. Ett litet gnissel. Tyckte mig lockalisera
det till kamremsspännaren. Bytte och tänkte inte mer på det.
Sen kom det ett annat gnisselljud som är var helt 100 på att det var
generatorremmen. Fint. Spände. Tänkte inte mer på det.
Den började det gnissla igen. Även saftigt malande ljud.
Det var då helvete tänkte jag. Detta var på morgonen så jag var
tvungen att åka till jobbet så när jag kom
fram gnisslade det som ett helt jihu. F-n då tänkte jag.
Öppnade å kollade. Det var små plastflarn i hela motorrummet. Kunde
ju i princip bara vara att en rem slitits onormalt. Och mycket riktigt
så var insidan på generatorremmen väldans blank. Dessutom var
den slak.
Så jag tänkte, aha - det måste vara vattenpumpen. Kände på den
och jajjamän! Den glappade typ 3mm. Puh, tänkte jag. Tur det inte
var nåe värre.
Åkte och köpte en flong ny. Monterade dit, bytte generatorrem
och var nöjd. Startade. SAMMA SAK. Men va faaaaan då.
Så nu har jag försökt iakkta var allt kommer ifrån. Det kommer
fortfarande en massa plast! Som jag skrev i ett annat inlägg så
ligger inte min kamrem centrerad på kamdrevet på något sätt
utan väldans långt ut. Inte utanför, men det är bara ca 0.5mm kvar.
Så försökte jag kolla ner på vevaxeldrevet till kamremmen. Där tyckte
jag mig se att den gick fram och tillbaka på drevet och i ändläget framåt
låg den nära (emot???) remskivan.
Eftersom det gnisslar så och kommer en massa plast så kan det ju i
princip bara vara en rem som går emot något. Frågan är VARFÖR?
Vevaxellagerras som gör att den wobblar och låter malande?
/x