Page 1 of 1
Hur varmt får insugs röret bli?
Posted: 2004-07-31 07:36:19
by claves
Hej,
Jag undrar hur varmt ska insugs röret bli på en turbo.
Ska man kunna lägga handen på den efter motorn är varmkörd?
Kan någon beskriva hur man vet vad som är rätt eller fel.
/Claves
temp
Posted: 2004-07-31 22:42:15
by 931Melander
Eftersom att det sitter InterCooler på din bil så bör tempen ligga runt 30-40 grader på röret efter IC:n
På en bil utan Ic är det inte skönt att hålla handen, tro mig... ska på med IC under vintern.
Posted: 2004-08-02 10:10:11
by Pär Hylander
Om man låtit motorn gå när bilen står stilla så blir nog röret mkt varmare än 30-40°C utan att det är onormalt, eftersom IC inte kyler då. Fast vid körning borde det bli som Melander skriver, fast jag har aldrig tänkt på att kolla.
Posted: 2004-08-02 10:23:02
by claves
Har lånat ihopa en termometer som jobbar med infra´någonting. man bara riktar den mot källan och trycker.. ska bli spännande o se vad den ger efter en motorvägs körning och i stads trafik.
Själv så gjorde jag en snabb test.. kunde lägga handen på insugsröret och räknade till två sen så var jag tvungen att flytta den. då hade bilen ståt en 2min. så det är nog rätt det ni säger...
/Claves
Posted: 2004-08-02 10:43:37
by notetoself
claves wrote:Har lånat ihopa en termometer som jobbar med infra´någonting. man bara riktar den mot källan och trycker.. ska bli spännande o se vad den ger efter en motorvägs körning och i stads trafik.
Observera att den mäter tempen i materialet, inte på luften i insuget
som egentligen är det relevanta.
/x
Posted: 2004-08-02 12:15:50
by 944_Driver
Troligen blir också insuget varmare då motorn varit avstängd nån minut än när den går. Luften som går genom kyler ju bort lite av den värme som vandrar från toppen till insuget.
//Magnus
Posted: 2004-08-02 22:02:55
by Mr Z
Turbon sitter ju under insuget oxå vilket gör att det blir ganska varmt... Rättså korkad lösning egentligen men vad gör man när inte pumpen får plats någon annanstans.....???
/Peter Z
Posted: 2004-08-03 12:59:45
by Pär Hylander
claves wrote:Har lånat ihopa en termometer som jobbar med infra´någonting. man bara riktar den mot källan och trycker.. ska bli spännande o se vad den ger efter en motorvägs körning och i stads trafik.
/Claves
Bli inte ledsen om den visar helknasiga värden, för det är en mycket lurig mätmetod det där. Man "måste" ställa in rätt emmisivitetsfaktor för att få rätt temp, och det är inte helt lätt att veta vilken faktor det ska vara.....
Metoden funkar generellt bra på mörka och matta ytor (tex däck) men kass på ljusa och blanka, t.ex bromsskivor.
Posted: 2004-08-04 10:26:01
by Racing
Om du verkligen vill veta så skaffar du K element kabel ifrån Elfa.
Inte billigt,men bra.
Kopplas ihop med en digital multimeter.
Utspänningen e en funktion av tempen å översättningstabell kan du hitta lite varstans-bla på Elfa.
Om inte så har jag.
Min ger 36 grader vid ett laddtryck på 2 bar.
Posted: 2004-08-04 22:54:41
by Tomas
Att mäta efter du stannat bilen har tveksamt värde. Så fort du stannar och fartvinden försvinner, samt luftflödet i insuget försvinner, så börjar tempen öka. Tempen kommer då mer att bero på hur många sekunder som gått sedan du stannat motorn.
Ska du få ut något intressant bör du koppla en termogivare mot eller i insuget och mäta under körning.
Tomas
Posted: 2004-08-05 07:24:17
by claves
Efter att ha kört 6km genom stan så mätte jag tempen på godset och det var 39grader varmt.
Steg rätt snabbt efter att man stannat bilen och stängt av motorn.
Får kolla det lite mer vetenskapligt på det.....
/Claves